2026-09-19, 11:35
Avstängd
LKKINGENs avatar
Känns ändå tryggt tycker jag, vi lever i en demokrati, har jag hört, så då måste det som sker i fängelserna vara en direkt följd av att de folkvalda tagit beslut som vi önskat när vi la våra röster på dem.

Se framtiden an, om 20 år eller så kommer grisar vara förbjudna inom Swedistans gränser så då finns det inget att bråka om.

Sitt ner i båten och håll käften allt är som det skall, det är sant!! Maggan har lovat att allt ska bli bättre hädanefter.
Citera
2026-09-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Nej!

En genomsnittlig fånge i Sverige kostar 115 000 i månaden, en plit kostar 34 000 i månaden.

Sluta ljug.

Nu räknar du ju bara (medel)lönen, vilket är oerhört felaktigt i sammanhanget. För en personal kostar ju mer än bara lönen. Det finns ju mängder av kostnader i form av: försäkringar, sjukskrivningar, VAB, arbetsgivaravgifter, arbetskläder, utbildning/kompetensutveckling osv.
Citera
2026-09-19, 11:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Religion är en faktor som minskar återfall, därför ska man ta det på allvar. Det råder redan arbetsplikt på svenska anstalter. Vatten och bröd är tortyr och efter en relativt kort tid kan vara dödligt.

Det sagt när det gäller skälet att inte äta fläskkött på svenska fängelser har bara indirekt med religionen att göra. Det finns fyra skäl:

1 Kultur- De flesta "muslimska" fångarna är i princip lika religiösa som svenska. Dvs inte alls.

2 Press av "muslimska kompisar" att vara muslim och inte svensk.

3 Reta svenskar (Fängelsemyndigheten). Konstiga Matallergier ökar extremt på anstalter. Det gäller även svenskar.

4 Marginalen av intagna blir mer religiös på anstalt. Det gäller även kristna**

Kristendom skulle jag säga lyckas bättre med minska återfall i Sverige. I USA till ex är det troligen Islam alla fall fram till 9/11. Efter det vet jag inte. Svenska kriminalvården har alla fall tidigare haft svårt att få tag i bra imamer. Jag gissar att det har blivit något bättre.

Ett problem i fängelserna, speciellt efter 9/11 och ISIS var risken för radikalisering inom just Islam. Den risken verkar ha minskat

Hur som helst Religion är av faktor a flera som minskar risken till återfall. Just Islam har några fördelar:

1. Struktur, disciplin och nykterhet

2. Gemenskap och broderskap

3. 3. Utbildningsprogram och hjälp med återanpassning (Bättre i USA inte lika väl utbyggt i Sverige)

När det gäller arbete så fungerar det sådär. Det har alla fall varit ofta varit arbetsbrist, sen i till ex i södra Sverige har anstalter konkurrerat utan vanliga tvätterier. Studier på lägre nivå är det som har fungerat mycket bra. Många av fångarna har inte gått ut grundskolan/Gymnasiet. De flesta fångar vill arbeta eller studera. Då har det något att göra. En sak som du skulle satsa på men vågar inte är call-center. Det gör det i USA och till ex i Thailand

Det finns några studier* som visar att minskat proteinintag minskar nivån på våld. Jag tror att man skulle öka kolhydrat intaget för minska risken för våld och minska kostnaden.

*Inte helt bevisat

**Det finns böne/meditationsrum på alla anstalter. Det används av alla religioner.

Allt som på ett billigt sätt kan öka säkerheten och minska återfallen är bra. OK till bra mat är sådan sak. Religion är en annan. Rätt färg på väggarna är en annan. Arbete gör det också.

Har du studier på allt du påstår eller är det draget ur röven? Jag skulle nämligen tro (draget ur röven) att religion snarare ÖKAR riksen för återfall då många radikaliseras inom murarna och när de träffar på galningar av alla sorter... Det kan absolut vara bra mat men då skall de jobba ihop till denna själv. Vill de be skall de göra detta på sina celler inte i några allokerade bönerum - helt sjukt att plats skall frigöras för slika aktiviteter.
Citera
2026-09-19, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej då kommer återfallen stiga som am nivåer. Och den största kostnaden på en anstalt är PERSONALEN. Vatten och bröd är tortyr och dödsstraff om har det för länge. Det är därför am flottan (slutat nu) hade dagliga läkarkontroller och korta vatten och bröd straff. Så ingen skulle lida. Jag tror dagliga läkarkontroller är dyrt.

OK mat på en anstalt är det billigaste sättet att höja säkerheten på i en anstalt.

KV vill undvika konflikter. Därför det är väldigt dyrt. Och ju mer konflikter ju färre personal söker sig till KV och de har personalbrist. Ju mer konflikter återfallen ökar.

Skrämmande att läsa er diskussion...

Jag trodde ALLA visste/förstod att det alltid är personal/bemanning som kostar mest i social/offentlig förvaltning. Motskribentens inkompetenta och tafatta försök att ställa månadskostnad/intagen mot (endast) personals lön var det mest patetiska jag läst. Se mitt svar här: (FB) Inget mer griskött för fångarna på anstalten Hällby

/Stå på dig!
Citera
2026-09-19, 12:00
Medlem
Kan de inte få vildsvin?

Det är ju riktigt gott.
Citera
2026-09-19, 12:04
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu räknar du ju bara (medel)lönen, vilket är oerhört felaktigt i sammanhanget. För en personal kostar ju mer än bara lönen. Det finns ju mängder av kostnader i form av: försäkringar, sjukskrivningar, VAB, arbetsgivaravgifter, arbetskläder, utbildning/kompetensutveckling osv.
Finns kostnader som tillkommer på dom intagna också. Så det jämnar ut sig.
Citera
2026-09-19, 12:06
Medlem
Citat:
För att religionsfriheten både är grundlagsskyddad och reglerad i EKMR. Det är ju heller inget nytt att förekomsten av att finna sin tro, eller utveckla sin tro, i många fall kan bidraga till att man återgår till ett vanligt liv igen. Jag vill också tillägga att den ordningen du förespråkar isåfall även skulle gälla kristendomen och kristna intagna.

En fråga: Hur tänker du att denna "absoluta arbetsplikten" skall omfatta pensionärerna och barnen på anstalterna, vilket alltså är grupper som normalt sätt inte skall arbeta? ...och hur skall det appliceras på intagna som har sjukdomar, nedsättningar eller är psykiskt störda?

Sedan får du gärna läsa vad jag skriver. Jag frågade hur mycket i matkostnader man skulle kunna kapa för den som inte arbetar - innan man passerar gränsen för hälsofara eller tortyr? För vi kan väl enas om att det är hälsofarligt att knappt äta något och att det är tortyr att (nästan) inte få någon mat.

Ja, all religion skall kväsas i sin linda, självklart...

Hur många pensionärer sitter det på våra anstalter, menar du? Dessa orkar säkerligen med att göra enklare jobb, eller hur? Angående "barn" - kan man begå vuxen brottslighet, ja - då får man även axla dessa konsekvenser och jobba för sin brödföda, även om jag hellre ser dem studera och detta på ett ordentligt vis och inte med glädjebetyg. Kanske hellre med mer praktiska utbildningar som då leder till en yrkesexamen. Vad gäller sjuka och och psykiskt störda - du letar verkligen efter "kryphål" och undanflykter, så har allt en gräns, såklart. Man skall jobba efter förmåga - precis som gemene man gör ute i samhället. Det är inget hokus pokus.

Jobbar du inte så skall du enkom få näring så att du överlever. Varför skall andra betala för deras mat även när dessa kanske mördat andra människor? Helt sjuk tanke! Jag kan lova dig att 99% av alla skulle börja jobba när de blir nog hungriga...

Du fortsätter att försöka hitta ursäkter och undanflykter för de "stackars" intagna - gör inte det, det är inte klädsamt...
Citera
2026-09-19, 12:10
Medlem
Sverige kryper för muslimerna, som vanligt.

Om majoriteten på anstalten är muslimer så SKA det serveras griskött.
Ogillar de griskött ska de ha möjligheten att frivilligt säga upp sitt svenska medborgarskap och söka medborgarskap i Saudi-Arabien eller Sadist-Barbarien, som jag kallar det.
Citera
2026-09-19, 12:16
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...

Man kan säga att det är fågelkebab, så blir de intagna nöjda och kan tappa tvålen i duschen igen.
Citera
2026-09-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Finns kostnader som tillkommer på dom intagna också. Så det jämnar ut sig.

Givetvis finns det kostnader som tillkommer på intagna. Men dom kostnaderna har ju en viss begränsning, eftersom att personerna sitter där dom sitter och då det är oerhört reglerat vilka rättigheter man har och inte har.

Oavsett dessa extra kostnader så kommer dom inte upp i höjder av personalkostnaderna. Då skall tilläggas att det finns fler personalkostnader jag inte ens nämnt (t ex övertid, semesterersättning, tjänstepension, löneskatter osv). Betänk då också att vi har omkring 12-13 000 intagna i häkte och anstalt och 22 000 anställda i Kriminalvården.

/Du måste ge dig i denna diskussionen!
Citera
2026-09-19, 12:22
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Givetvis finns det kostnader som tillkommer på intagna. Men dom kostnaderna har ju en viss begränsning, eftersom att personerna sitter där dom sitter och då det är oerhört reglerat vilka rättigheter man har och inte har.

Oavsett dessa extra kostnader så kommer dom inte upp i höjder av personalkostnaderna. Då skall tilläggas att det finns fler personalkostnader jag inte ens nämnt (t ex övertid, semesterersättning, tjänstepension, löneskatter osv). Betänk då också att vi har omkring 12-13 000 intagna i häkte och anstalt och 22 000 anställda i Kriminalvården.

/Du måste ge dig i denna diskussionen!

Jo det tror jag dom gör. Det jämnar ut sig person för person. Det är alltså ca 100 000 vs 30 000

Vi kan skära ner på kostnaderna för dom intagna något enormt. Och därmed kostnaderna för hela kriminalvården.

Billigare/mindre mat.
Tvångsarbete.
4/cell.
Ta bort värmen vintertid.

Men den största besparingen är att sluta ta hit muslimer och återinföra återvandring.

Ben Gvir har lyckats bra i Israel. Bukele har lyckats i El Salvador.
Citera
2026-09-19, 12:24
Medlem
Citat:
Det var inte meningen att göra dig upprörd. Klockan var över halv 1 på natten, så det var hög tid för en avslutning. Jag har heller ingen avsikt att diktera villkoren för denna diskussionen. När jag t ex säger att EKMR och mänskliga rättigheter "inte är förhandlingsbart" så är ju inte det ett uttryck för vad jag tycker, utan hur det faktiskt är. Därför kan jag absolut säga att sådant inte är diskuterbart. Om du vill hålla en konstruktiv debatt så borde du ju föra ett resonemang kring att sådant som EKMR finns och skall följas, men sedan argumentera för hur detta skall tillämpas eller "gås förbi" enligt dig. Jag vet att det är ett främmande sätt för folk att argumentera här på forumet, men du kan väl försöka?

Varför "detta inte är förhandlingsbart" och varför sådana rättigheter inte kan ändras/tas bort är ju ganska uppenbart om man lyssnar till orden "mänskliga rättigheter". Det är alltså rättigheter som gäller alla människor...och människa är man oavsett om man mördar eller misshandlar någon. Det finns ju ett känt uttryck som säger: "Att vara människa är också att vara människa". Jag skulle be dig fundera lite på hur du tror att följderna och konsekvenserna hade kunnat bli om man låste in människor i flera år och under denna tiden tog bort deras (mänskliga) rättigheter. En ledtråd är att i princip ingen hade överlevt...

Jag tror att du själv vet och kan räkna ut vilka fler konsekvenser som naturligt tillkommer av ett straff. Men vill du ha exempel så kan detta vara att inte kunna träffa/ha kontakt med sina nära och kära när man vill, hur man vill eller vart man vill. Eller att tvingas "dela tak" med folk man inte känner, inte har något gemensamt med eller inte ens tycker om.

/Slutligen så vill jag bara säga att min empati gentemot brottsoffer inte avgörs på frågor som vilket kött intagna skall äta, eller om dom skall få ha något så basic som mänskliga rättigheter, så du kan sluta med den retoriken. Jag är ju faktiskt en av få här som möter både offer och förövare dagligen i mitt arbetsliv. Jag känner mig oerhört trygg i min uppfattning om brottsoffer och brottsofferperspektiv. Till skillnad från dig/andra så förespråkar ju jag ett brottsofferperspektiv PÅ RIKTIGT. Vad det gäller min empatiska förmåga i övrigt så är jag inte särskilt orolig för den heller. Jag tror inte man behöver läsa särskilt många av mina inlägg för att förstå att just den empatiska förmågan inte är problemet. Då är jag nog mer orolig för andra när det gäller den saken...

P.S med anledning av det sista du skrev så har jag nu rapporterat dig för överträdelse av regel 1.08

ALLA lagar, regler och statuter, även de om vad som de "mänskliga rättigheterna" skall omfatta, är självklart möjliga att omförhandla, det är detta jag menar - inget annat. Sedan kan man ju fundera på hur "mänskliga" ex. en tortyrmördare är och varför denne skall omfattas av välvilja och dylikt...?

Citat:
Jag tror att du själv vet och kan räkna ut vilka fler konsekvenser som naturligt tillkommer av ett straff. Men vill du ha exempel så kan detta vara att inte kunna träffa/ha kontakt med sina nära och kära när man vill, hur man vill eller vart man vill. Eller att tvingas "dela tak" med folk man inte känner, inte har något gemensamt med eller inte ens tycker om.

Vad gäller detta stycke och innehåll så är det väl skitsamma - med ett straff kommer det konsekvenser och detta är inget någon skall bry sig om. "If you can´t do the time, don´t do the crime..."

Åhh, blev du lite kränkt i dina manstrosor? Skulle jag då anmäla ditt inlägg där du skrev att jag skulle ta mina "Atarax"? Är inte detta lika mycket ett personangrepp då du antyder att jag behöver medicineras? Jag kränks dock inte lika lätt som er vänsterextrema.

Nej, du har verkligen INGEN empati - i alla fall inte gentemot brottsoffer. Du vurmar enkom för dina kära brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in