• 1
  • 2
2025-03-14, 20:25
Medlem
Det som tidigare bara var en hgerextrem konspirationsteori (att svenska allmnna val genomfrs smre n i en bananrepublik) har nu letat sig in p DNs debattsida, vilken jag motvilligt behver lnka till:

https://www.dn.se/debatt/700-miljone...helt-i-onodan/

Citat:
700 miljoner valsedlar i soptunnan helt i ondan

Bland annat detta att enskilda partier har 100+ miljoner valsedlar, till skillnad frn jmfrbara stater dr endast EN valsedel finns per rstberttigad. Att vga ifrgastta ngot s grundlggande fr betraktas som modigt. Alla invndningar mot hur valen genomfrs i Sverige har annars bemtts med iskall kyla eller motattack p avsndaren. Och ngra steg mot ett rttsskert valsystem har aldrig tagits; istllet har man ltsas det r valret 1925 i samhllet r 2025.
Citera
2025-03-14, 20:30
Medlem
aYaLLas avatar
Vi har ju inte ens 700 miljoner invnare, troligtvis jvligt lngt ifrn det. Fake news
Citera
2025-03-14, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Vi har ju inte ens 700 miljoner invnare, troligtvis jvligt lngt ifrn det. Fake news
Det rcker vl med en valsedel per invnare? Man ska ju bara rsta p ett parti.
Citera
2025-03-14, 20:34
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Ja det mste verkligen ndras till en valsedel med alla partier p. Finns ju lnder som har s.

Vnsterextremister har ju varit glada i att gmma valsedlar frn smpartier och "rkat glmma" att stlla fram dom och vissa har slngts i direkt soptunnan. Det mste bli en ndring.
Citera
2025-03-14, 20:37
Medlem
One2Manys avatar
"Buhu, vilket slseri med papper att trycka upp en massa valsedlar"

TS: Hr finns det en konspiration, fr jag r en totalt hjrndd pappskalle.
Citera
2025-03-14, 20:40
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Det som tidigare bara var en hgerextrem konspirationsteori (att svenska allmnna val genomfrs smre n i en bananrepublik) har nu letat sig in p DNs debattsida, vilken jag motvilligt behver lnka till:

https://www.dn.se/debatt/700-miljone...helt-i-onodan/

Bland annat detta att enskilda partier har 100+ miljoner valsedlar, till skillnad frn jmfrbara stater dr endast EN valsedel finns per rstberttigad. Att vga ifrgastta ngot s grundlggande fr betraktas som modigt. Alla invndningar mot hur valen genomfrs i Sverige har annars bemtts med iskall kyla eller motattack p avsndaren. Och ngra steg mot ett rttsskert valsystem har aldrig tagits; istllet har man ltsas det r valret 1925 i samhllet r 2025.
Hur fan r det en hgerextrem konspirationsteori att det produceras fler valsedlar n det anvnds?

Snacka om att upprra sig ver en skitsak.

90 valsedlar per person... motsvarar vl pappersmngden av en fjrdedels dagstidning. Kanske en femtedel. Eller tv reklamblad fr ICA Maxi.

verblivna valsedlar lr tervinnas och bli nytt papper.

Herre jebus...
Citera
2025-03-14, 20:46
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det rcker vl med en valsedel per invnare? Man ska ju bara rsta p ett parti.
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
hgern = 700 miljoner rster.
sverige = 10 miljoner.
hgern = rstfusk! stal valet! stop rhe steal!
sverige = fan va fett med ver 700 miljoner invnare! nu tar vi ryssen!
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Hur fan r det en hgerextrem konspirationsteori att det produceras fler valsedlar n det anvnds?

Men era miffon!

Folk har ju tvingats ta 5-8 lappar till urnan fr att kringg att dom mnar rsta p SD
Fr att hela samhllet str och glor frn kn!
ndrades frst frra ret att man ens kan ta lapparna bakom en skrm, innan var det ppet och folk plockade p sig fr att slippa f rutan inkastad

Varfr skulle man inte kunna kryssa p en och samma lapp?
Citera
2025-03-14, 20:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
ven puckon som jag, fattar att det trycktes upp s mnga, som bara slngs!
Citera
2025-03-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

90 valsedlar per person... motsvarar vl pappersmngden av en fjrdedels dagstidning. Kanske en femtedel. Eller tv reklamblad fr ICA Maxi.

verblivna valsedlar lr tervinnas och bli nytt papper.

Herre jebus...
Samt vi har tre val och kan det vara 10-12 partier som fr dessa upptryckta?
Men visst skulle det vara bra med en valsedel och jag tror den debatten som nskas med artikeln d man vl nu utreder frgan.
Citera
2025-03-14, 21:31
Medlem
Jordgubbes avatar
S systemet skall utredas i en pgende utredning. Drutver har Flashback triggats igng av en DN artikeln om att s pgr. Och vad r argumentet, att "det gr t papper". Fundera p det nr du r p muggen istllet.

Sverige har en stabil hederlig gammal skogsindustri och cellulosaproduktion som sker sin roll. Energimngden fr digitala system och stnkande serverhallar r ett strre problem. Utred det istllet. Rubriken fel, tervinning skall det vara.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-03-14 kl. 21:33.
Citera
2025-03-14, 21:40
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
ven puckon som jag, fattar att det trycktes upp s mnga, som bara slngs!
700 miljoner, det r absurt mycket. Tror inte det skulle hnda i ett land som Sverige.
Citera
2025-03-14, 21:45
Medlem
Beaver14s avatar
Ni som fresprkar 1 valsedel. Vilka partier ska f st frtryckta p den? Blir ett jvla liv p FB nr Afs inte fr vara med p sedeln och det blir en rtt stor sedel om alla registrerade partier ska f vara med.

D har jag inte ens berrt personrsterna. Blir en mindre telefonbok som ska ner i urnan.

Dessutom fler kryss (moment) som vljaren ska gra vilket bddar fr fler fel.

Jag menar inte att det r bra att det slngs 700 miljoner valsedlar. Det knns dock lite upp till partierna att inte bestlla s jvla mnga d.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in