2010-09-03, 16:54
Medlem
Har nu förtidsröstat, rösterna gick på SD.

Men det är inte det denna tråd ska handla om. Det är istället själva sättet som röstandet i vallokal går till på. Så här var det i mitt fall:

Lokalen där jag förtidsröstade var nog ca 12 kvadratmeter stor (3 * 4 meter). Längst in, ett bord bakom vilket två unga tjejer satt och tittade ut i rummet. Alldeles brevid dem (några decimeter från deras bord) var det ett valbås med sådant där grönt skydd.

1-2 meter framför tjejerna var bordet från vilket man hämtade sina valsedlar. Jag tog utan tvekan upp SD-sedlarna, som av någon anledning var placerade allra längst fram.

Gick in bakom båset, men egentligen helt onödigt eftersom tjejerna hela tiden hade haft järnkoll på vilka sedlar jag tog. När jag lämnade fram kuvertet kollade jag noga att de verkligen stoppade in mitt kuvert i valurnan. Kan nämna att tjejerna hade alla vänsterattribut i form av palestinaschal osv.

OK; jag fixade detta utan problem. Men någon stackars darrhänt och ängslig pensionär, hon/han hade knappast haft "modet" att välja SD rakt framför de granskande ögonen på dessa valfunktionärer. Säg bara inte att man är feg om man känner ett obehag att välja SD tydligt. Media har ju lärt oss att man då är ondare än självaste Hitler, Stalin och Pol Pot i en kloning.

Varför hade jag inte med mig SD-sedlar hemifrån? Jo det kom inga varken torsdag eller fredag. Får man förmoda att någon "hjälpsam" brevbärare ville leda mig på bättre tankar?

Sen styrde jag kosan till stadens köpcenter för att göra några inköp. Alldeles innanför ingången, i den mest frekventerade gången med massor av människor som passerar hela tiden, fanns ytterligare ett röstställe. Ett bord helt öppet, ungefär 5 meter från valbåset. Jag noterade att även här stod SD's sedlar allra längst fram, vilket gör att det är övertydligt om man tar dessa.

Frågor:
1. Är detta verkligen ett schysst och demokratiskt sätt att genomföra ett val på? Borde inte plockandet av valsedlar kunna vara mer personligt? OK, jag vet att man ju lärt sig att plocka alla partiers sedlar, men det är ju ett väldigt slöseri.
2. Varför stod SD's sedlar längst fram vid båda platserna? Är placeringen förutbestämd? Hade de stått någonstans i mitten av de 8 partierna, så hade det inte alls varit lika tydligt vad man tog.
Citera
2010-09-03, 16:59
Medlem
stilltons avatar
praxis är att man tar en av varje valsedel om man inte vill avslöja vilket parti man röstar på. ditt anonyma val gör du sedan bakom skynket. annars vore ju skynket meningslöst, precis som du säger..
Citera
2010-09-03, 17:04
Medlem
Napoleons avatar
Ta en av varje parti då om du är så himla rädd att någon ska se vad du röstar på.
Citera
2010-09-03, 17:05
Medlem
AlexOnTops avatar
Jag hade tyckt det var bättre om även valsedlarna var placerade i själva "båset".
Citera
2010-09-03, 17:15
Medlem
wedges avatar
Får inte alla lära sig redan på mellanstadiet att man tar en valsedel från varje parti såvida man inte tydligt vill visa för andra vad man röstar på?
Sedan kan man ju såklart diskutera andra aspekter av det nuvarande systemet, men valhemligheten fungerar.
Citera
2010-09-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag hade tyckt det var bättre om även valsedlarna var placerade i själva "båset".

Precis det jag tycker också. Skulle vara jättesmidigt och spara en massa tid i lokalen.

Citat:
Får inte alla lära sig redan på mellanstadiet att man tar en valsedel från varje parti såvida man inte tydligt vill visa för andra vad man röstar på?

Jag fattar helt enkelt inte varför det ska vara så övertydligt vad man plockar. Visst kan man plocka åt sig alla partiers sedlar, men det är ju ett himla plockande (kommun, landsting, riksdag, kan ju innebära 20-30 sedlar).

Citat:
Ta en av varje parti då om du är så himla rädd att någon ska se vad du röstar på.

Det var ju det jag inte var. I mitt fall var det riktigt kul att se hur PK-tjejerna riktigt stönade när jag friskt plockade upp endast SD-sedlarna, nästa övertydligt.

Men; jag är ändå ödmjuk nog att tro att alla kanske inte resonerar så. Pensionären Agda eller Sven-Betty kanske inte vågar ta det där avgörande steget och rösta på det som han/hon vill. Trots att han/hon sett valfilm där han/hon ser hur en hel del av pensionskakan går till bidragsinvandring av icke-flyktingkaraktär (EDIT: Glömde; det har ju han/hon inte fått göra heller, Sven-Betty har ju inte Internet .. )
Citera
2010-09-03, 17:17
Medlem
arnold2k5s avatar
Äh vilket töntigt jävla gnäll, är man nervös för att outa vad fan man röstar på så får man väl ta en av varje. Klarar man inte av det är man antingen hjärndöd eller starkt mentalt efterbliven. Jösses vad folk kan få allt till att vara hets mot SD-väljare. Själv ligger min vallokal mitt i moderaternas högborg i sthlm trots att jag själv röstar V. Inte fan gråter jag floder för att endast folk från de borgliga blocket brukar stå utanför och dela ut valsedlar etc.
Citera
2010-09-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtW
I mitt fall var det riktigt kul att se hur PK-tjejerna riktigt stönade när jag friskt plockade upp endast SD-sedlarna, nästa övertydligt.

Men; jag är ändå ödmjuk nog att tro att alla kanske inte resonerar så. Pensionären Agda eller Sven-Betty kanske inte vågar ta det där avgörande steget och rösta på det som han/hon vill.

Jag citerar mig själv, budskapet kanske inte riktigt nådde fram till arnold2k5. Ett första steg till att förstå sin omgivning ligger i att förstå att alla kanske inte är lika starka som en själv, och skydda dessa.
Citera
2010-09-03, 17:28
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Jag citerar mig själv, budskapet kanske inte riktigt nådde fram till arnold2k5. Ett första steg till att förstå sin omgivning ligger i att förstå att alla kanske inte är lika starka som en själv, och skydda dessa.

enkelt då får de väl ta en av VARJE valsedel för att på så sätt inte avslöja sitt val. Klarar de inte ens av de så vetefan vad man ska göra åt saken. Tycker man verkligen att det är så jobbigt att ta en av ALLA valsedlar inklusive SD så får man väl lösa de på annat sätt.
Citera
2010-09-03, 17:29
Medlem
slipZens avatar
Citat:

Alltså, då tar dessa personer fler valsedlar. Beroende på styrka så kan man ju tex hålla sig inom ett visst block, för att slippa ta så himla många. Eller ta helt på måfå (Typ MP, KD, PP och ND).

Ja, det är inte ett supersmidigt system, men det är inte absurt, det är inte odemokratiskt och det är inte nån smygtaktik mot rasistpartier.
Citera
2010-09-03, 17:35
Medlem
Aiess avatar
Kan bara hålla med. Det är riktigt dumt och valet blir inte rättvist då det faktiskt finns människor som inte vågar ta upp SDs valsedel.
Men det spelar väll ingen roll efter som SD inte är politiskt korrekt? (SD förkänar inte rättvisa verkar de flesta anse).
Valet borde ske genom E-legetimation på internet istället.
Ska det nödvändigtvis ske med lappar ska såklart ingen annan se vilka valsedlar man tar.
Blir mer och mer besviken på Sverige ju äldre jag blir
Citera
2010-09-03, 17:36
Medlem
Partierna SKA vara uppställda i bokstavsordning, Arb. Socialdemokraterna först eftersom de inte vill att negrerna ska ta fel valsedel om S och SD ligger bredvid varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in