2026-09-19, 22:32
Avslutad
I många kryddblandningar är salt, natriumglutamat och socker huvudingredienser. Du kan spara en del på att köpa dessa. Lökpulver tycker jag sällan behövs, men för god och näringsrik buljong kan du spara grönsaksrester som trötta morötter, lökskal, selleri osv i frysen.
Citera
2026-09-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I många kryddblandningar är salt, natriumglutamat och socker huvudingredienser. Du kan spara en del på att köpa dessa. Lökpulver tycker jag sällan behövs, men för god och näringsrik buljong kan du spara grönsaksrester som trötta morötter, lökskal, selleri osv i frysen.
Kan inte säga att jag sett just lökpulver som ekonomiskt i direkt)de senaste 6 m0nsderna jag använt den), men tvi den som ger sig..

Tack för tips, frys finns det gott om. En bekant kom med en till så fort jag varnade om att originalet är fyllt
Citera
2026-09-19, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Kan inte säga att jag sett just lökpulver som ekonomiskt i direkt)de senaste 6 m0nsderna jag använt den), men tvi den som ger sig..

Tack för tips, frys finns det gott om. En bekant kom med en till så fort jag varnade om att originalet är fyllt
Allt beror förstås på vilken sorts mat man lagar och vilken kryddning man gillar. Lök och vitlökspulver ser jag ofta i amerikanska recept men om det inte gäller en torr kryddblandning som ska gnidas in i kött så använder jag alltid lök och vitlök istället (i tex grytor och annat) för att det är godare enligt mig. Jag sparar även kycklingben/krås, fiskrens, räkskal, köttben och annat utöver grönsaksrester och kokar fond på, samt ansjovisspad, överbliven steksky och annat.

Odla egna örtkryddor är ett annat givet men bra tips. Salvia, rosmarin och timjan klarar sig bra hela året, kräver minimalt med skötsel och är i regel godare än torkade butikskryddor. Tycker du det är kul att odla så är även basilika, persilja och dill toppen att odla själv och går bra att klippa ned och frysa in framåt höstkanten.

Slutligen kan jag tipsa om att investera i en elektrisk kryddkvarn för att mala mer komplexa kryddblandningar, tex. för indisk matlagning. Med en sådan kan du också göra eget örtsalt, som blir godare än det köpta och kostar kanske en tjugondel av priset. Lyxigt medelklassalt är också något jag tycker är helt meningslöst. Flingsalt kan vara trevligt för texturen, men tex himalayasalt, svart mineralsalt och annat är fåniga gimmickprodukter imo.
Citera
2026-09-19, 23:34
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Tar det inte tid att tillverka eget lökpulver av färsk lök?

Enligt kokboken jag har så typ en natt med ett lager lök på låg värme med silikonmatta. Och om man ska tro författaren så är just lökpulver man gör själv och det man köper som natt och dag - men har aldrig testat (är för feg för att ha på ugnen hela natten även om det är på svinlåg värme)
Citera
2026-09-19, 23:59
Medlem
Brukar göra lite citronpeppar ibland, passar bra till fisk när man är sugen på sånt.

Strör ut en påse grovmalen svartpeppar på en tallrik, duschar lite lätt med vatten
med en vanlig blomvattenspruta eller liknande, strör ut citronsyra på de fuktade
svartpepparkornen och låter det torka.
Häller ner när det är torrt i en vanlig glasburk med lock.
Kan blir lite små klumpar men jag rör med en gaffel i glasburken så blir det
så korn igen med den syrliga smaken.

Hur mycket citronsyra pulver man vill ha är en smaksak samt att man får prova sig fram.
Citera
2026-09-20, 00:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag odlar redan lök, att jag nämnde köplök var mest för jämförelse
Lär dessutom finnas värre kryddor att köpa om man vill bli av med pengar fort.

Men viss4 får du handla av mig, kan göra ett försök med ica lök, dock lär de4 väl dröja några år, om jag förstår saken rätt.

Jag får bra resultat med Willys kinesiska vitlök. En vitlök "klyftar man" till sina klyftor och stoppar i jorden utomhus. (Runt okt-nov).
Nästa jul eller så, har vitlökens klyftat "av sig" till en ny vitlök. Allså en klyfta blir en ny vitlök. Det tar exakt ett år.
"Klyftigt"!

En vitlök blir till runt 8 vitlökar på ett år. (Bra avkastning, eller hur?)
Citera
2026-09-20, 01:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag vill ha en krydda bestående av otroligt välstekt majskycklingskinn. Så mustigt.
Citera
2026-09-20, 02:03
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oh jag vill föreslå en kokbok som heter condiments helt dedikerad till just såser och kryddor.
Borde finnas på biblioteket och har recept på hur man torkar gul lök (just den rekommenderas speciellt)

Edit: natur + kultur förlag och Caroline dafgård widnersson är detaljerna för boken. Rekommenderas, tonvis med recept på kryddor och såser

Den ska jag kolla upp, vilket bra tips - tack!
Citera
2026-09-20, 02:19
Medlem
Citat:
Jag upptäckte att en avsevärt stor andel av min ekonomi går åt till inköp av kryddor. Hur mycket gul lök är det i en liten behållare med lökpulver tex? Gissningsvis lök för 1kr, och den säljs kanske för 20kr om man har tur.

Har ni fler tips på kryddor man gör själv? Tar gärna emot kopior till pepparmixockså. Är det senapsfröna som är hemligheten, stt de rostas, eller vad?

Ge era bästa kryddekonomiska tips, med fokus på arom, smak och nytta

Arbete ger frihet, som de aäger

Vill du ha ett tips?
Kryddor som du använder ofta, dvs peppar, paprika, lökpulver, några till (för egen del, oregano, timjan, osv) så kan du köpa i storpack (1liters förpackningar) på väl valda butiker, exempelvis vissa ICA Maxi har, eller Martin & Cervera. Det finns några fler exempel oxå.

Det gör att det blir ganska mkt billigare.
Citera
2026-09-20, 03:54
Medlem
Citat:
Tack , jag letar faktiskt tips på böcker att låna på biblan så ska definitivt söka den. Om Gud tillåter
Det är lyxigt. Jag stjäl bara efter att dom lade på mig en oskälig återbetalning. Fuck them. Nej har inte stulit men kan komma att göra det om utbudet blir bättre.
Citera
2026-09-20, 03:59
Medlem
FarliKorvs avatar
Olika Chilikryddor är det dom enda jag gjort själv, borde odla egen vitlök och paprika.
Citera
2026-09-20, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Mitt ICA hade lök för 9,90 för en nätkasse på runt kilot.
Swisha mig en hundring så fixar jag dig en årskonsumtion

Odlar du fram den, handlar jag hellre av dig. Deal?

All gul lök är inte den samma. Har DU provtorkat gul lök och jämfört med den man köper torkad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in