2026-09-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag kan se vad du menar. Men Reagan och Reinfeldt är ändå lika på många områden. Bägge gjorde sig avskydda utav ytterkanten till både vänster och höger medans majoriteten (mitten-klägget) ändock har en positiv syn på dem. Det är det jag menar i grund och botten. De som ogillar Reinfeldt är en högljudd minoritet. Tyvärr.
Nej, Pat Buchanan som blev en ledarfigur för ytterkanten på högersidan i USA under 90-talet jobbade för Reagan-administrationen.

Reinfeldt är inte ens välkommen som talare på moderaternas möten idag, ungefär som Bush inom republikanerna. Reagan möttes av stående ovationer på RNC 1992.
Citera
2026-09-22, 23:17
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej, Pat Buchanan som blev en ledarfigur för ytterkanten på högersidan i USA under 90-talet jobbade för Reagan-administrationen.

Reinfeldt är inte ens välkommen som talare på moderaternas möten idag, ungefär som Bush inom republikanerna. Reagan möttes av stående ovationer på RNC 1992.

Buchanan avskyddes utav Reagan/Bush-högern så fort han började kandidera 1992 precis som Ross Perot gjorde sig avskydd och till ett större hot för Bush än vad Buchanan var. Buchanan attackerade Bush NAFTA-vurm hårt.

Sluta ljug.
Citera
2026-09-22, 23:27
Medlem
Citat:
Har jag mer eller mindre redan gjort. Borg kokade bara böckerna under finanskrisen, dumsvensken gick på det och Reinfeldt fick två mandatperioder som statsminister. Att Mona var ett hemskt alternativ underlättade ju för Reinfeldt 2010 också.
Så, du hävdar envist att jag har fel ang finanskrisen och visst. Det roliga är att jag redan förklarat vad jag tycker om blå politik. Så, varför käfta med mig om hanteringen och bemöt min förklaring på topic i stället eftersom du inte själv köper min förklaring till varför andra, inte jag, återvalde den regeringen.
För just nu verkar du inte köpa varför folk röstar som de gör.
Citera
2026-09-22, 23:29
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så, du hävdar envist att jag har fel ang finanskrisen och visst. Det roliga är att jag redan förklarat vad jag tycker om blå politik. Så, varför käfta med mig om hanteringen och bemöt min förklaring på topic i stället eftersom du inte själv köper min förklaring till varför andra, inte jag, återvalde den regeringen.
För just nu verkar du inte köpa varför folk röstar som de gör.

Är du blind? Jag skapade tråden för att fråga varför just Reinfeldt valdes om 2010. Jag begriper det inte.

Jag "käftar" mot dig för att du hyllar Anders Borg trots att du säger att du inte gillar blå politik.
Citera
2026-09-22, 23:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Reinfeldt ställde upp valet 2006 mot Göran Persson som var mycket impopulär och alla var jättetrötta på honom (ingick inte i frågan iofs.).

Reinfeldt ställde upp i valet 2010 mot Mona Sahlin som var historiskt hatad. SD kom in 2010 men var inte tippade att göra det. Eftersom SD ej väntades komma in gjorde det att många högerväljare troligen röstade M som en markering emot Sahlin mer än att de egentligen stödde Reinfeldt. Dvs. jag tror att många taktikröstade på Reinfeldt fast de tyckte mer om SD.
Citera
2026-09-22, 23:42
Medlem
Citat:
Är du blind? Jag skapade tråden för att fråga varför just Reinfeldt valdes om 2010. Jag begriper det inte.

Jag "käftar" mot dig för att du hyllar Anders Borg trots att du säger att du inte gillar blå politik.
Och jag förklarar det med hanteringen av finanskrisen där vi klarade oss bättre än vår omvärld. Att din åsikt är annan än de väljare som röstade hör faktiskt inte hit utan det handlar om vad väljarna, inte du, tyckte.
Citera
2026-09-22, 23:44
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Och jag förklarar det med hanteringen av finanskrisen där vi klarade oss bättre än vår omvärld. Att din åsikt är annan än de väljare som röstade hör faktiskt inte hit utan det handlar om vad väljarna, inte du, tyckte.

Och jag anser att Borg bara kokade böckerna och sköt problem framför sig. Men det förstod inte dumsvensken där och då.
Citera
2026-09-23, 07:04
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Finanskrisen präglade 2008 och likt Covid så var den global. Hade Covid börjat ett år tidigare så hade S vunnit förra valet. Jag är emot Högerpolitik och bodde i Norge under FK. Utan Oljan hade Norge gått åt helvete och Borg, inte Reinfeldt gjorde ett riktigt bra jobb jämfört med omvärlden. Jag röstade inte på dem men Finanskrisen vann valet.

(Varför skriver du "högerpolitik" och "oljan" med stora bokstäver?) Att Anders Borg var "bra" är en myt. Jag hör det ofta sägas men kan inte se varför det verkligen skulle ha varit så.
Citera
2026-09-23, 07:11
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Och jag anser att Borg bara kokade böckerna och sköt problem framför sig. Men det förstod inte dumsvensken där och då.

Ja det låter rimligare (jag är för övrigt fd medlem i moderaterna, nu är jag inte medlem i något parti och det sedan 15 år) fast å ena sidan hela riksdagen håller för jämnan på med samma sak. När det var fjärde år anordnas riksdagsval i Sverige får hela det värdelösa parlamentet varje gång 100% av mandaten ändå. Att någon gång bryta genom 4%-spärren, som SD lyckades med 22 år efter att partiet hade bildats, och att sedan lyckas vara kvar i riksdagen och nå hela 20% av rösterna är ju ändå fullständigt otillräckligt. Ordningen är densamma och svenskarna ter sig alltjämt som ett dumt folk. Riktig styrka är fortfarande att ta sig härifrån och att lämna Europa.

Är det någon svensk här som är stolt över svensken? Varför? Svensken var väl bra och lyckades med mycket men det var väl senast 1960 som svensken var en stjärna liksom.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-23 kl. 07:13.
Citera
2026-09-23, 07:18
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Persson var bedrövlig på sitt sätt i vissa områden (men inte alla områden för så pass enögd är jag inte). Reinfeldt på ett helt annat sätt.
De som inte vill arbeta gillar inte arbetslinjen så jag kan ana vilken grupp du tillhör.
Citera
2026-09-23, 10:57
Medlem
Sveriges dyraste affär Reinfeldt och Borg viste ingenting om det. Maud Olofsson fick hela skulden.
Vem tror på det?
Vattenfalls köp av det holländska energibolaget Nuon år 2009 kostade omkring 89 till 97 miljarder kronor

Inköpspris: Runt 89 miljarder kronor netto (med vissa värderingar upp mot 97–100 miljarder kronor brutto).
Affären resulterade i kraftiga nedskrivningar. Redan hösten 2014 hade värdet på köpet skrivits ner med över 50 miljarder kronor (ca 53 miljarder), vilket motsvarade närmare 60 procent av det ursprungliga inköpspriset.

Enbart rådgivare i samband med affären kostade nära en halv miljard kr
Citera
2026-09-23, 21:07
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De som inte vill arbeta gillar inte arbetslinjen så jag kan ana vilken grupp du tillhör.

Du är dålig på att ana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in