Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Vad liberlalismen INTE behöver är ett dogmatiskt splittrar-parti som vägrar att förstå att dom kanske inte kan skriva ner svaret på all världens gåtor på en enkrona.
Det är ju bara anti-liberalerna som hittat på att liberalismen skulle ha "svaret på all världens gåtor". Liberalerna bör tvärtom kritisera politikisterna för att de påstår att politik skulle vara lösningen på all världens gåtor. Liberalerna menar att politik är ett problem, och nämligen ett sådant som löses genom att politiken upphör.
Citat:
Koncentrera sig på att arbeta för sånt alla liberaler är överens om. I andra frågor, go with the flow.
Historien har visat att det allom dominerande hotet mot liberalismen finns
inom liberala partier. Med tiden så försvinner nämligen liberalismen helt ut ur de liberala partierna. Se på vårt Folkpartiet, och se för all del på Republikanerna i USA. Därför måste det liberala göras extremt tydligt och oföränderligt. Om inte det ligger fast som berget, så kommer partiet bara att vara liberalt under några år, för att sen bli ännu ett korrumperat nysosseparti med förbud, skattehöjningar och krig på agendan.
Ett liberalt parti bör aldrig rösta för något förslag som kränker negativa rättigheter. Första paragrafen i stadgarna bör vara att en förtroendevald som röstar för att kränka negativa rättigheter därmed automatiskt ska vara utesluten ur partiet på livstid. Att ljuga för sina väljare och begå bedrägeri mot dem, ska helt enkelt inte accepteras.
Ideologin ska vara glasklar och tillämpas kompromisslöst:
Försvara människornas negativa rättigheter.
Däremot behöver inte alla tänkbara förslag som ligger i linje med negativa rättigheter, formuleras och drivas. De förslag som läggs ska förstås undantagslös ligga i linje med negativa rättigheter, men hur de formuleras och i vilken ordning de läggs, det bör ske taktiskt med ögat på väljaropinionen och det andra på de övriga partierna. Begreppet "nattväktarstat" behöver inte användas, lika lite som t.ex. Centern pratar om något "slutmål". Det är
riktningen i politiken som ska vara konstant och tydlig.
Citat:
Partiprogrammet borde vara:
KLP:s partiprogram är oantastligt. Deras problem är organisatoriskt och det beror ju främst på oss alla som inte engagerat oss.
Citat:
0. Ingen åsikt om invandringen.
Att ignorera hela politikområden, uppfattas inte som seriöst. Det är ett av Piratpartiets stora brister. Dessutom förstår jag inte varför just invandringen skulle undantas från det "liberala"?
Citat:
1. Avskaffa FRA-lagen tvärt. Tillsätt en OFFENTLIG undersökning om vad FRA egentligen är bra för och vad FRA egentligen gör (vilket uppenbart är två helt olika saker).
Ja, det är väl självklart. Men att avlöna Bengt Westerberg eller nån annan gammmelpolitiker för att leda långtidsutredningen "Vad gör FRA?" är nonsens. Hans input behövs inte för att ett liberalt parti ska kunna ta ställning i frågan om vad FRA bör syssla med.
Citat:
2. Stärk integriteten på alla möjliga sätt. Andra är bättre på problemen som har hopat sig dom senaste åren än jag är.
Gentemot statens övergrepp, ja. Jag anser att vi bör ha dispositiva lagar om integritet. Så länge inget annat har avtalats, så ska individens integritet ha ett starkt skydd. Men om en arbetsgivare vill läsa de asntälldas epost och en butik registrera sina kunders inköpshistorik, så ska de förstås få göra det om de skyltar tydligt om att det är det som gäller hos dem.
Citat:
3. I copyright-frågan, gå tillbaka till läget där det var OK att dela med sig av musik och filmer till "kompisar". Det är ett lagligt läge som är kompatibelt med internationella regler, och gör fildelning praktiskt lagligt. Schysst kompromiss som inte kriminaliserar hela världen.
Helt rimligt. Men eftersom liberaler är delade i frågan om immaterialrätt (t.s. från invandring), så vore det nog bra om partiet INTE tog ställning i just denna fråga. Enskilda kandidater kunde profilera sig som de ville, och väljaren använda personröstandet för att påverka.
Citat:
Partinamn: Tja...? Några erfarenheter från svenska partinamn.
[...]
Så jag föreslår "Liberalerna", rätt och slätt. Frihetspartiet är ett bättre namn, men hur fan skall man skilja på fp och fp? :-) Farligt. Man kan tänka sig "Reformpartioet" eller liknande non-committal stragegies.
Jag håller med dig om partinamnen. Fast jag har för mig att Folkpartiet protesterat mot att Liberala Partiet skulle få registrera sig just därför att FP redan har ordet "liberalerna" i sitt partinamn, och fått igenom det stoppet. Det skulle vara orsaken till varför KLP lade till "Klassiskt".
Citat:
1. Ragga några kända politiker. Det är omöjligt att komma in om man inte har några politiker som ser erfarna ut.
Men, hur ska man kunna hitta en känd politiker som är liberal? Och inte helt dum i huvet och korrumperad? De flesta kända politiker är ju outbildade och har aldrig haft något jobb. Jag tycker inte att den gruppen utgör någon användbar rekryteringspool.
Riktiga liberaler är i allmänhet så välutbildade och vattenkammade att de kan göra gott intryck på TV.
Citat:
2. Ragga INTE Alexander Bard. Killen är en geni och har helt rätt och skulle nog gilla det här partiet, men han drar inte röster. Sorry. Överhuvudtaget verkar kändisar inte funka i Sverige. Håll alla kändisar borta med tazers.
Jag håller med. Vanliga vettiga människor med liberala övertygelser är det som behövs.
Citat:
3. Ragga pengar. Det behövs reklamkampanjer. Tänkbara källor: Lova att avskaffa spelmonopolet.
Absolut! Med en driven "försäljarkår" så borde man kunna mobilisiera en hel del donationer utifrån specifika vallöften om riktade skattesänkningar.
Citat:
Hepp! 4% garanterat.
Det är en kvarts miljon röster. Det är inte så enkelt. Spärren är till för att hålla borta konkurrenter från de etablerade härskarna, och den fungerar mycket bra i det syftet. Vad kostar tryck och utskick av valsedlar och informationsfolder till alla hushåll i landet? 10 miljoner kronor? Plus TV-reklam och administration. Det är nog den nivån på verksamhet man måste nå innan man har chans att komma över 4%.