2010-07-12, 00:49
Medlem
Adrian von Butts avatar
Om man nu bortser från möjligheten att köpa sig en bit amerikansk cheddar och skiva själv, finns det något BRA alternativ i färdigskivat format? Testat ett par olika (Kraft's samt nåt annat märke) av dom färdigskivade/singelpackade "hamburgerostarna", men dom smakar ju inget....Brukar iofs köra med vad ost som finns i kylen, men ibland suger det till efter den "äkta" smaken...
Citera
2010-07-12, 05:44
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Har precis avnjutit en riktig pjäs med hembakat bröd,

Fyllning;
  • Bacon
  • Hamburgerost(cheddar)
  • McFest-dressing(majonäs)
  • Salsa hot
  • Inlagda Jalapeños
  • Isbergsallad
  • Tomat

Supergott, och 350gr kött botade gott och väl mina munchies!
Citera
2010-07-12, 08:51
Medlem
Monsterpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
En gång hade jag ingen peppar hemma så jag sprutade pepparspray på hamburgarna, men de blev lite väl starka.

Vadå bara 10x starkare än habanero. Var inte en sån mes nu. ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale
Citera
2010-07-13, 08:34
Medlem
MadamMims avatar
Är det någon skillnad på svenskars sätt att mala köttfärs på och amerikaner?
Gjorde hamburgare igår och skippade köttfärsen utan köpte biff och högrev som jag hackade till en färs.
Salt och peppar på det, hade en liten liten gnutta Liquid Smoke.

Smakade exakt, och då menar jag exakt som på Burger King, fast saftigare.
Sista gången jag använder färs iaf. Duktigt nöjd med resultatet blev jag iaf.
Har käkat "hackat kött" som hamburgare på någon krog, och det har varit lika fint där.
När ska ni sluta med köttfärssåsen era stjärtar?
Citera
2010-07-13, 08:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Har ett enkelt och bra recetp som blir mumma:
Nötfärs
Chilipulver
Cayennepeppar
HP-Sås
Worchestershiresås
Tabasco
Salt
Peppar

Blanda ihop och låt stå 20-30 min innan grillning. Jag brukar ha ost och bacon samt lite jalapeno som topping.
Citera
2010-07-13, 11:16
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Om man nu bortser från möjligheten att köpa sig en bit amerikansk cheddar och skiva själv, finns det något BRA alternativ i färdigskivat format? Testat ett par olika (Kraft's samt nåt annat märke) av dom färdigskivade/singelpackade "hamburgerostarna", men dom smakar ju inget....Brukar iofs köra med vad ost som finns i kylen, men ibland suger det till efter den "äkta" smaken...

Tyvärr är det bästa jag hittat i affär ICAs egna hamburgerost (visste inte att den fanns förrän för ett par dagar sedan). Krafts Singles med cheddarsmak smakar ju nästan men inte helt olikt ost.

Själv skulle jag vilja kunna köpa ett block med land o' lakes hamburgerost, alternativt krafts deli deluxe.
Citera
2010-07-13, 22:03
Medlem
nötfärs
bacon
kalvfond
worchestershire
liquid smoke
salt
socker
svartpeppar
lökpulver
litet ketchup

där har ni en fantastisk burgarsmet, verkligen
Citera
2010-07-13, 22:21
Medlem
Åh, låter intressant att ha i bacon istället för fläskfärs.
Citera
2010-08-05, 17:39
Medlem
krilleboy19s avatar
Ner i från och upp:

Isbergssallad, vitlöksdressing/tzatsiki, tomater, kött/kyckling, cheddarost(minst 3 skivor), bacon, stekt ägg, salsasås/barbeque, rödlök och rostad lök. Gärna chilipulver/grillkrydda på köttet. Till kycklingvarianten så blir det hellre mangoraja/currysås.
Citera
2010-08-19, 07:22
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag lyckades läsa två sidor på denna tråden, nu gör jag TVÅ hamburgare BARA TILL MIG! haha
Citera
2010-08-19, 07:30
Medlem
Min-Mammas avatar
recept, lite fattigt men ändå:

2ggr 90gr
pepparblandning
lite allroundkrydda för sälta
massa rå lök
tunna skivor av gurka
senap
ketchup
OST, cheddar
Amerikansk dressing, Kavlí

Saknar lite tomat men det går ändå. Tomaten hade hyvlats i lövtunna skivor då...

Lök, gurka och senap och ketchup under köttet, resten ovanpå.

MUMMA!
Citera
2010-08-19, 07:45
Medlem
OdCaBos avatar
Jag har inte läst igenom hela tråden så det kanske länkats tidigare men det här är en helt fantastisk hamburgerresurs med vansinnigt nördiga artiklar:
http://aht.seriouseats.com/

Det här för mig är den essentiella cheeseburgaren, när man bara vill ha en basic perfekt hamburgare:
http://aht.seriouseats.com/archives/2009/10/the-burger-lab-the-fake-shack-how-to-make-shake-shack-burger.html

Såsen är extremt god!

Största problemet jag har är att hitta bra bröd. Egentligen bara Max Frisco-bröd som är något att ha, eller om man skulle råka hitta något småbröd i butiken som kanske kan användas. Jag tycker brödet är nästan lika viktigt som köttet, ett dåligt torrt vanligt hamburgerbröd kan förstöra en annars perfekt hamburgare för mig.

Vad jag ALDRIG gör nuförtiden är att göra en hamburgersmet. Istället är jag varsam med köttfärsen och försöker egentligen att inte röra i den alls utan försiktigt forma till den. Resultatet blir en smakrikare och inte så kompakt hamburgare med en krispigare yta. Kryddar gör jag generöst under stekning med en blandning av typ 4 delar salt och 1 del svartpeppar. Har man en bra färs så smälter fettet och sprider kryddorna, så krydda på bara. Har ni jobbat på donken vet ni hur jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Är det någon skillnad på svenskars sätt att mala köttfärs på och amerikaner?
Gjorde hamburgare igår och skippade köttfärsen utan köpte biff och högrev som jag hackade till en färs.
Salt och peppar på det, hade en liten liten gnutta Liquid Smoke.

Amerikaner, och då särskilt deras hamburgerrestauranger, har en mera utpräglad kultur kring allt det där. Olika restauranger har sin egen blandning av styckningsdetaljer som de inte gärna delar med sig av, jag vet ett ställe som serverar hamburgare gjorda på malen entrecôte. Därför blir ju resultatet onekligen lite tristare när man gör hamburgare gjord på butiksfärs, jag kanske har fördomar men jag tror inte de är så noga med vilka delar de maler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in