2011-09-25, 12:08
Medlem
Körde en variant på denna: http://www.recept.nu/1.2813/erik_lallerstedt/huvudratter/kottfars/erik_lallerstedts_cheeseburgare

Körde Friscobröd istället för formfranska. Använde även lagrad Cheddarost.

Resultatet över förväntan.

Edit. Hade även bacon på min tolkning av Lallerstedtsburgaren.
Senast redigerad av Pancho&Lefty 2011-09-25 kl. 12:22.
Citera
2011-10-11, 10:11
Medlem
Prövade med hackad istället för malet kött igår. Hade lite problem med att burgaren föll isär vid tillagning. Något tips som kan motverka detta?

Tack på förhand.
Citera
2011-10-11, 11:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smooth
Prövade med hackad istället för malet kött igår. Hade lite problem med att burgaren föll isär vid tillagning. Något tips som kan motverka detta?

Tack på förhand.
Rulla in köttet i gladpackfolie, kör in den i frysen en kort stund och skär sedan skivor utan att ta bort plasten. När du väl gjort så så kan du ta bort plasten och steka/grilla dina hamburgare.

~Paul~
Citera
2011-10-17, 04:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilka 2 favorittillbehör har du till hamburgare som kan förvaras minst 14 dagar hemma utan att bli dåligt?

Santa maria hamburgersalsa, ger lite smak och hetta.
Rostad lök, motivering överflödig men de ska va kvalité och inte nån billig skit som smakar plast.

http://www.santamariaworld.com/Produkter/Grilla-BBQ/#!/bbq-sauce-hamburger-salsa/
Citera
2011-10-28, 12:56
Medlem
Hamburgerbröd
Dressing
Hamburgare, Hemgjord (110 g)
Ost
Bacon
Stekt ägg
Isbergssallat
Tomat
Rödlök
Ketchup
Senap

Efter 2 såna är man jäävligt mätt kan jag säga, tur jag sket i å göra klyftpotatis eller sånt till.
Citera
2011-11-01, 10:08
Medlem
NanabNajs avatar
Jag brukar köra med en blandning på fläskfärs och nötfärs, salt, peppar och eventuellt vitlök samt så lägger jag i ett ägg helt utan anledning. Alltid robust och gott resultat det jag har problem med är brödet! Har testat att baka själv med den blev aldrig lika bra som det där lite gulaktiga och "sega" hamburgarbrödet som kom i 4-pack, det har en lite söt smak och var helt UNDERBAR när man stekte den lätt på spisen precis innan servering men jag kan absolut inte komma på namnet.

Annars är jag även minimalistisk när det kommer till tillbehör; stark fransk senap, tomatskiva, eventuellt någon krispig sallad och en blandning av majonnäs och bostongurka som dressing.

Får bli hamburgarparty i helgen helt enkelt.
Citera
2011-11-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanabNaj
Jag brukar köra med en blandning på fläskfärs och nötfärs, salt, peppar och eventuellt vitlök samt så lägger jag i ett ägg helt utan anledning. Alltid robust och gott resultat det jag har problem med är brödet! Har testat att baka själv med den blev aldrig lika bra som det där lite gulaktiga och "sega" hamburgarbrödet som kom i 4-pack, det har en lite söt smak och var helt UNDERBAR när man stekte den lätt på spisen precis innan servering men jag kan absolut inte komma på namnet.

Annars är jag även minimalistisk när det kommer till tillbehör; stark fransk senap, tomatskiva, eventuellt någon krispig sallad och en blandning av majonnäs och bostongurka som dressing.

Får bli hamburgarparty i helgen helt enkelt.
Du menar nog Friscobrödet guds gåva till hamburgaren asså det är så förbannat gott gillar inte Max egentligen men de brödet har de lyckats med sirap som ger brödet sin speciella karaktär ett recept där man kan göra liknande hade varit guld
Citera
2011-11-01, 10:51
Medlem
NanabNajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Du menar nog Friscobrödet guds gåva till hamburgaren asså det är så förbannat gott gillar inte Max egentligen men de brödet har de lyckats med sirap som ger brödet sin speciella karaktär ett recept där man kan göra liknande hade varit guld
Måste nog vara den, få dra ner till lokala handlarn och fråga hur det står till i pallet när man plockar bort en sådan produkt.
Citera
2011-11-04, 16:49
Medlem
BaLLs avatar
Burgaren

köp köttfärspaket, helst nöt

Släng i hela innehållet i bunke, ner med 1 ägg samt lite tabasco och soja.
Forma dina burgare till ganska stora.

Brödet
Köp sån där vit Franska, vitt bröd i fyrkant
Släng i det i ungen på 200 grader tills det blir krispigt.

Sallad.
Skär upp några körsbärstomater och skala någon morot, ta en paprika och lite kruksallad. salta o peppra och ha i lite olivolja.

På med senap o ketchup sallad och amerikansk dressing o vips så har du en hemlagad svingod hamburgare

kombinera med lite uppskärd potatis som du har haft i ungen, lita bea som dipp
Citera
2011-11-04, 17:08
Medlem
Vad ska man ha för ost på burgaren för att det ska bli gott. Jag är rätt så ambitiös med min hamburgare med hembakat bröd o.s.v. men har ingen aning om vilken ost jag ska använda. Mycket tacksam för svar.
Citera
2011-11-04, 18:28
Medlem
BaLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vad ska man ha för ost på burgaren för att det ska bli gott. Jag är rätt så ambitiös med min hamburgare med hembakat bröd o.s.v. men har ingen aning om vilken ost jag ska använda. Mycket tacksam för svar.
http://www.google.com/imgres?q=kraft+cheddarost&um=1&hl=en&client=firefo x-a&sa=N&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&biw=1680&bih=823&tbm=isch&tbnid=SnjpOK I5fbV9zM:&imgrefurl=http://www.netxtra.se/Default.asp%3FPID%3D743&docid=DLmOly8WJwmLMM&imgur l=http://www.mediabanken.se/NetXtra/ProductWebService/Image.aspx%253Fopvno%253DkKQW7h4JaknP3Wg9SsWWQg%25 253D%25253D%2526itype%253Djpg300p&w=300&h=300&ei=q SC0TpOTF8jP4QS34rSCBA&zoom=1&iact=hc&vpx=1214&vpy= 139&dur=223&hovh=225&hovw=225&tx=92&ty=162&sig=117 194776382034134737&page=1&tbnh=145&tbnw=145&start= 0&ndsp=30&ved=1t:429,r:5,s:0

oj lång länk med craft cheddarost som du självklart lägger på burgaren när den steks
Citera
2011-11-05, 23:00
Medlem
Gjorde precis galet goda hamburgare. 500g blandfärs, 3msk chilisås (sötsur), 2 vitlöksklyftor och lite salt/peppar. Sedan använde jag de pauls tips skitlångt bak i tråden om att forma fina burgare mellan två assietter (blev skitbra, tack för det!). Stekte på under ganska hög värme och avslutade stekningen med att slänga på en skiva vanlig hushållsost på burgarna och lite bacon vid sidan om i stekpannan.

Botten - kött (ca 60-70grams bit)-ostskiva-ketchup-bacon-sallad-amerikansk dressing-toppen. Blev helt galet gott. Kryddade med lite grillkrydda under själva stekningen också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in