Citat:
Ursprungligen postat av
Flumbengt
Kan inte säga att jag sett just lökpulver som ekonomiskt i direkt)de senaste 6 m0nsderna jag använt den), men tvi den som ger sig..
Tack för tips, frys finns det gott om. En bekant kom med en till så fort jag varnade om att originalet är fyllt
Allt beror förstås på vilken sorts mat man lagar och vilken kryddning man gillar. Lök och vitlökspulver ser jag ofta i amerikanska recept men om det inte gäller en torr kryddblandning som ska gnidas in i kött så använder jag alltid lök och vitlök istället (i tex grytor och annat) för att det är godare enligt mig. Jag sparar även kycklingben/krås, fiskrens, räkskal, köttben och annat utöver grönsaksrester och kokar fond på, samt ansjovisspad, överbliven steksky och annat.
Odla egna örtkryddor är ett annat givet men bra tips. Salvia, rosmarin och timjan klarar sig bra hela året, kräver minimalt med skötsel och är i regel godare än torkade butikskryddor. Tycker du det är kul att odla så är även basilika, persilja och dill toppen att odla själv och går bra att klippa ned och frysa in framåt höstkanten.
Slutligen kan jag tipsa om att investera i en elektrisk kryddkvarn för att mala mer komplexa kryddblandningar, tex. för indisk matlagning. Med en sådan kan du också göra eget örtsalt, som blir godare än det köpta och kostar kanske en tjugondel av priset. Lyxigt medelklassalt är också något jag tycker är helt meningslöst. Flingsalt kan vara trevligt för texturen, men tex himalayasalt, svart mineralsalt och annat är fåniga gimmickprodukter imo.