Citat:
Ursprungligen postat av baudelaire01
Men hör ni, KLP? Om en vanlig svenne nu får komma med några funderingar (och jag försöker inte "mucka" med er utan är helt uppriktigt fundersam) så undrar jag lite över hur ni ska få några enorma framgångar just i lagomlandet Sverige? Det borde t.ex. räcka med att väljare får reda på att ni vill slopa alla bidrag (detta är SVERIGE, åter igen) så borde ju ni ligga en smula illa till?
Saken är ju den att svensken i gemen är en rätt måttfull sate som vare sig vill rösta för långt till vänster eller höger eller mot någon annan flygel, så att säga. KPML(r) (eller vad de numera heter) har ju t.ex. haft några blygsamma lokala framgångar men inte så mycket mer. SD och KD har ju vunnit vissa framgångar genom att snarast tona ned sina extrema rasistiska respektive kristna budskap. Så hur tänker ni där när ni snackar om att vara totalt kompromisslösa?
Jag undrar för övrigt om det stämmer att ni huvudsakligen består av unga män? Jag fick det intrycket då jag kollade in er sida någon gång och har även sett kommentarer om detta här på FB. Om detta inte stämmer så är det ju inget att diskutera. Men OM det är så kan även detta bli ett litet problem. Om man generaliserar mycket, mycket (säger mycket) grovt så är ju män i gemen mer "höger" medan kvinnor är mer "vänster". Har ni tänkt på en sådan sak? Kan det bli problem med att få kvinnliga röster?
Bara några enkla funderingar och jag är alltså INTE ute efter att dra igång någon fet diskussion om fördelar kontra nackdelar med klassisk liberalism (vilket finns i andra trådar) men var bara nyfiken på hur ni resonerar.
Ett liberalt "parti" bör inte ha som mål att komma in i riksdagen. Istället för man tala om liberala idéer och vidga debatten.
Den centrala zonen sätter tonen. Idag är den centrala zonen riksdagen men vanliga människor börjar få möjlighet att göra sig hörda tack vare internet.
Ett liberalt initiativ bör se till att flytta centrum och göra liberala idéer accepterade och något normalt att ta upp. Om människor i sakfrågor börjar reflektera över individens frihet innan de fattar sig en åsikt har man vunnit mycket, utan detta har man inget.
Jag är förresten skeptisk till ett liberalt parti. KLP:s hemsida bör vara en portal med liberala bloggar och liknande, en samlingsplats för liberala perspektiv.
Rent legalt får KLP gärna vara ett vanligt parti som man kan rösta på, men inte på något annat sätt.
Enligt mig bör det vara ett nätverk för liberaler och en röst på KLP bör enligt tidigare upprättade stadgar fördelas till de individer som skriver på hemsidan.
Sedan får dessa rösta efter eget huvud och även stå till svars för väljarna.
Öppenhet, ansvar och frihetliga idéer, allt man behöver. En partiorganisation behövs inte. Att ett liberalt parti ska vara som vilket annat är fel.
Liberalism har inget med representativ demokrati att göra och ett liberalt "parti" bör därför inte försöka efterlikna det.
Det är viktigt att inte ha röstmaximering som mål eftersom det inte går att kombinera med principer. En eventuell riksdagsplats bör ses som en bonus och väl där bör man rösta konsekvent, som en svensk Dr No.
Det finns redan massvis med bloggportaler inom andra områden. Det borde finnas en för liberalism också. Kan inte tro att det skulle vara svårt att få folk att vilja ha sina bloggar speglade på KLP om man kan visa upp en bra grund för nätverket.