2026-09-27, 07:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har köpt pepparrot på burk från Willys ( https://www.willys.se/produkt/Pepparrot-Stark-100801651_ST ), inte alls samma goda smak och samma drag i den som i klassiska Örneborgs i tub.

Riktig pepparrot slår alla tuber med hästlängder, går inte att jämföra.
-Och den är gratis också!
Citera
2026-09-27, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Riktig pepparrot slår alla tuber med hästlängder, går inte att jämföra.
-Och den är gratis också!
Tycker Örneborgs i tub är riktigt bra, även om färskriven toppar. Men gratis stämmer inte, jag kan inte gå in i random trädgård och börja gräva. Och den hela som finns att köpa är inte svensk, dessutom ganska dyr.

Köper ibland pepparrotsvisp och har på hamburgare istället för chilimajonnäs. Ett tips.
Citera
2026-09-27, 08:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tycker Örneborgs i tub är riktigt bra, även om färskriven toppar. Men gratis stämmer inte, jag kan inte gå in i random trädgård och börja gräva. Och den hela som finns att köpa är inte svensk, dessutom ganska dyr.

I Halland växer den runt vägarna till och med. Så man kan plocka där om man inte har mark.

Konceptet "invasiv växt" var inte uppfunnet av EU under medeltiden, men i dag hade troligtvis EU klassat pepparroten som en invasiv art.
"Så illa är det"..
Citera
2026-09-27, 08:16
Medlem
Citat:
I Halland växer den runt vägarna till och med. Så man kan plocka där om man inte har mark.
Får väl ta och flytta dit.

Citat:
Konceptet "invasiv växt" var inte uppfunnet av EU under medeltiden, men i dag hade troligtvis EU klassat pepparroten som en invasiv art.
"Så illa är det"..
Tror inte det, pepparrot är knappast något som tar andra växters plats i anspråk. Den skadar ingen och inget vad jag förstår. Den står där och växer, lite lagom svenskt.
Citera
2026-09-27, 08:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Får väl ta och flytta dit.

Tror inte det, pepparrot är knappast något som tar andra växters plats i anspråk. Den skadar ingen och inget vad jag förstår. Den står där och växer, lite lagom svenskt.

Jo, den kan ta över rätt så rejält. Men jag störs inte av bestånden.
Peparrot är en gammal kulturväxt som förr fanns i varje torp och lanthushåll. Vildväxande pepparrot skvallrar ofta om att det en gång funnits en köksträdgård i närheten.

Bra site om pepparrot:
https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/skotselrad-om-vaxter-i-kruka-och-tradgard/odlingstips-koksvaxter/pepparrot-odling-och-fakta
Citera
2026-09-27, 08:37
Medlem
Citat:
Jo, den kan ta över rätt så rejält. Men jag störs inte av bestånden.
Peparrot är en gammal kulturväxt som förr fanns i varje torp och lanthushåll. Vildväxande pepparrot skvallrar ofta om att det en gång funnits en köksträdgård i närheten.

Bra site om pepparrot:
https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/skotselrad-om-vaxter-i-kruka-och-tradgard/odlingstips-koksvaxter/pepparrot-odling-och-fakta
Vi hade pepparrot när jag bodde i hus, och den höll sig helt klart för sig själv. Inte minsta spår av spridning utanför dess lilla hörn vid äppelträdet.
Citera
2026-09-27, 08:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vi hade pepparrot när jag bodde i hus, och den höll sig helt klart för sig själv. Inte minsta spår av spridning utanför dess lilla hörn vid äppelträdet.

Om förutsättningarna är de rätta, så sprider sig roten bra, speciellt i Halland.
Citera
2026-09-27, 22:37
Medlem
Terrorstorms avatar
Har någon provat att göra eget havssalt? Bor i närheten av Göteborg, om det spelar någon roll. Är nyfiken på hur det hade blivit jämfört med t.ex. Himalayasalt.
Citera
2026-09-28, 11:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Har någon provat att göra eget havssalt? Bor i närheten av Göteborg, om det spelar någon roll. Är nyfiken på hur det hade blivit jämfört med t.ex. Himalayasalt.
Det ska finnas någon som gör, men det borde väl ha en smak som andra havssalt har, och kanske med en smak från sitt hav.
Aldrig testat dock.

Skillnaden mellan Himalayan och havssalt verkar vara rätt lite, bägge samma saltmängd och jod är inte närvarande.

Men göra själv vore ju en rätt rolig grej att ha på någon middagsbjudning.
Sen går det nog åt en del havsvatten också och med tanke på hur lite salt som finns i vattnet hos oss.
Hur göra, om om jag hade bara testat för skoj skulle, så kanske en rostfri bakplåt typ.(Och detta uten ens om de reagerar med varandra, om de går får man söka annat.)
Och sen skrapa bort resterna som blir kvar efter vatten torkat bort, borde ge några flingor i alla fall.
Alternativt att man måste upprepa det ett par ggr innan det går ta nått salt.

Sen kanske kolla upp om problem kan uppstå med stående vatten och patogener eller något annat dåligt eller farligt.
Citera
2026-09-28, 13:10
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det ska finnas någon som gör, men det borde väl ha en smak som andra havssalt har, och kanske med en smak från sitt hav.
Aldrig testat dock.

Skillnaden mellan Himalayan och havssalt verkar vara rätt lite, bägge samma saltmängd och jod är inte närvarande.

Men göra själv vore ju en rätt rolig grej att ha på någon middagsbjudning.
Sen går det nog åt en del havsvatten också och med tanke på hur lite salt som finns i vattnet hos oss.
Hur göra, om om jag hade bara testat för skoj skulle, så kanske en rostfri bakplåt typ.(Och detta uten ens om de reagerar med varandra, om de går får man söka annat.)
Och sen skrapa bort resterna som blir kvar efter vatten torkat bort, borde ge några flingor i alla fall.
Alternativt att man måste upprepa det ett par ggr innan det går ta nått salt.

Sen kanske kolla upp om problem kan uppstå med stående vatten och patogener eller något annat dåligt eller farligt.

Bra poänger. Får efterforska lite mer.
Citera
2026-09-28, 13:55
Medlem
fel
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto