Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
Bort med de där jävla papperslapparna åt helvete. Inför elektronisk röstning omgående!
Elektronisk röstning har sina fördelar om man litar på datan. Som en som själv jobbar inom IT är jag själv djupt skeptisk till säkerheten.
Tom Scott har en mycket bra video om frågan:
https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI
Däremot finns det förstås fördelen att om man lägger åt sidan sin egen valhemlighet och går ihop med ett gäng bekanta så kan man ju kolla sitt valområde och sina röster och se om det överensstämmer med röstetalet. Något som inte är enkelt och bekvämt med ett pappersystem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Ni ska apa efter finländarna eller danskarna. Antingen en helt blank sedel där man skriver kandidatens eller partiets nummer. Eller också en sedel med samtliga kandidaters namn, där man ska kryssa för den typ man väljer.
Redan 2014 skrev jag ner lite åsikter om det knasiga svenska valsystemet, och publicerade dem som en kommentar på de dåförtiden mycket välbesökta forumen Avpixlat och Exponerat. Här på Flashback har jag återgett dem många gånger i olika trådar, med smärre ändringar. Jag kan upprepa dem här:
Jag har i flera trådar uttryckt min häpnad över vilket galet röstsystem Svenne Banan håller sig med. Hela ruljansen med olika valsedlar för olika partier, distribution av valsedlar med posten, och offentlig utplacering av valsedlar i vallokalerna, är oförenligt med principen om valhemlighet. Att ta emot valsedlar från flera partier och använda bara en av dem är ett groteskt slöseri med papper. Och det mer eller mindre sanktionerade valfusket, med valsedlar som "inte finns", stjäls eller göms undan får mig att associera till något korrumperat afrikanskt land i stället för Folkhemistan.
De här senaste uppgifterna om förkryssade sedlar - oavsett de är sanna eller inte - är ännu ett bevis på behovet av en genomgripande reform.
Jämför till exempel med valproceduren i Finland. Då du anländer till vallokalen sitter där en grupp funktionärer bakom ett långt bord. En av dem kollar att du är registrerad i området, en annan räcker dig din valsedel. Sedlarna ser likadana ut i varje val (kommunal-, riksdags-, president- och EU-val) - ett vitt dubbelvikt ark av att vykorts storlek, med en stor cirkel tryckt på insidan.
Du går in i valbåset, där ingen ser dig. Du kollar de olika partiernas listor som sitter uppfästa på insidan av båset. Du skriver din kandidats nummer i cirkeln - enbart numret! Allt ovidkommande klotter leder till att sedeln kasseras. Om du "för säkerhets skull" skriver ut kandidatens namn, eller skriver dit Hitler eller Kalle Anka eller Perkele, eller smyckar ut sedeln med smileys, hjärtan eller andra krumelurer - då är rösten ogiltig, punkt slut.
Sedan går du med den hopvikta sedeln till en annan valförrättare och får den stämplad. Då är den giltig. Sedan stoppar du ner den i valurnan.
Visst kan man diskutera det finländska systemet med personval, som gör att partierna ständigt är på jakt efter kändisar som vill ställa upp som kandidat. Själva proceduren är dock i mitt tycke den bästa tänkbara - den är klar och redig, det går snabbt att rösta, och sekretessen fungerar perfekt.
Och så här ser valsedlarna ut.
https://img.img-cdn.yle.fi/crop_fill,w_1200,h_788,dpr_1/f_auto/13-3-10704602
Ett alternativ är att ha samma system som i Danmark. Alla kandidaternas namn finns tryckta på sedeln, och väljaren kryssar för sin favorit.
https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2021/nov/saadan-saetter-du-krydset-rigtigt-ved-tirsdagens-valg (Död länk, men texten är fortfarande giltig.)Det første, du skal huske, er at bruge de to stemmesedler, du får udleveret på dit valgsted. Når du har dem i hånden og er kommet ind i stemmeboksen, skal du blot sætte et kryds på hver seddel. Det skal tages meget bogstaveligt. Et kryds kan dog enten være et ”X” eller et ”+”. Men det dur ikke at skrive et bogstav, en cirkel eller en smiley.
Det er vigtigt, at stemmesedlen ikke får et særpræg. Vi har nemlig stemmehemmelighed i Danmark, og det betyder, at stemmen ikke må kunne genkendes ved optællingen. Derfor må der ikke være tegnet på stemmesedlen, og det er heller ikke tilladt at skrive navnet på den, du vil stemme på. Stemmesedlen må heller ikke være revet itu.
Så här ser danska valsedlar ut.
https://anninateatime.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/09/foto.jpg
Se dessa gamla trådar.
(FB) Bisarrt röstningsförfarande i Sverige
(FB) Absurt sätt att rösta i Sverige?
(FB) Ifrågasättande av valsystemet i Sverige??
(FB) Varför i helvete ska det vara miljarder olika valsedlar?
(FB) 700 miljoner valsedlar i soptunnan
Detta är ett bra inlägg, men jag tror att du såsom jag märkte själv redan för ett par årtionden sedan att detta har väldigt lite med någon form av valtrygghet för den individuella medborgaren.
Det svenska systemet grundar sig just precis på att man ser vem plockar vilka valsedlar och att man på så sett har en "svensk gemenskap" i röstandet.
Det svenska systemet sållar bort en del av de som röstar alldeles för avvikande, särskilt i de fallen man "råkar" ha slut på valsedlar för utvalda partier som inte är helt rumsrena.
Den som antingen ber om specifika valsedlar, plockar på sig en hel del olika valsedlar, eller går med en blank valsedel är en person som högst troligt röstar klart avvikande från Moderat-Bosse eller Socialdemokrat-Ulla.
Frågan är nu om de vanliga svenska vänster-högermänniskorna kommer att fundera över saken då somalierna nu, och antagligen andra grupper i växande grad, inte längre röstar enbart på för medelsvensson godtagbara partier, utan slussar igenom ganska ifrågasättningsbara kandidater från de egna klanerna eller rasliga grupperna.