2026-09-21, 20:49
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag har redan delvis förklarat (kanske inte helt än) hur Reinfeldt var våran Reagan. Och det är inte positivt.

Reagan höll inte ett gråtande "öppna era hjärtan"-tal och sa inte uttryckligen att det kommer att kosta enorma summor att ta emot 3:e världen.
Citera
2026-09-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ja. Reinfeldt var våran Reagan. Kulmen utav äcklig påklistrad poptimism i det här landet.

Och de kommer försöka med något liknande nu med Maggan. Det är något sjukt påklistrat och personlighetskultigt kring henne. Som att de vill att alla ska se henne som någon landsmoder.

Propagandan kommer bli vidrig nu. De vill göra Maggan till våran Blair typ.
Nja, Reagan var väl populär ganska lång tid efter att han slutade. Han hade också en tydlig ideologisk förankring som påminner mer om Palme typ. Jag skulle säga att Reinfeldt kan liknas mer vid senare ledare som Merkel eller George W Bush som lämnade ett dåligt eftermäle efter sig.
Citera
2026-09-22, 00:11
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nja, Reagan var väl populär ganska lång tid efter att han slutade. Han hade också en tydlig ideologisk förankring som påminner mer om Palme typ. Jag skulle säga att Reinfeldt kan liknas mer vid senare ledare som Merkel eller George W Bush som lämnade ett dåligt eftermäle efter sig.

Jag kan se vad du menar. Men Reagan och Reinfeldt är ändå lika på många områden. Bägge gjorde sig avskydda utav ytterkanten till både vänster och höger medans majoriteten (mitten-klägget) ändock har en positiv syn på dem. Det är det jag menar i grund och botten. De som ogillar Reinfeldt är en högljudd minoritet. Tyvärr.
Citera
2026-09-22, 00:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jösses vad det här skriker betalt S troll. Behöver man ens förklara?
Citera
2026-09-22, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Reinfeldt och Kristersson är de bästa statsministrar Sverige haft innevarande sekel.
Och Carl Bildt den bäste utrikesministern.
De var ju för öppna gränser allihopa.
– Moderaterna ska stå för att Sverige ska ha så öppna gränser som möjligt, säger Kristersson i SVT 1989 i polemik mot den moderata partiledningen.
1998 motionerar han i riksdagen om öppnare gränser och en mer liberal invandringspolitik.

”Möjligheten för utländska medborgare som inte är flyktingar att få flytta till vårt land bör utökas. Det skulle vara till stor nytta för alla om det blev lättare att invandra till Sverige utan att behöva bevisa att man är flykting”, skriver Kristersson.

”Öppenhet måste vara huvudregeln. I en värld utan betydande gränser är det bara en sådan hållning som fungerar.”

2011 är Kristersson socialförsäkringsminister i Fredrik Reinfeldts regering, som gör upp med Miljöpartiet om migrationspolitiken, för att hålla SD utan inflytande.

”Sverige ska ha en human asylpolitik och vara en fristad för dem som flyr undan förföljelse och förtryck. Samtidigt ska den som vill komma till Sverige för att arbeta kunna göra det… Regeringens och Miljöpartiets gemensamma mål är därför att säkerställa en human, rättssäker och ordnad migrationspolitik”, står det i uppgörelsen.
Citera
2026-09-22, 07:15
Medlem
Citat:
Jo alltså den enda högerregeringen under min livstid som valdes om var alltså regeringen Reinfeldt och Alliansen 2010. Vad kan detta skyllas på? Muslimer?

Nej. Den hjärndöda svensken som röstat sönder det här landet helt på egen hand. Det är vad det ska skyllas på.

Det enda Reinfeldt behövde göra var att kalla sig det nya arbetarpartiet och dumjävlarna gick på det. Sedan tillträdde han och Sverige drevs permanent ekonomiskt högerut medans han samtidigt var närmast turbo-woke socialt.

Hur kunde denna människa vara statsminister i åtta år? Är det för att svenskar är kliniskt hjärndöda och inte kan se skogen för alla träd och bara är yrvakna var fjärde år politiskt? Vad är det för fel i huvudet på Sveriges invånare?

Det är ett enigma. Vad som flyter omkring inne i svenskarnas hjärnor.

Observera att jag är och förblir skeptisk till en hel del vänsterpolitik också. Men dumsvenskar fattar inte vad vänster och höger egentligen strikt är. De ser bara kulturkriget numera verkar det som. De tror Nooshis populism är vänsterpolitik. Jag skäms ihjäl.

Jag menar det här är något fler på flashback borde inse. Vänstern kan hör och häpna göra bra saker emellanåt som inte är flummiga och mentalsjuka. Men jag är samtidigt medveten om att flummet varit latent i vänstern ända sedan franska revolutionen också. Det är komplext.

Reinfeldt var en av Sveriges bästa statsminister genom tiderna. Ljusår från samtidens stolpskott i Tidö och vänsterklägget.
Citera
2026-09-22, 07:31
Medlem
Reinfieldt gjorde ett inte skit för Sverige. Men Reagan skapde fred i Europa.

Citat:
Du är omöjlig.

Reagan gjorde bland annat en gigantisk amnesti 1986. Demokraterna som tvingade honom förvisso. Men det var han som vek sig och skrev under. Parallell kan dras till Reinfeldts pakt med Miljöpartiet.
Citera
2026-09-22, 07:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Jo alltså den enda högerregeringen under min livstid som valdes om var alltså regeringen Reinfeldt och Alliansen 2010. Vad kan detta skyllas på? Muslimer?

Nej. Den hjärndöda svensken som röstat sönder det här landet helt på egen hand. Det är vad det ska skyllas på.

Det enda Reinfeldt behövde göra var att kalla sig det nya arbetarpartiet och dumjävlarna gick på det. Sedan tillträdde han och Sverige drevs permanent ekonomiskt högerut medans han samtidigt var närmast turbo-woke socialt.

Hur kunde denna människa vara statsminister i åtta år? Är det för att svenskar är kliniskt hjärndöda och inte kan se skogen för alla träd och bara är yrvakna var fjärde år politiskt? Vad är det för fel i huvudet på Sveriges invånare?

Observera att jag är och förblir skeptisk till en hel del vänsterpolitik också. Men dumsvenskar fattar inte vad vänster och höger egentligen strikt är. De ser bara kulturkriget numera verkar det som. De tror Nooshis populism är vänsterpolitik. Jag skäms ihjäl.

Jag menar det här är något fler på flashback borde inse. Vänstern kan hör och häpna göra bra saker emellanåt som inte är flummiga och mentalsjuka. Men jag är samtidigt medveten om att flummet varit latent i vänstern ända sedan franska revolutionen också. Det är komplext.
Du är nog en ung varelse. Inga äldre att fråga?

När Alliansen tog makten 2006 från bidragsblatte S&mp så blev det annorlunda inga vansinnesskatter, typ lex uggla.
Vi som arbetade fick mer av våra pengar efter staten/kommunerna/regionerna stulit sitt av oss arbetare.
Så allt i Sverige gick betydligt bättre än när S&mp styrde Sverige.
2010 Gick S/MP/V till val som ett block. De skulle stjäla massor av pengar av oss som arbetade. Det gick inte.
Citera
2026-09-22, 09:20
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Reinfeldt var en av Sveriges bästa statsminister genom tiderna. Ljusår från samtidens stolpskott i Tidö och vänsterklägget.

Okej, mittenklägg.
Citera
2026-09-22, 09:21
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Reinfieldt gjorde ett inte skit för Sverige. Men Reagan skapde fred i Europa.

Reagan skapade alltså 90-tals helvetet ekonomiskt i många europeiska länder inklusive Sverige?

Ni säljer inte in Reagan så värst bra tycker jag.
Citera
2026-09-22, 09:24
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du är nog en ung varelse. Inga äldre att fråga?

När Alliansen tog makten 2006 från bidragsblatte S&mp så blev det annorlunda inga vansinnesskatter, typ lex uggla.
Vi som arbetade fick mer av våra pengar efter staten/kommunerna/regionerna stulit sitt av oss arbetare.
Så allt i Sverige gick betydligt bättre än när S&mp styrde Sverige.
2010 Gick S/MP/V till val som ett block. De skulle stjäla massor av pengar av oss som arbetade. Det gick inte.

Grov översimplifiering det där där du bara vattnar ner allt till bidragstagare mot arbetare som om det är den enda frågan som finns.
Citera
2026-09-22, 09:25
Medlem
Citat:

Alternativet var Måna. Därför vann Reinfeldt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in