Jo alltså den enda högerregeringen under min livstid som valdes om var alltså regeringen Reinfeldt och Alliansen 2010. Vad kan detta skyllas på? Muslimer?
Nej. Den hjärndöda svensken som röstat sönder det här landet helt på egen hand. Det är vad det ska skyllas på.
Det enda Reinfeldt behövde göra var att kalla sig det nya arbetarpartiet och dumjävlarna gick på det. Sedan tillträdde han och Sverige drevs permanent ekonomiskt högerut medans han samtidigt var närmast turbo-woke socialt.
Hur kunde denna människa vara statsminister i åtta år? Är det för att svenskar är kliniskt hjärndöda och inte kan se skogen för alla träd och bara är yrvakna var fjärde år politiskt? Vad är det för fel i huvudet på Sveriges invånare?
Det är ett enigma. Vad som flyter omkring inne i svenskarnas hjärnor.
Observera att jag är och förblir skeptisk till en hel del vänsterpolitik också. Men dumsvenskar fattar inte vad vänster och höger egentligen strikt är. De ser bara kulturkriget numera verkar det som. De tror Nooshis populism är vänsterpolitik. Jag skäms ihjäl.
Jag menar det här är något fler på flashback borde inse. Vänstern kan hör och häpna göra bra saker emellanåt som inte är flummiga och mentalsjuka. Men jag är samtidigt medveten om att flummet varit latent i vänstern ända sedan franska revolutionen också. Det är komplext.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-20 kl. 01:13.
Att svensken är så lättmanipulerad tror jag mycket beror på våra största nyhetskanaler som mer förvirrar än klargör och utbildar och hur de på ett sätt gjort spelet runt politiken viktigare än sakfrågorna. Nyheterna i SVT och TV4 som de utformas, och som majoriteten konsumerar skapar också en stark känsla av maktlöshet, speciellt hos de (troligen de flesta) utan stora förkunskaper som inte kan precis alla termer och begrepp på sina fem fingrar, som nyhetsankarna självklart slänger ur sig.
Förtydligande siffror/fakta utelämnas i de mest känsliga sammanhang och sällan ges kortare bakgrunder eller förklaringar. De få sekunder som skulle behöva offras för det skulle troligen göra stor skillnad för den här känslan av maktlöshet.
Följden blir zombie-tittare med minimalt intresse men som ändå sitter där i soffan och låter sig matas av det som politiker, myndighetsrepresentanter, statsmän och tyckare har att säga.
Det är kanske inte jättemärkligt att det värsta en offentlig person kan göra i Sverige är att säga något opassande. Ordet och vad folk säger och hur de säger det verkar vara extremt viktigt för svensken i gemen . Dock bör sägas att just den grejen verkar vi ha blivit lite bättre på de senaste åren. Kanske är det bara att antalet åsiktskorridorer blivit lite färre.
Senast redigerad av Kortisol 2026-09-20 kl. 03:59.
Överenskommelsen med MP om invandringen kom dock inte förrän 2011, om det kan vara någon ursäkt. Men problemen var redan synliga med alla oseriösa ministrar han samlade runt sig. Omdömet var inget vidare. Och sen den där boken som han ignorerade att han någonsin skrivit. Jag har läst den och det är ett verk av någon som är mentalt 14 år, inte 28 som han var när han skrev den.
Nu har svensken fått vad de önskade. De tyckte SD var rasister och demonstrerade mot att de kom in i riksdagen. Så mycket höll svensken inte med i deras politik. Så istället har Reinfeldt m.fl. gett dem massinvandring som de bad om. Varsågoda.
Man undrar hur samma svenskar, som demonstrerade på gatan 2010,, tänker idag. Känner de skam och ånger? Eller bortrationaliserar de vad de gjorde? Har de gjort något för att kompensera och visa på ånger?
I detta lite oklara läge kan vi eventuellt få en statsminister från centerpartiet, hon är bra som håller rent både till höger och vänster, V och SD alltså.
Centerpartiet är riksdagens hemskaste parti just nu. Bägge "ytterkanterna" är friskare i huvudet just nu. Och de är ändå redigt knäppa de med.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-20 kl. 09:53.