2012-07-24, 19:34
Medlem
negerbarns avatar
Ikväll grillas det hamburgare med en speciell twist: trattkantareller, torkade och smulade, inbakade i nötfärsen. Salt och peppar.

Hembakade bröd, sallad, tomat, rödlök och gorgonzola.

Mums mums.
Senast redigerad av negerbarn 2012-07-24 kl. 19:39.
Citera
2012-09-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ikväll grillas det hamburgare med en speciell twist: trattkantareller, torkade och smulade, inbakade i nötfärsen. Salt och peppar.

Hembakade bröd, sallad, tomat, rödlök och gorgonzola.

Mums mums.

Svamp i färsen låter riktigt gott.

Tänkte grilla burgare ikväll men har ett dilemma. Ska grilla dom på gasolgrill. Öppet eller stängt lock?

Tänkte göra färsen rätt simpel f.ö

Färs
Salt
Peppar
Worcheste...
Öl
Paprikapulver

Funderade på brödsmulor men kanske blir mer som pannbiff då?

Just det, något tips hur man får burgarna att inte fastna så jävligt på grillgallret? Jag har rengjort gallret och sprayar gallret med olja före samt smörjer in burgarna med olja med en pensel före.
Grillen når runt 250 celsius
Senast redigerad av sav 2012-09-07 kl. 22:34.
Citera
2012-09-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Svamp i färsen låter riktigt gott.

Tänkte grilla burgare ikväll men har ett dilemma. Ska grilla dom på gasolgrill. Öppet eller stängt lock?

Tänkte göra färsen rätt simpel f.ö

Färs
Salt
Peppar
Worcheste...
Öl
Paprikapulver

Funderade på brödsmulor men kanske blir mer som pannbiff då?

Just det, något tips hur man får burgarna att inte fastna så jävligt på grillgallret? Jag har rengjort gallret och sprayar gallret med olja före samt smörjer in burgarna med olja med en pensel före.
Grillen når runt 250 celsius

Jag tycker att det är så kort grilltid på burgaren att man inte behöver lucka på grillen.
2-3 min på varje sida.

Tycker inte att du gör färsen direkt okomplicerad med allt du stoppar i.
Tänk på att du lätt tar bort köttsmaken om du kör i mkt olika såser o kryddor i färsen.

En hamburgare har man ju ofta dressing o sånt till, ätt att de blir kaka på kaka
Citera
2012-09-08, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Jag tycker att det är så kort grilltid på burgaren att man inte behöver lucka på grillen.
2-3 min på varje sida.

Tycker inte att du gör färsen direkt okomplicerad med allt du stoppar i.
Tänk på att du lätt tar bort köttsmaken om du kör i mkt olika såser o kryddor i färsen.

En hamburgare har man ju ofta dressing o sånt till, ätt att de blir kaka på kaka

Fasiken, recis gjort klart smeten. Halvföljde dock ett Paul recept så borde inte vara helt ute oxh chklar iaf.

Fräste finhackad röd lök (hade bara röd) och vitlök med paprika pulver i 2min

I med det i bunke, lät svalna

Hackade upp något grönt jag hittade, kan ha varit selleri. Rörde ner det i lökblandningen.

Blandade i den kylda färsen.

I med 2-3 matskedar stark BBQ sås

1 äggula

Salt, peppar
Citera
2012-09-08, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Fasiken, recis gjort klart smeten. Halvföljde dock ett Paul recept så borde inte vara helt ute oxh chklar iaf.

Fräste finhackad röd lök (hade bara röd) och vitlök med paprika pulver i 2min

I med det i bunke, lät svalna

Hackade upp något grönt jag hittade, kan ha varit selleri. Rörde ner det i lökblandningen.

Blandade i den kylda färsen.

I med 2-3 matskedar stark BBQ sås

1 äggula

Salt, peppar

Blev rätt gott. Körde in strimlad cheddar i mitten av burgaren före stekning. Tog nog en 7min på varje sida för dom att vli klara.

Hela Pauls recpt finns här nånstans
Citera
2012-09-08, 09:42
Medlem
undervattenfisks avatar
Nu såhär i älgjaktstider så börjar det ju så klart suga i älgburgartarmen igen!! kommer lägga undan en del grovmalet till hamburgare och oj oj vilka cirkuspjäser det ska bli med späck och allt möjligt.

Tänker mig något sånt här

Grovt malen älgfärs + en viss del späck (salt + peppar, självklarhet)
Rätt grov lök redan i "smeten" alá biffar
Lägg upp en 150gr fyll med ost (kan varierar från cheddar till mozzarella) sen 150gr till och baka in osten.

Nu kommer vi till brödet, nästan det som är det viktigaste i hela burgaren, gör man inte eget kan man lika gärna äta i salladsblad som jag brukar göra då jag tycker köpebröd bara klibbar fast i munnen.

Fyllning:
Sallad
Tomat
Röd lök
Paprika altermativt chili

Någon slaskig dressing eller ketchup skall inte behövas då har ni misslyckats med eran burgare vill jag våga påstå!

Må väl.... skrev ihop detta bara lite snabbt nu när suget föll på
Citera
2012-09-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Nu såhär i älgjaktstider så börjar det ju så klart suga i älgburgartarmen igen!! kommer lägga undan en del grovmalet till hamburgare och oj oj vilka cirkuspjäser det ska bli med späck och allt möjligt.

Tänker mig något sånt här

Grovt malen älgfärs + en viss del späck (salt + peppar, självklarhet)
Rätt grov lök redan i "smeten" alá biffar
Lägg upp en 150gr fyll med ost (kan varierar från cheddar till mozzarella) sen 150gr till och baka in osten.

Nu kommer vi till brödet, nästan det som är det viktigaste i hela burgaren, gör man inte eget kan man lika gärna äta i salladsblad som jag brukar göra då jag tycker köpebröd bara klibbar fast i munnen.

Fyllning:
Sallad
Tomat
Röd lök
Paprika altermativt chili

Någon slaskig dressing eller ketchup skall inte behövas då har ni misslyckats med eran burgare vill jag våga påstå!

Må väl.... skrev ihop detta bara lite snabbt nu när suget föll på
Du borde prova denna när du ändå är inne på älglinjen så att säga: http://www.hamburgare.org/hamburgare-pa-algfars-med-lingonketchup/

Har ej provat den, men den verkar riktigt god.
Citera
2012-09-10, 14:17
Medlem
Quorthons avatar
Tycker verkligen det finns en tendens att överanvända enbär varje gång det ska lagas en maträtt med viltkött. Älgköttet som det är smakar bättre än nötköttet i min mening. Men man kan behöva tillsätta lite fett för att göra burgaren saftigare. Vill nog ha en smakrikare ost än mozzarellan på burgaren också.
Citera
2012-09-10, 19:31
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Du borde prova denna när du ändå är inne på älglinjen så att säga: http://www.hamburgare.org/hamburgare-pa-algfars-med-lingonketchup/

Har ej provat den, men den verkar riktigt god.
Na, lingonketchupen var ingeting som satte igång något för mig iaf
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tycker verkligen det finns en tendens att överanvända enbär varje gång det ska lagas en maträtt med viltkött. Älgköttet som det är smakar bättre än nötköttet i min mening. Men man kan behöva tillsätta lite fett för att göra burgaren saftigare. Vill nog ha en smakrikare ost än mozzarellan på burgaren också.
Ja precis, älgkött är torrt som snus, men maler man ner späck så är det löst.

Har ännu inte gjort någon älgburgare men finns kött tillgängligt nu iaf, så nu lär det inte dröja länge, funderar t o m på att åka ut på landet i veckan och kanske grilla den utomhus innan det blir för kallt ute.
Citera
2012-09-23, 12:57
Medlem
hejsantests avatar
Tänkte ställa till med god hamburgarefest idag Tänkte pröva och steka egna med hjälp av nötfärs, dock vill jag inte ha en massa ägg, mjöl och potatis i
Det ska vara ren nötkött med lite kryddor i, dock undrar jag hur man får så att inte burgarna går sönder när man steker dem. Kan man platta till dem och sedan lägga in dem i frysen lite snabbt så det formas eller ska man göra på något annat sätt?
Citera
2012-09-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Tänkte ställa till med god hamburgarefest idag Tänkte pröva och steka egna med hjälp av nötfärs, dock vill jag inte ha en massa ägg, mjöl och potatis i
Det ska vara ren nötkött med lite kryddor i, dock undrar jag hur man får så att inte burgarna går sönder när man steker dem. Kan man platta till dem och sedan lägga in dem i frysen lite snabbt så det formas eller ska man göra på något annat sätt?
Pressa funkar bra. Fast jag tycker att de håller ihop ändå.
Ska man göra många är en press rätt bra. En såndär som de har på typ cervera
Annars går de pressa med vadsom helst som e lämpligt.
Citera
2012-09-23, 16:30
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Pressa funkar bra. Fast jag tycker att de håller ihop ändå.
Ska man göra många är en press rätt bra. En såndär som de har på typ cervera
Annars går de pressa med vadsom helst som e lämpligt.

Tackar!

Två andra frågor:

1. Någon som vet något bra recept på lite grövre Hamburgebröd, tex som Max friscobröd? Hittar inte många recept på google

2.Är det någon som vet vad det är för kryddor i El Macos pomfrites(Mcdonalds)? De man häller i en påse och skakar.
Senast redigerad av hejsantest 2012-09-23 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in