2026-09-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Å du tänker håva in på lök?

Då förstår jag.

Kanske du kan tjäna på att sälja metangas
Äsh, pengar är inte problemet direkt, däremot det ekonomiska är i fokus.
Att inte låta annan bli rik på min bekostnad(sämre hälsa tex)

Dessutom globala företag., ser dem hellre drunkna i sin egna skit. Uppgraderade personnummer. 666
Citera
2026-09-19, 20:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Äsh, pengar är inte problemet direkt, däremot det ekonomiska är i fokus.
Att inte låta annan bli rik på min bekostnad(sämre hälsa tex)

Dessutom globala företag., ser dem hellre drunkna i sin egna skit. Uppgraderade personnummer. 666
Jag är med dig.

Tänker bara att lök vore nog inte det mest lukrativa
Lökrativa....
Citera
2026-09-19, 20:45
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
. Hur mycket gul lök är det i en liten behållare med lökpulver tex? Gissningsvis lök för 1kr, och den säljs kanske för 20kr om man har tur.
Tar det inte tid att tillverka eget lökpulver av färsk lök?
Citera
2026-09-19, 21:20
Medlem
HBTKuks avatar
Jag gör örtsalt av två olika sorter. En röd, oljig variant som jag gör av allt jag silar av från mina ramenkok. Den andra, traditionellt grönt örtsalt, har jag stående på en plåt. I den slänger jag i alla grönsaksstumpar, blast, lökskal och liknande som blir över i köket.

Enda jag tillsätter är salt. Blir magiskt gott.
Citera
2026-09-19, 21:30
Medlem
zombie-nations avatar
Hur gör man kryddor? Klart man kan odla chili, det brukar vara roligt. Men då kan man ta dem färska, man behöver inte göra något med dem. Blir det över så torkar man dem bara. Hela.

Om man tänker på speciella kryddmixer så skulle jag föreslå att göra baconkrydda. Det kan man ha till t ex pasta och oliver och man får ändå en köttsmak. Man rostar baconet i ugnen på inte jättevarmt tills man kan smula sönder dem och de får torka. Eftersom mycket fett försvinner så håller sig kryddan ändå ganska länge, minst ett halvår.
Citera
2026-09-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur gör man kryddor? Klart man kan odla chili, det brukar vara roligt. Men då kan man ta dem färska, man behöver inte göra något med dem. Blir det över så torkar man dem bara. Hela.

Om man tänker på speciella kryddmixer så skulle jag föreslå att göra baconkrydda. Det kan man ha till t ex pasta och oliver och man får ändå en köttsmak. Man rostar baconet i ugnen på inte jättevarmt tills man kan smula sönder dem och de får torka. Eftersom mycket fett försvinner så håller sig kryddan ändå ganska länge, minst ett halvår.
Perfekt, lite så jag tänkte. Mest smak för arbetsmöda sas.

Sås på pasta, najs
Citera
2026-09-19, 22:15
Medlem
Bacon i stora lass..

Förlåt mig, men jag har inte kommit så långt själv. En dröm är att ha en hel glasburk fylld med stekt smulig bacon, men av anledningarna s tar de slut fortare än nöden knackar på.

Därmed önskan om annat
Citera
2026-09-19, 22:18
Medlem
Om det är någon som lyckas skapa fram Knorrs Provencale (Den blåa burken), speciellt det med gamla receptet så skulle det finnas pengar att tjäna.
Citera
2026-09-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Tar det inte tid att tillverka eget lökpulver av färsk lök?
Allt tar tid. Hur mycket lök tänkte d dig?
Citera
2026-09-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Om det är någon som lyckas skapa fram Knorrs Provencale (Den blåa burken), speciellt det med gamla receptet så skulle det finnas pengar att tjäna.
Som redan nämnt är inte syftet med tråden at tjäna pengar, även om jag möjligen kan tänka mig att resultatet kan bytas emot dyrt i framtiden, särskilt vid eventuell kris. Detsamma kan dock sägas om kompost
Citera
2026-09-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Mmm. Gissar helt random. Glutamolat

Kör med fibrer
Senast redigerad av Flumbengt 2026-09-19 kl. 22:28.
Citera
2026-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Jag är med dig.

Tänker bara att lök vore nog inte det mest lukrativa
Lökrativa....
Jag är mer på försökstadiet fakriskr, men ser det som bonus ifall fler betongbarn börjar med odlingsintresse. I Jesu Namn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in