2010-03-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Varför i helvete då?
Friscobröden smakar skit, smakar typ bara deg. Nej, då är det isåfall oändligt mycket godare att köpa färska frallor istället och använda som hamburgerbröd. Ofta är det dessutom billigare.

Tack för det. Jag förstår inte alls hyllningarna till friscobrödet. Smakar kemiskt kattjunk och tar över smaken av nötköttet och tillbehören. En fralla fungerar utmärkt så länge den inte är för smulig och med för hård skorpa.

Mina hamburgare brukar varieras så mkt som möjligt men en "grekinspirerad" med färska grönsaker (rödlök, sallad, gurka) och kesella blandat med fetaost och en vitlöksklyfta är en fest för munhålan.
Citera
2010-03-07, 14:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panjemajo
Tack för det. Jag förstår inte alls hyllningarna till friscobrödet. Smakar kemiskt kattjunk och tar över smaken av nötköttet och tillbehören. En fralla fungerar utmärkt så länge den inte är för smulig och med för hård skorpa.

Mina hamburgare brukar varieras så mkt som möjligt men en "grekinspirerad" med färska grönsaker (rödlök, sallad, gurka) och kesella blandat med fetaost och en vitlöksklyfta är en fest för munhålan.
Finns det folk som hyllar det brödet
Sambon kom hem med sådant en gång(fanns inget annat), sa till henne dom är inge vidare.
Hon trodde som vanligt inte på mig, men hon fick krypa till korset efter hon smakat.

Men märkte om man körde dom i ugnen delade, i 150grader så dom torkar ut, så blev dom bättre.
Citera
2010-03-07, 16:35
Medlem
zepofans avatar
Vilket är det bästa sättet att frysa in egentillverkade hamburgare? När storpack på nötfärs är billigt brukar jag göra hamburgare, jag gör på enklaste vis och bara väger upp i 100g portioner, pressar med hamburgerpressen, lägger burgarna på en plåt, täcker med plastfolie och skickar in i frysen ett par timmar. Därefter tar jag ut dem och lägger dem två och två med smörgåspapper mellan i plastburkar med lock. Jag har nu märkt att jag får frysbränna på burgarna, hur ska man undvika detta? Plasta styckevis? Köpeburgare i storpack ligger ju bara lösa utan plast och klarar sig tydligen.
Citera
2010-03-07, 16:37
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det folk som hyllar det brödet
Sambon kom hem med sådant en gång(fanns inget annat), sa till henne dom är inge vidare.
Hon trodde som vanligt inte på mig, men hon fick krypa till korset efter hon smakat.

Men märkte om man körde dom i ugnen delade, i 150grader så dom torkar ut, så blev dom bättre.
Ja de där djävla friscobröden som har hajpats testade jag en gång men de smakade inget vidare. Nu köper jag dem bara om det inte finns annat hamburgerbröd i bra storlek, och då kremerar jag dem i ugnen innan jag förtär dem precis som du.
Citera
2010-03-07, 16:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vilket är det bästa sättet att frysa in egentillverkade hamburgare? När storpack på nötfärs är billigt brukar jag göra hamburgare, jag gör på enklaste vis och bara väger upp i 100g portioner, pressar med hamburgerpressen, lägger burgarna på en plåt, täcker med plastfolie och skickar in i frysen ett par timmar. Därefter tar jag ut dem och lägger dem två och två med smörgåspapper mellan i plastburkar med lock. Jag har nu märkt att jag får frysbränna på burgarna, hur ska man undvika detta? Plasta styckevis? Köpeburgare i storpack ligger ju bara lösa utan plast och klarar sig tydligen.
Jag kör med antingen dubbla plastpåsar eller den där sorten med tjockare plast.

~Paul~
Citera
2010-03-07, 18:32
Medlem
firstclassriots avatar
Brukar göra min hamburgare som jag kallar BBQ hellfire burger såhär:

Köper nötfärs och formar dem som rätt tjocka burgare, saltar och pepprar. Steker dem sedan inte alltför lång tid så att de fortfarande är råa i mitten. Lägger på cheddarost strax innan jag ska ta av dem från stekjärnet så att osten hinner smälta lite. Använder antingen ciabatta eller någon annan typ av goda bröd, friscobröd funkar också. Strax innan burgarna skall tas av brukar jag flytta dem lite så att det finns plats på järnet. Steker bröden kort på alla sidor innan jag tar av dem.

Tillbehör till hamburgaren brukar se ut såhär:
Nerifrån och uppåt:

Brödunderdel
Sallad
Burgare
Cheddarost
4-5 inlagda jalapenos
BBQ sås
Rödlök
Vitlöksmajonäs
Brödöverdel

Brukar servera en god sallad alternativt pommes till. Har jag pommes till brukar jag göra lite extra vitlöksmajonäs så det finns över att doppa pommes i.

Väldigt väldigt gott!
Citera
2010-03-07, 18:58
Medlem
Frisco-bröden smakar skit så länge man inte rostar dem i ugnen. 250 grader i 5-7 min blir lagom, så att de blir gyllenbruna. Då tycker jag de är riktigt goda, även om de inte når upp till hembakta bullar
Citera
2010-03-07, 21:08
Medlem
spoilers avatar
Jag brukar ha worcestershiresås i nötfärsen. (ska vara Lea & Perrins)
Senast redigerad av spoiler 2010-03-07 kl. 21:37.
Citera
2010-03-07, 21:34
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Kan man göra något för att undvika att burgarna sväller upp under stekning? Ja förutom att stå och pressa ner på dem
Citera
2010-03-07, 22:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Kan man göra något för att undvika att burgarna sväller upp under stekning? Ja förutom att stå och pressa ner på dem
Skaffa en hamburgerpress, då får du perfekt formade hamburgare.
Då kommer detta problem minska.
Citera
2010-03-08, 00:09
Medlem
MacLeods avatar
Jag gör som många andra. River ner ungefär en halv gul lök i 500g köttfärs, salt och peppar.
Har slutat med ägg/mjöl etc, tycker hamburgaren tappar smak på det.

Mitt lilla trick som jag verkligen kan rekommendera är denna nu avlidne gubbens krydda:

http://www.chefpaul.com/site.php?pageID=365&iteminfo=1&productID=6

Kör även med hans chipotle när jag vill ha lite kryddstarkare resultat.
Citera
2010-03-08, 23:55
Medlem
meepers avatar
Apropå lök i burgaren kan jag rekommendera att sautera den istället för att använda den rå. Det gör stor skillnad, smaken blir rundare, djupare och lite sötare, inte lika skarp som när man använder rå lök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in