2026-09-19, 14:17
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Alla människor är "rasister". Det folk inte verkar förstå är att de folkgrupper som idag existerar gör det tack vare att deras förfäder var "rasister".

Eller snarare, etnonationalister.

Vilket nonsens. Vår nation är bara några hundra år gammal, och idéer som nationalism är inte ens 200 år gamla.

Lär dig vår egen historia om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2026-09-19, 14:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad vet ni om krönikören/debattören Johannes Klenell?

https://arbetet.se/2026/09/15/det-vi-ser-fran-tidolaget-efter-valet-ar-hogerns-oforblommerade-rasism/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Klenell

Johannes Klenell är f.d. pressekreterare för Vänsterpartiet.
Citera
2026-09-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att inte vilja ha mörkhyade människor i Sverige är rasism.

Förklara hur denna "viljan" att inte vilja ha just mörkhyade personer som du nämner resulterat i politiska förslag som gör att "mörkhyade" personer enbart måste flytta från Sverige?
Citera
2026-09-19, 14:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Att inte vilja ha mörkhyade människor i Sverige är rasism.

Inte alls.

Du resonerar som en femåring.
Citera
2026-09-19, 14:21
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Citat:
När det kommer till attraktion absolut. Men det har inget med rasism att göra.

Det är preferenser JA. Och man värderar det man gillar mera , än vice versa. Så länge man inte hatar så är det ok

Ordet rasist är ett påhittat kommunist ord.
Citera
2026-09-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har inte bott i Sverige på över 40 år. Men jag har varit på besök.
Du skriver om det funnits mera krav på invandrare så kanske det inte blivit som det är nu. Kanske men varför ens experimentera? Varför ha någon som helst invandring från utomeuropeiska länder överhuvudtaget? Sverige behöver inte de personerna. Om svenskarna vid det här laget inte förstått att vita europeiska människor är överlägsna då finns det inget mer att diskutera, svenskarna tycker det är viktigare att inte vara rasist än att ha ett bra hemland.
Jag har alltid ansett att Vervoerd, FD Malan och Vorster hade rätt, apartheid var rätt för Sydafrika.

Från Wikipedia:

"Apartheid (/əˈpɑːrt(h)aɪt/ ə-PART-(h)yte, especially South African English: /əˈpɑːrt(h)eɪt/ ə-PART-(h)ayt, Afrikaans: [aˈpart(ɦ)əit] ⓘ; transl. "separateness", lit. 'aparthood') was a system of institutionalised racial segregation that existed in South Africa and South West Africa[a] (now Namibia) from 1948 to 1994.[note 1] It was characterised by an authoritarian political culture based on baasskap (lit. 'boss-ship' or 'boss-hood'), which ensured that South Africa was dominated politically, socially, and economically by the nation's minority white population.[4] Under this minoritarian system, white citizens held the highest status, followed by Indians, Coloureds and black Africans, in that order.[4]"

Du menar alltså att det är bra och trevligt när en grupp dominerar en annan i ett samhälle? Du tycker det är trevligt?

Du nämner Vervoerd om någon du anser har rätt och andra apartheid politiker. Vervoerd var ju också en person som tyckte att man inte skulle kriga mot Nazityskland.

Tycker du han hade rätt i det med?
Citera
2026-09-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Fanns en tråd på FB förra veckan med vansinniga rabiata inläggare, om hur Muhammed avgjorde valet. Fast det var Högerpatierna som gick framåt. Och inga fakta bet på dem. Jag såg senare någon länk till den ruttna miljön på internet som fostrat dem i att inte tänka, och insåg att det finns korkade små oaser på internet där man kan driva frågor på ett falskt sätt och lura enkla människor.

Inga politiska partier bör samarbeta med sådana ideologiska oaser, allra minst SD. Det är inte bra med ett land fyllt av ideologi-rabblande tokar, eller ens ett parti. Förnuft och vetenskap måste styra politiska partier, annars får vi nya Sovjet och Nordkorea.

Vilket svammel.. Vad är det för slags förnuft och vetenskap som har skapat den utveckling vi har sett i Sverige?

Du är bara en i mängden av hjärntvättade naiva fåntrattar som går på alla politiska slagord i röd media.. Noll koll.
Citera
2026-09-19, 14:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Förklara hur denna "viljan" att inte vilja ha just mörkhyade personer som du nämner resulterat i politiska förslag som gör att "mörkhyade" personer enbart måste flytta från Sverige?

Tror du att SD menar vita danskar eller vita tyskar när de pratar om återvandring?
Citera
2026-09-19, 14:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inte alls.

Du resonerar som en femåring.

Att inte vilja ha mörkhyade personer i Sverige och anse att de ska ”åka hem” är själva ordboksdefinitionen av rasism. Jag lägger ingen värdering i det. Det är bara så det är.
Citera
2026-09-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Du tror ju antagligen att man måste hata andra folkgrupper bara för att man värnar mer om sin egen.
Ordet "rasist" kan ju tolkas på olika sätt.

"Rasist" kan ju betyda att man anser att det finns fysiska och psykiska skillnader mellan olika folk, vilket är sant.

Jag är därför "rasist" utan att jag hatar andra människor enbart på grund av deras ras.

Jag uppmuntrar folk till att tänka som mig eftersom det är exakt så som deras förfäder har resonerat vilket också är anledningen till att deras existens blev möjlig.

Vad tror du hade hänt om svenskar hade börjat tänka som dagens vänsterliberala kosmopoliter för 400 år sedan och släpat hit hundratusentals afrikaner?

Då hade så klart ingen av oss existerat idag.

Jag vet verkligen inte varför det är vissa tomma incels på nätet som har börjat tänka att det finns någon gagn av nationella att börja använda ordet "rasism" i ett gott ordalag.

Rasism är något som har betydelsen av något negativt och det är det det ordet betyder. Det kan inte användas på nåt annat sätt och folk vet inte det ordet på något annat sätt än vad det också betyder och vad det är skapat för att beskriva.

Jag vet inte ens om det finns ett ord för det du beskriver. Och jag är helt o hållet säker på att försöka på folk som är nationella och nationalister att använda det ordet i en positiv bemärkelse, inte bara är idiotiskt men också lönlöst.

Bokstavligt alla fattar att det inte kommer mottas som något positivt av 99,9 % av människor i ett samhälle.

Därför kan man också se att som "rörelse" eller "uppvaknande" kring den tanken du för är fullständigt tom, obesolet. Den ger den nationella rörelsen: Ingenting.

Tvärtemot så kommer den ha ett negativt utfall i opinionen om t.ex. SD skulle börja föra dessa tankegångar, vilket direkt hade gjort att mandatet hade tillfallit de röda i riksdagen, vilket i sin tur hade lett till att Sverige inte får ett alternativ i riksdagen som erbjuder politik som gör att vi kan överleva som folk.

Det landet behöver och som kännetecknas som sunt förnuft idag är värderingar som: Nationalism, konservatism och religiösa värderingar. Det är det som fattats och det är dom värderingarna i ett folk som gör att de reagerar på när det egna landet behandlas dåligt, vare sig det är av människor utifrån eller egna partier i riksdagen. Vilket hade lett till att man röstat bort dessa människor för länge sedan.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-19 kl. 14:46.
Citera
2026-09-19, 14:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Det är preferenser JA. Och man värderar det man gillar mera , än vice versa. Så länge man inte hatar så är det ok

Ordet rasist är ett påhittat kommunist ord.

Alla ord är påhittade. Rasism handlar om att döma folk utifrån bland annat hudfärg och ursprung.
Citera
2026-09-19, 14:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Att inte vilja ha mörkhyade personer i Sverige och anse att de ska ”åka hem” är själva ordboksdefinitionen av rasism. Jag lägger ingen värdering i det. Det är bara så det är.

Det handlar om mängden, inte hudfärgen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in