2022-09-11, 20:02
Avslutad
Med miljarder menar jag nio för varje av kommun, region och riksdag.

Det behövs inte en lapp för varje parti. Helt jävla onödigt att folk ska ta en lapp för varje och sedan kasta. Att det är pappersslöseri skiter jag fullständigt i, men det tar en jävla tid plus att det varje år är samma jävla tjafs om att SD:s valsedlar försvunnit.

Lösningen är jätteenkel.

Ha bara en lapp med alla riksdagspartier och en kryssruta. På samma lapp kan du även ha en rad där du skriver det parti du vill rösta på om det inte finns med på lappen.

Folk skulle slippa ta med sig massa lappar, det skulle minska köerna, det skulle bli meningslöst för mupparna att dela ut valsedlar utanför vallokalerna, vi skulle slippa massa vänstermuppar som ska gömma valsedlar för SD, och vi skulle slippa kränkta SD:are som ska grina om samma sak i tusen år.

Finns det några motargument? Kan möjligtvis tänka mig att det är jobbigt för funktionshindrade, men att använda en bingopenna är mindre jobbigt än att peta ner en lapp i ett kuvert, så det är inte ett bra motargument. Vad säger ni? Är inte det här ett bra förslag?

EDIT:

För personval så får man helt enkelt skriva namnet på samma lapp. Om man tycker att det är jättejobbigt att skriva så kan man förbeställa valsedlar från sitt parti.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-09-11 kl. 20:29.
Citera
2022-09-11, 20:18
Medlem
Ja så är det ju i Finland bl a tror jag.
Citera
2022-09-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Det behövs inte en lapp för varje parti. Helt jävla onödigt att folk ska ta en lapp för varje och sedan kasta. Att det är pappersslöseri skiter jag fullständigt i, men det tar en jävla tid plus att det varje år är samma jävla tjafs om att SD:s valsedlar försvunnit.

Lösningen är jätteenkel.

Ha bara en lapp med alla riksdagspartier och en kryssruta. På samma lapp kan du även ha en rad där du skriver det parti du vill rösta på om det inte finns med på lappen.

Folk skulle slippa ta med sig massa lappar, det skulle minska köerna, det skulle bli meningslöst för mupparna att dela ut valsedlar utanför vallokalerna, vi skulle slippa massa vänstermuppar som ska gömma valsedlar för SD, och vi skulle slippa kränkta SD:are som ska grina om samma sak i tusen år.

Finns det några motargument? Kan möjligtvis tänka mig att det är jobbigt för funktionshindrade, men att använda en bingopenna är mindre jobbigt än att peta ner en lapp i ett kuvert, så det är inte ett bra motargument. Vad säger ni? Är inte det här ett bra förslag?

Vi personröstar i Sverige.

Hur hade du tänkt lösa det? Hur kan gnälla över hur något är utformat när man inte ens vet basic hur våra val fungerar?
Citera
2022-09-11, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil

Hur hade du tänkt lösa det? Hur kan gnälla över hur något är utformat när man inte ens vet basic hur våra val fungerar?
Man får skriva namnet på lappen. Tycker man att det är jobbigt att skriva kan man förbeställa valsedlar från sitt parti direkt hem i brevlådan.

Varför tror du inte att jag vet hur personval fungerar?
Citera
2022-09-11, 20:23
Medlem
Personvalet blir väldigt komplicerad för både medborgare och rösträknare med detta förslag.
Citera
2022-09-11, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Personvalet blir väldigt komplicerad för både medborgare och rösträknare med detta förslag.
Hmmm, rösträknarna tänkte jag faktiskt inte på. Det kan vara ett problem om de måste läsa alltför mycket handskrivna lappar. Vet inte om jag ser det som ett jättestort problem, men håller med om att det är en sak värd att adressera.

Men man skulle ju kunna tänka sig en hybrid. En skärm där de som vill ha traditionella lappar får köa och en öppen plats med dessa nya lappar.

En annan lösning är att det bakom skärmarna finns listor över alla personkandidater där alla har ett nummer, och så skriver man helt enkelt numret på sin kandidat.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-09-11 kl. 20:47.
Citera
2022-09-11, 20:41
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Bra att märka att det finns fler svenskar som inser detta- Redan för flera år sedan skrev jag om det finländska systemets fördelar i en annan tråd. Jag har ofta fått anledning att återpublicera inlägget, senast nu i kväll.

(FB) Absurt sätt att rösta i Sverige?
Som finnjävel upprepar jag vad jag sagt i tidigare kommentarer: Sverige är ett fantastiskt land, men ert valsystem är obegripligt. Offentlig utdelning av valsedlar, olika för olika partier, är enligt mig oförenligt med principen om valhemlighet. Att ta emot valsedlar från flera partier och använda bara en av dem låter dumt, och är dessutom ett slöseri med papper. Och det mer eller mindre sanktionerade valfusket, med valsedlar som "inte finns", stjäls eller göms får mig att associera till något korrumperat afrikanskt land i stället för Folkhemistan.

I Finland är sådant fusk omöjligt att bedriva. Då du (väljaren) anländer till vallokalen sitter där en grupp funktionärer. En av dem kollar att du är registrerad i området, en annan räcker dig din valsedel. Sedlarna ser likadana ut i varje val (kommunal-, riksdags- och presidentval) - ett vitt dubbelvikt ark av att vykorts storlek, med en stor cirkel tryckt på insidan.

Du går in i valbåset, där ingen ser dig. Du kollar de olika partiernas listor som sitter uppfästa på insidan av båset. Du skriver din kandidats nummer i cirkeln - enbart numret! Allt ovidkommande klotter leder till att sedeln kasseras. Om du "för säkerhets skull" skriver ut kandidatens namn, eller skriver dit Hitler eller Kalle Anka eller Perkele, eller smyckar ut sedeln med smileys, hjärtan eller andra krumelurer - då är rösten ogiltig, punkt slut.

Sedan går du med den hopvikta sedeln till en annan valförrättare och får den stämplad, varefter du stoppar ner den i valurnan.

Visst kan man diskutera det finländska systemet med personval, som gör att partierna ständigt är på jakt efter kändisar som vill ställa upp som kandidat. Själva proceduren är dock i mitt tycke den bästa tänkbara - den är klar och redig, det går snabbt att rösta, och sekretessen fungerar perfekt.
Och så här ser valsedlarna ut.

https://wp.demokraatti.fi/wp-content/uploads/2018/01/42491794-1200x675.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil

Det är personval i Finland också. Varje kandidat har, som konstateras ovan, ett eget nummer, och det är bara numret som skrivs i cirkeln på valsedeln. Inget annat.

Ett alternativ är att ha samma system som i Danmark. Alla kandidaternas namn finns tryckta på sedeln, och väljaren kryssar för sin favorit.

https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2021/nov/saadan-saetter-du-krydset-rigtigt-ved-tirsdagens-valg
Det første, du skal huske, er at bruge de to stemmesedler, du får udleveret på dit valgsted. Når du har dem i hånden og er kommet ind i stemmeboksen, skal du blot sætte et kryds på hver seddel. Det skal tages meget bogstaveligt. Et kryds kan dog enten være et ”X” eller et ”+”. Men det dur ikke at skrive et bogstav, en cirkel eller en smiley.

Det er vigtigt, at stemmesedlen ikke får et særpræg. Vi har nemlig stemmehemmelighed i Danmark, og det betyder, at stemmen ikke må kunne genkendes ved optællingen. Derfor må der ikke være tegnet på stemmesedlen, og det er heller ikke tilladt at skrive navnet på den, du vil stemme på. Stemmesedlen må heller ikke være revet itu.
Så här ser danska valsedlar ut.
https://da.wikipedia.org/wiki/Stemmeseddel#/media/Fil:Stemmesedler_2005.JPG
Senast redigerad av Ördög 2022-09-11 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in