2012-06-28, 23:32
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutha
Jo jo, jag menar bara att det räcker med 1 biff ist för 2, för lite bröd och för mycket kött liksom. Endast en skiva ost på varje biff också, kan nog lassa på med 2

Ska testa att mala två gånger nästa gång, gårdagen burgare hade en tendens att falla isär, behöver nog en tunnare och mjukare stekspade också..

Vad använder ni för grejer när ni steker och smashar osv?

Jag har en rostfri spackelspade modell mindre för att steka och flippa burgarna. Hittills har jag använt en rostfri murarslev till att smasha men är på väg att ta fram en ordentlig burgarsmashare
Citera
2012-06-29, 01:24
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutha
Jo jo, jag menar bara att det räcker med 1 biff ist för 2, för lite bröd och för mycket kött liksom. Endast en skiva ost på varje biff också, kan nog lassa på med 2

Ska testa att mala två gånger nästa gång, gårdagen burgare hade en tendens att falla isär, behöver nog en tunnare och mjukare stekspade också..

Vad använder ni för grejer när ni steker och smashar osv?

Rostfri stekspade för att flippa, den här: http://www.clasohlson.com/se/Hamburgerpress-Capere/Pr343159000

För att göra burgaren och använder "locket" som press.
Citera
2012-07-03, 23:56
Medlem
Rotselleris avatar
Testade att gör burgare "på riktigt" för första gången idag. Var hos den lokala ica'n (jävligt bra, man kan fan hitta allt från waguy till struts osv) och fixade 1 kilo nymalet högrev som vi gjorde en korv av och stoppade in i kylen några timmar och sedan skar upp i lagom tjocka puckar. Grilltiden var 3 minuter på varje sida (kanske 20 sek för mycket) och med klassiska tillbehör, hemslungad mayo, senap ketchup, lök, sallad och tomat.

Friterade även egna pommes på typ 10 minuter i 190 grader.

Allting blev riktigt bra dock ska vi testa att köra tripple deep fried pommes nästa gång samt antagligen baka egna bröd och göra karamelliserad lök.

Det var även lite extra fet högrev vilket gjorde mycket för saftigheten och att göra en korv var riktigt jävla bra!
Citera
2012-07-05, 12:54
Medlem
SithBoboSiths avatar
Apropå hamburgerost, är denna från Lidl något att ha; http://i46.tinypic.com/orle9v.jpg jag har inte sett den förr, extra tjocka skivor låter ju gott och den säljs i samband med amerikansk vecka.
Citera
2012-07-05, 16:10
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Apropå hamburgerost, är denna från Lidl något att ha; http://i46.tinypic.com/orle9v.jpg jag har inte sett den förr, extra tjocka skivor låter ju gott och den säljs i samband med amerikansk vecka.

Spontant känns gouda lite konstigt, men den kan nog fungera! Prova och rapportera Är de individuellt inplastade?
Citera
2012-07-06, 01:00
Medlem
soers avatar
För några år sedan köpte jag ofta såna där inplastade singelostskivor av olika märken. Numera tycker jag det är godare att köpa en vällagrad cheddar i ostdisken och skiva på. Man får ju inte den fina gulorange färgen men det är satan så gott.
Citera
2012-07-06, 10:39
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
För några år sedan köpte jag ofta såna där inplastade singelostskivor av olika märken. Numera tycker jag det är godare att köpa en vällagrad cheddar i ostdisken och skiva på. Man får ju inte den fina gulorange färgen men det är satan så gott.

De största nackdelarna jag ser med vanlig ost är att den dels inte smälter särskilt snyggt och att den ofta kan smaka för mycket och ta över smakmässigt. Men ska nog prova med lite fler vanliga ostar.
Citera
2012-07-06, 10:50
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

håller med dig där faktiskt, det ser tråkigt ut men ack vad det smakar. gjort samma sak som du
Citera
2012-07-06, 11:02
Medlem
Jag kan tipsa om att köpa köttkvarnar på Tradera. Jag köpte en Bolinder 8 och en Huskvarna 5 för sammanlagt 200 kr ink. frakt. Invigde Bolindern igår då jag malde högrev och gjorde burgare. Det blev riktigt gott!
Citera
2012-07-06, 12:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kör vällagrad cheddar, det blir mycket god smak.
Inte mycket för denna gula rätt så smaklösa ost som finns.

Men som syke555 osten smälter inte fint, och grillar man dom så har man ofta massa ost som droppar ner i grillen.
men det uppvägs med att det är satans gott istället

Nått som jag tycker är sjukt gott är att grilla bacon, dels för att det osar ner burgarna.
Och sen blir det en extrem grillsmak på baconen som jag älskar.
Enda är att man förlorar alltid nått jävla bacon genom gallret
Citera
2012-07-06, 15:50
Medlem
Quorthons avatar
Går väl att ta valfri ost och processa så att den får passande smältegenskaper till hamburgaren? Personligen tycker jag inte att det är något problem att den inte smälter snyggt. Tycker osten faktiskt kan få ta relativt stor plats på hamburgaren då ost är bland det bästa som finns
Föredrar då riktigt smakrika ostar. Äter nog hellre burgaren utan ost om det ska vara nån blaskost.
Citera
2012-07-06, 16:24
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Går väl att ta valfri ost och processa så att den får passande smältegenskaper till hamburgaren? Personligen tycker jag inte att det är något problem att den inte smälter snyggt. Tycker osten faktiskt kan få ta relativt stor plats på hamburgaren då ost är bland det bästa som finns
Föredrar då riktigt smakrika ostar. Äter nog hellre burgaren utan ost om det ska vara nån blaskost.

Absolut går det, om du har tillgång till smältsatser och andra underliga ämnen. Det är inte bara att den inte draperar burgaren snyggt utan även att fettet brukar separeras från ostmassan och gör det hela till något som är nästan, men inte helt olikt ost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in