2026-09-23, 23:11
Medlem
Tänk när knappar var lyx - som acc-panelen på Saab 9000!
Citera
2026-09-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Den största fördelen med fysiska knappar och reglage är att man kan hålla ögonen på vägen medans man trycker för att veva ner rutan eller ställer in värmen.

Visst kan många saker vara kvar i skärmen, men det är fullkomligt livsfarligt att behöva försöka lista ut var man ställer in värmen gömt i något menyval medan barnen gnäller i baksätet.

Det är numera olagligt att fippla med mobilen medans man kör, så varför är det bättre att fippla med en skärm?

Det är ju knappar på allt du nämner förutom just värmen, men varför ska temperatur i kupén justeras när barnen skriker så det blir trafikfarligt?

Om man bortser från värmen som man egentligen inte behöver justera under färd, vad är det som ska fipplas med på skärmen medans man kör? Kan någon förklara för en som uppenbarligen inte förstår.

Nu har jag en hyrbil, en ny peugot av något modell som jag inte lagt på minnet, det är väldigt mycket onödiga knappar i den, som dessutom är svåra att använda och hitta.
Citera
2026-09-23, 23:32
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borissa
Tänk när knappar var lyx - som acc-panelen på Saab 9000!
Få tillverkare har lyckats få till samma förarergonomi som Saab. 9000 och 9-5 var i en klass för sig.
Problemet var väl att man upptäckte förträffligheten först efter att ha kört bilen ett tag och inte under en kort provtur med en testbil från bilhandlaren...
Nightpanel vill jag ha tillbaka!

Fast volvon jag kör idag är helt ok den med.
Citera
2026-09-23, 23:36
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det är ju knappar på allt du nämner förutom just värmen, men varför ska temperatur i kupén justeras när barnen skriker så det blir trafikfarligt?

Om man bortser från värmen som man egentligen inte behöver justera under färd, vad är det som ska fipplas med på skärmen medans man kör? Kan någon förklara för en som uppenbarligen inte förstår.

Nu har jag en hyrbil, en ny peugot av något modell som jag inte lagt på minnet, det är väldigt mycket onödiga knappar i den, som dessutom är svåra att använda och hitta.
Det var det dummaste jag har läst på länge.
Ta bara exemplet när man sätter sig i bilen från olika aktiviteter. Skidbacken, löpturen, promenad i solen, promenad i vinterkyla etc.

Det är ju väldigt ofta man vill kyla ner kroppen eller värma upp kroppen fort och sedan återgå till normal temp.
Knappar är överlägset här.
Citera
2026-09-23, 23:40
Medlem
När de ändå jobbar på knappar så kan de jobba på enkelhet samtidigt. Exempel, det är onödigt många steg att höja eller sänka temperaturen i min bil då tillverkaren tydligen tyckte det var smartast att höja och sänka i 0.5 graders steg med en "stapel" på skärmen, att datorn är seg gör det inte bättre. Ett fysiskt reglage hade såklart varit enklare. Hela grader räcker mer än väl. Bara vrida upp till vald temperatur, varför komplicera det?

Cruise Control med en massa extra funktioner som jag undrar om någon verkligen använder som fartbegränsning (jag har aldrig använt detta). Bäst är att bara ha en enkel knapptryckning som ställer in uppnådd hastighet och sedan sänka och höja denna farten med spak upp eller ner.

Sedan kan väl skärmar vara (till viss del) bra för inställningar och sådant som man gör en gång, men de mest använda funktionerna ska vara enkla att hitta även i mörkerkörning (då är fysiska knappar oöverträffade).

Så jag välkomnar en återgång, eller åtminstone en balans mellan skärmar och knappar.
Citera
2026-09-24, 00:46
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

EDIT: ok bättre idé. Caps Lock, Num Lock och Insert är knappar som stannar nere när dom trycks in! Så att man känner med fingertopparna att dom är nedtryckta?
Lite OT men GRYMT bra idé. Håller ju aldrig med dig om annat vanligtvis men det där var en fantastisk idé! Kudos.
Citera
2026-09-24, 04:33
Medlem
MrMarios avatar
Bra.
Det enda man ska ha skärmen till är GPS. Resten ska vara på knappar och reaglare.

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Som på den gamla hederliga C64'an, det var bra! Men det är väl för "dyrt" :/

Helt enig i alltihop.

Moderna vanliga microswitches och potentiometrar håller också för tusentals användningar, så de går nog sönder långt efter att motorn gett upp.
Senast redigerad av MrMario 2026-09-24 kl. 04:35.
Citera
2026-09-24, 05:46
Medlem
Glödskals avatar
Stora skärmar är billiga. En komponent med en anslutning istället för 15 med 15. Förenklad leverantörskedja och produktion. Det behöver inte längre konstrueras, och tas fram verktyg för 15 komponenter, och de behöver inte lagerhållas för produktion och eftermarknaf.

Ren girighet.
Citera
2026-09-24, 08:13
Avstängd
Jag tycker framförallt att det har att göra med säkerheten, varför ska man behöva kolla på en skärma för att göra inställningar när man kör bil?
Tycker också skärmen stör när man kör i mörker.

Sen kan dom ju ta abort alla jävla indikatorer och sensorer som piper hela jävla tiden.
La min ryggsäck på baksätet och biljäveln började varna och pipa högt som fan eftersom den trodde ryggsäcken var en person som satt utan bälte.
Citera
2026-09-24, 08:17
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Just Volvo har ju rätt kass historia med fysiska knappar, små och många. Har en gammal V70 och vi har haft V40 och XC40 vi har nu är ljusår enklare än myriaden av knappar som finns i V70 och V40,
Nu tillhör ju jag dem som inte har så ont av nyheter eller så svårt att lära mig nytt men det kan väl ändå inte finnas nån som anser att massa småknappar som i äldre Volvos är enkelt att sköta.

Håller delvis med, när P1 kom gick det utför. Innan dess lade Volvo ner mycket möda på ergonomi, tyvärr försvann det tänket när Ford tog över och det tänket återkom aldrig. Och som någon annan sa, Saab 9000 var något av det bästa som tillverkats i det avseendet - även om många andra bilar också var bra på den tiden. BMW exv. var i det närmaste exemplariska tills de införde sin hemska iDrive nån gång i mitten på 90-talet.
Citera
2026-09-24, 08:28
Medlem
Riksreptilens avatar
Klokt av kineserna att gå med på kundernas krav att få ha ljud-, fläkt och varningsblinkers återsom fysiska reglage.
Citera
2026-09-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, vad säger ni? Nu ska iofs terrorskärmen ändå vara kvar, men det är ju en liten förbättring:

https://carup.se/volvo-tvarvander-lovar-ta-tillbaka-knappar/

Vågar man hoppas på att fler följer efter?

Hoppas de också tar tillbaka säkerheten.

Läste om ett fall i USA då en kvinna omkom efter att hennes Tesla backat ner i en pool. På den bilen lägger man i backen genom att peka på en pekskärm!

De påstår de bygger bilar för att de ska vara säkrare. Men istället blir den nya 'säkerheten' - Dödsfällor!
För något år sedan tappade jag bilnyckeln när jag steg ur bilen. Den la sig mellan biltröskeln och bildörrens handskfack - Och låste bilen!
Först fattade jag ingenting varför bilen låste sig. Men eftersom det skedde när jag parkerade hemma, kunde jag gå in och hämta reservnyckeln.

OM det istället hade skett när jag klivit in i bilen - hade det varit livsfarligt. Om man blir instängd genom en knapptryckning på fjärren slutar alla reglage fungera.
Om någon tror man kan sparka ut vindrutan så glöm det, den sitter som berget.

Det har blivit krångligare och mindre säkert. Att de ens får typgodkännande.

Mer teknisk säkerhet som blivit dödsfällor:
Bilar som låser sig vid olyckor - och folk blir innebrända.
Och krock-kuddar som avfyrar projektiler som på riktigt skjuter ihjäl folk. (takata)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in