2026-09-22, 09:26
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Grov översimplifiering det där där du bara vattnar ner allt till bidragstagare mot arbetare som om det är den enda frågan som finns.
LOL, om ingen arbetar finns det inga bidrag till dig och de dina. Det är sanningen.
Citera
2026-09-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Reinfieldt gjorde ett inte skit för Sverige. Men Reagan skapde fred i Europa.
Vi kommer ihåg Reinfeldt med sitt berömda öppna dina hjärtan politik.
Det berömda sommartalet hölls den 16 augusti 2014 på Norrmalmstorg i Stockholm, bara några veckor före riksdagsvalet samma år.Bakgrund och innebörd
Under 2014 pågick en omfattande flyktingkris i världen, framför allt på grund av kriget i Syrien.
I sitt tal förberedde Reinfeldt det svenska folket på att de ökade flyktingströmmarna skulle medföra stora kostnader, vilket skulle kräva prioriteringar i statsbudgeten.
Citera
2026-09-22, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Alternativet var Måna. Därför vann Reinfeldt.

Har jag redan medgett. Men det förklarar inte allt. Det förklarar inte hur Reinfeldt fick över 30% och Moderaternas högsta valresultat någonsin 2010. Det förblir för mig outgrundligt.
Citera
2026-09-22, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
LOL, om ingen arbetar finns det inga bidrag till dig och de dina. Det är sanningen.

Men det är inte den enda frågan som finns. Sluta haka upp dig på det och börja se skogen för alla träd istället.
Citera
2026-09-22, 12:13
Medlem
Många i Sverige prioriterar den egna plånboken framför ideologi, tror nog tex Mp skrämmer
bort många tilltänkta väljare med att de vill se dyrare bensin
Citera
2026-09-22, 12:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Men det är inte den enda frågan som finns. Sluta haka upp dig på det och börja se skogen för alla träd istället.
Har redan förklarat för dig, men att du har svårt att ta in är inte mitt problem.
Citera
2026-09-22, 12:39
Avslutad
Citat:
Har redan förklarat för dig, men att du har svårt att ta in är inte mitt problem.

Ja du verkar ha förklarat att du verkar se allting i termer av bidragstagare mot arbetare. Eller har jag missat något?
Citera
2026-09-22, 14:11
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ja du verkar ha förklarat att du verkar se allting i termer av bidragstagare mot arbetare. Eller har jag missat något?
Nej, Vi gick från vansinnet med Göran P. Till att det lönade sig att arbeta, helt fantastiskt.

Minns du inte göran P så kommer här en bra artikel.

https://www.realtid.se/bors-finans/chocknotan-efter-goran-persson/
Citera
2026-09-22, 14:28
Avslutad
Citat:
Nej, Vi gick från vansinnet med Göran P. Till att det lönade sig att arbeta, helt fantastiskt.

Minns du inte göran P så kommer här en bra artikel.

https://www.realtid.se/bors-finans/chocknotan-efter-goran-persson/

Persson var bedrövlig på sitt sätt i vissa områden (men inte alla områden för så pass enögd är jag inte). Reinfeldt på ett helt annat sätt.
Citera
2026-09-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Vi kommer ihåg Reinfeldt med sitt berömda öppna dina hjärtan politik.
Det berömda sommartalet hölls den 16 augusti 2014 på Norrmalmstorg i Stockholm, bara några veckor före riksdagsvalet samma år.Bakgrund och innebörd
Under 2014 pågick en omfattande flyktingkris i världen, framför allt på grund av kriget i Syrien.
I sitt tal förberedde Reinfeldt det svenska folket på att de ökade flyktingströmmarna skulle medföra stora kostnader, vilket skulle kräva prioriteringar i statsbudgeten.

Lite som när Vidkun Quisling förberedde för att tyskarna skulle komma och hälsa på i Norge. Istället för att skydda Sverige mot fejkflyktingar från Syrien står stolpskotten och ber oss att öppna våra hjärtan. Skillnaden är att tyskarna åkte, medan syrierna istället har fyllt våra fängelser.
Citera
2026-09-22, 15:24
Medlem
Citat:
Reagan skapade alltså 90-tals helvetet ekonomiskt i många europeiska länder inklusive Sverige?

Ni säljer inte in Reagan så värst bra tycker jag.
Syftar du på 90-talskrisen, så var det Palme och Kjell-Olof Feldt som fixade 90-talskrisen med ett beslut som fattades hösten 1985, kallat Novemberrevolutionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)
Citera
2026-09-22, 15:48
Medlem
Jag tillhör de som röstade på Reinfeldt en andra gång. Stort misstag. Men jag var förförd av Reinfelt och Borg underderas första mandatperiod. Plötsligt fördes en politik med tillsynes öppna kort. Det var man inte van med efter år av rött maktmissbruk av politiker som bara jobbade för sin egen karriär.
Plötsligt började någon gräva i saker som tidigare tystats ned. Det var nästan som om en osynlig Berlinmur rivits i Sverige. Plus, bara detta med att bli av med Mona och hennes anhang var en stor vinst.
Men, dessvärre, snabbt in på andra mandatperioden så måste Reinfeldt fått en knäpp. Var det då han skilde sig? Kanske var det då som allt gick åt skogen. Hans kloka fru såg det komma och fann en ny lösning. Kanske var det så att Reinfeldt allierade sig i tanken med de flesta andra partier som då bestämde sig att vad än SD än tycker och tänker och säger - gör tvärtom. Denna mentalitet förstärkte förstörelsen av Sverige. Egot var viktigare än att tänka klart och att tänka på vad som var bäst för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in