2010-06-10, 13:39
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldara
Du förvirrar mig. Å ena sidan låter det som du vill ha en tjejkompis, å andra sidan låter det inte som det?

Jag har varit singel ganska länge nu, och lyssnar på hur mina killkompisar pratar om tjejer de träffat osv. Det är ju högst naturligt att man vill prata av sig om sånt med vänner, och det tycks för mig också vara naturligt att bli glad och sprallig av att höra på det. T ex hörde jag att en av mina killkompisar fått till det med en ny donna för några veckor sen, och en annan kille med väldigt lite i sitt romantiska bagage tog mod till sig och lämnade ett gulligt kärleksbrev till en tjej han blivit betuttad i. Allt det här diskuterar vi med stark empati och peppning emot varandra - vi är ju vänner.

På samma sätt har de även hört på saker när jag träffat killar, de har hängt med mig upp på lindex när jag letar efter kläder att ha på mig på "dejten i helgen", och de har såklart även tagit del av en hel del av mitt gamla sexliv. Det är helt vanligt kompissnack. Vi stödjer varandra, pratar av oss på varandra, och hjälper varandra med saker vare sig det är jag som hjälper en killkompis köpa rätt kläder för att matcha hans nya frisyr, en killkompis som hjälper mig fixa min cykel eller en tjejkompis som ber om att någon ska se efter hennes katter en helg.

Det är vänskap.

Däremot kan jag väl kanske hålla med om att om du säger att du blir obekväm om att höra sexuella detaljer från dina vänners liv så borde det respekteras. Visst, ibland vill man säga något så gärna så man lätt glömmer att någon bett i förväg att inte få höra - misstag händer - men det borde respekteras overall; ni är ju vänner trots allt. Men så som du beskrev att du tog avstånd från att hjälpa dina vänner bara för att ni inte var pojk- och flickvän så låter det inte som att det är vänskap du är ute efter i mina öron.

Menar inte att dömma, jag blir bara sjukt förvirrad. Jag ser inte vad skillnaden är på det du kallar "de administrativa och logistiska delarna av att vara pojkvän" och vanlig vänskap. Så länge du inte fick sitta och gulla en massa med en tjej, prata varmt med henne och sen såfort det vore helt naturligt att börja hångla så hoppade hon på Mr Stureplan istället. Det vore såklart helt sjukt. Men det är inte direkt det du beskriver? =S

Egentligen handlar det nog om att slippa bli påmind om det man saknar, om jag "låtsas" att ingen annan får ligga eller gosa så blir aningen lättare att stå ut med att jag inte heller får det. Det är den ena delen.

Den andra delen är som sagt känslan av att vara deltidspojkvän, hjälpa till med allt det där som en pojkvän normalt gör men bara få det trista biten.

Det är inte det minsta logiskt och du är inte den enda som är sjukt förvirrad ;-) Hursomhelst så är det lättare dra sig undan än att försöka delta i en värld där man känner sig utnyttjad halva tiden och övergiven andra halvan. Ett val jag har gjort och som jag i dagsläget inte ser nåt behov av att ändra på.
Citera
2010-06-10, 13:59
Medlem
Aldaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Egentligen handlar det nog om att slippa bli påmind om det man saknar, om jag "låtsas" att ingen annan får ligga eller gosa så blir aningen lättare att stå ut med att jag inte heller får det. Det är den ena delen.

Den andra delen är som sagt känslan av att vara deltidspojkvän, hjälpa till med allt det där som en pojkvän normalt gör men bara få det trista biten.

Det är inte det minsta logiskt och du är inte den enda som är sjukt förvirrad ;-) Hursomhelst så är det lättare dra sig undan än att försöka delta i en värld där man känner sig utnyttjad halva tiden och övergiven andra halvan. Ett val jag har gjort och som jag i dagsläget inte ser nåt behov av att ändra på.
Så du ska se det som omöjligt att vara vänner med tjejer fram till du får ett förhållande nästa gång? Det låter inte sunt för fem öre. Snarare något du borde jobba på. Kommer nog hjälpa dig på datingfronten också för den delen; att kunna vara mer avslappnad utan att tänka och känna en massa runt tjejer gör att de kommer känna sig mer avslappnade runt dig också, och det hjälper.

EDIT: För att inte tala om hur mycket svårare det blir att träffa en kompis till en kompis =3
Citera
2010-06-10, 14:24
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldara
Så du ska se det som omöjligt att vara vänner med tjejer fram till du får ett förhållande nästa gång? Det låter inte sunt för fem öre. Snarare något du borde jobba på. Kommer nog hjälpa dig på datingfronten också för den delen; att kunna vara mer avslappnad utan att tänka och känna en massa runt tjejer gör att de kommer känna sig mer avslappnade runt dig också, och det hjälper.

EDIT: För att inte tala om hur mycket svårare det blir att träffa en kompis till en kompis =3

Jag har nu uppnått den åldern då de tjejer som finns på marknaden kommer i startpaket med ungar, hundar och fan och hans moster. Jag är ärligt talat inte direkt sugen på att vara sista killen som blir vald till brännbollen, att få avstå egna barn eftersom tjejen är klar med den biten men samtidigt få lägga tid, energi och känslor på att uppfostra Mr Stureplans (underbart uttryck förresten) barn. Jag har dessutom ingen press på mig att skaffa barnbarn åt mina föräldrar då de inte längre lever så varför krångla till ett drägligt liv med nåt som inte gör mig hel utan bara (möjligen) mindre trasig?

Jag är inte i den här tråden för att leta vänner eller partner, lika lite som jag letar någon annanstans, utan ville bara visa (ännu) en anledning till varför en människa saknar vänner.
Citera
2010-06-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatildaLundgren
Jag vill gärna bli din vän! Skojar inte...

Hej!

Du får gärna skriva direkt till min mailadress: nya.vanner@hotmail.com

Jag bor i Sthlm.

Hoppas vi hörs!
Citera
2010-06-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Jag har nu uppnått den åldern då de tjejer som finns på marknaden kommer i startpaket med ungar, hundar och fan och hans moster. Jag är ärligt talat inte direkt sugen på att vara sista killen som blir vald till brännbollen, att få avstå egna barn eftersom tjejen är klar med den biten men samtidigt få lägga tid, energi och känslor på att uppfostra Mr Stureplans (underbart uttryck förresten) barn....

Dina inlägg i den här tråden är verkligen spot-on, jag är själv evighetssingel och har helt slutat vara alla så jävla till lags som jag var innan. Vissa blir tvärsura när man inte längre ställer upp på att vara en betjänt utan att få något tillbaka. Jag är väldigt selektiv i mitt umgänge numera och umgås bara med de som jag har något utbyte av, dvs trivs genuint med.
Citera
2010-06-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pytt-I-Pannan
Känner igen mig lite i det där, även om jag har en helt annan livshistoria än dig.
Jag har sett många vänner komma och gå. Dock så är det i vissa fall en ömsesidig grej,
att man växer ifrån varandra helt enkelt. Man ses mer och mer sällan för att till slut inte
träffas mer. Idag har jag bara ett fåtal kompisar som jag umgås med, det blir inte tid över
till kompisar när man har familj. Så är det tyvärr...

När det gäller nya kompisar i vuxen ålder, fy tusan det är det svåraste som finns.

Seinfeld beskriver det utmärkt i ett avsnitt. Han drar en historia om att när man
var 6-7 år så räckte det att en annan unge stod utanför huset, så var man automatiskt
kompisar. Men i vuxen ålder så ska helst en ny tänkbar kompis fylla i ett formulär med
vilka intresse h*n har, vilken syn på livet h*n har osv, osv. Alltså man blir sjukt kräsen
med nya bekantskaper i vuxen ålder.

Ja, jag har inget råd till dig ts. Det är bra att du går med i föreningar och försöker skapa
nya vänskaper. Men om jag går till mig själv så vill jag inte ha några nya vuxna kompisar.
Såvida jag inte stöter på en person som uppfyller femtioelva krav som jag kan känna mig
bekväm med. Och det lär inte hända... Tyvärr fungerar de flesta människor så i vuxen ålder.
Någon som inte håller med mig?

Ja, det är ju dystert om det är som du säger att de flesta inte vill ha några nya bekantskaper. Tyvärr tror jag att risken är stor att du har rätt. Det är väl just det jag möter, de flesta har redan sitt kontaktnät och anstränger sig inte för att skapa fler kontakter. Om personer ändå ska göra det ska vänskapen vara helt kravlös och att man som jag bara ska finnas där när det råkar passa den andra personen.

Jag har på grund av det avslutat bekantskapen med flera stycken och märker ju att så fort folk själv kommer på fötter, får jobb osv, ja då är det inte mycket till kontakt längre. Oerhört tragiskt då det verkar så svårt att hitta riktiga vänner.
Citera
2010-06-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Beror nog också i vilken sits man sitter i.
Som TS nämner, så kan många prioritera jobbet och ha en familj framför att umgås med vänner osv. Det är väl det som gör det svårt när man kommer över 30, när det kommer till att skaffa nya vänner.
Enklast är väl typ om man har ett jobb där man har många arbetskamrater och där det kommer in folk o arbetar tillfälligt kanske, då man alltid kan umgås med nån osv. Det och att komma i en umgängeskrets där allt inte handlar om jobb o skapa familj.
Men det är ju inte helt ovanligt att man vid 22års åldern börjar se tappet bland vänner som skaffar ungar och bli seriösare, medans man själv går i samma skor som man gjorde när man gick i gymnasiet så att säga.

Ja, det handlar säkert mycket om att ha turen att träffa på den "rätta" människorna. Jag tänker själv så nu att jag hoppas på att ett arbete kan skapa lite kul kontakter som man på sikt kan bli mer nära vän med. Jag har varit med på olika forum i många år för att hitta vänner men allt som oftast rinner allt bara ut i sanden. Man är för olika, personkemin stämmer inte eller som för det mesta så har personen i fråga redan många intressen etc och kan inte lägga någon speciell tid på att träffas.
Citera
2010-06-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sken
känner med dig. men vänner är sånt som kommer automatiskt och inget man kan stressa fram. det viktigaste är nog att man inte stänger in sig själv för att man tror att ingen vill umgås med en. man får ha tålamod helt enkelt, precis som när man längtar efter en flickvän men aldrig verkar få en. är själv i samma sits gällande vänner, man får helt enkelt vänta tills någon som har samma uppfattning om hur vänner ska vara dyker upp

Ja, det ligger mycket i det du säger. Hade man bara haft barndomskompisar så hade nog saken varit en annan tror jag. När man var yngre är det ju lättare att hitta vänner som någon påpekade här men har man inte några barndomskompisar är det väldigt svårt. Jag har länge haft väldigt mycket tålamod, fått ha överseende när folk ställer in, inte hör av sig, skjuter upp träffar osv. Men nu börjar jag bli riktigt trött på det. Speciellt då vänskap inte är på det sättet för mig. Det handlar om att kunna prioritera att ses och kan man inte det, då kan man åtminstone skicka ett enkelt sms.

Speciellt det sista du skrev tror jag verkligen är huvudet på spiken. Man får som du säger vänta på att träffa på de där vännerna som delar ens uppfattning om vad vänskap är. Som inte har hundra andra saker som ska göras för att ses. Var dessa personer är, det är ju den stora frågan.
Citera
2010-06-10, 15:21
Medlem
HerrVits avatar
Får jag fråga ungefärlig ålder på er? Jag sitter själv i någorlunda samma situation där jag inte har hittat några "nya" vänner i den stad jag flyttat till, men det känns som jag är betydligt yngre än de flesta av er.
Citera
2010-06-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zience
Jag har tyvärr varit tvungen att byta kompiskretsar ett par gånger, och det har funkat kanon varje gång. Leta upp någon som du gillar att vara med från skolan/arbetet och börja träffas på fritiden. I sin tur kommer han/hon prestentera dig för sina vänner, gör ett gott intryck där så får du dina vänner.

Men svartvitt är det inte, den kunskapen bör liga i lillhjärnan på något sätt tycker jag. Men best of luck!

Ja, kan man bara byta så är ju det i sig bra. Själv har jag inga kompiskretsar att gå emellan och jag umgås så gott som aldrig i olika gäng där man kan ta kontakt med nytt folk. För tillfället är jag arbetslös så via jobb är det inte aktuellt att hitta vänner. Jag har under hela skoltiden som varit på högskolenivå försökt etablera kontakter men det har väl inte gett det resultat jag önskat. Några få känner man bättre än andra men när det sen kommer till att umgås när skolan väl är slut, då är det inte mycket med någon vänskap.
Citera
2010-06-10, 15:25
Medlem
Substantials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytt-I-Pannan
Jepp, i rika länder sitter man tyst på bussen och ber till högre makter att ingen människa sätter
sig bredvid en. Och ännu mer att ingen startar en konversation!

I fattiga länder pratar alla med alla på bussen. Det beteendet ser vi ner på här i Sverige.

Så jävla sant!
Citera
2010-06-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biogas
Testa
citypolarna.se

Funkar fint om du bor i en lite större stad eller i närheten av en.
Jag har träffat massor av trevligt folk via den sidan.

Jag har faktiskt varit medlem där men inte gått på några aktiviteter än. Jag tycker att många av aktiviteterna där handlar om att gå ut på after work ihop, brunch, teater etc. Jag är mer för att träffas kring andra aktiviteter. Visst, det går att lägga upp egna aktiviteter men jag är nog ändå den som hellre tar kontakt med enskilda personer och lär känna dem mer på djupet. Ofta blir ju aktiviteter i grupp ganska ytliga och om det handlar om ex brunch, teater etc är ju det sporadiska aktiviteter och inte sådant där man skapar mer nära vänskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in