Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Det var inte meningen att göra dig upprörd. Klockan var över halv 1 på natten, så det var hög tid för en avslutning. Jag har heller ingen avsikt att diktera villkoren för denna diskussionen. När jag t ex säger att EKMR och mänskliga rättigheter "inte är förhandlingsbart" så är ju inte det ett uttryck för vad jag tycker, utan hur det faktiskt är. Därför kan jag absolut säga att sådant inte är diskuterbart. Om du vill hålla en konstruktiv debatt så borde du ju föra ett resonemang kring att sådant som EKMR finns och skall följas, men sedan argumentera för hur detta skall tillämpas eller "gås förbi" enligt dig. Jag vet att det är ett främmande sätt för folk att argumentera här på forumet, men du kan väl försöka?
Varför "detta inte är förhandlingsbart" och varför sådana rättigheter inte kan ändras/tas bort är ju ganska uppenbart om man lyssnar till orden "mänskliga rättigheter". Det är alltså rättigheter som gäller alla människor...och människa är man oavsett om man mördar eller misshandlar någon. Det finns ju ett känt uttryck som säger: "Att vara människa är också att vara människa". Jag skulle be dig fundera lite på hur du tror att följderna och konsekvenserna hade kunnat bli om man låste in människor i flera år och under denna tiden tog bort deras (mänskliga) rättigheter. En ledtråd är att i princip ingen hade överlevt...
Jag tror att du själv vet och kan räkna ut vilka fler konsekvenser som naturligt tillkommer av ett straff. Men vill du ha exempel så kan detta vara att inte kunna träffa/ha kontakt med sina nära och kära när man vill, hur man vill eller vart man vill. Eller att tvingas "dela tak" med folk man inte känner, inte har något gemensamt med eller inte ens tycker om.
/Slutligen så vill jag bara säga att min empati gentemot brottsoffer inte avgörs på frågor som vilket kött intagna skall äta, eller om dom skall få ha något så basic som mänskliga rättigheter, så du kan sluta med den retoriken. Jag är ju faktiskt en av få här som möter både offer och förövare dagligen i mitt arbetsliv. Jag känner mig oerhört trygg i min uppfattning om brottsoffer och brottsofferperspektiv. Till skillnad från dig/andra så förespråkar ju jag ett brottsofferperspektiv PÅ RIKTIGT. Vad det gäller min empatiska förmåga i övrigt så är jag inte särskilt orolig för den heller. Jag tror inte man behöver läsa särskilt många av mina inlägg för att förstå att just den empatiska förmågan inte är problemet. Då är jag nog mer orolig för andra när det gäller den saken...
P.S med anledning av det sista du skrev så har jag nu rapporterat dig för överträdelse av regel 1.08
ALLA lagar, regler och statuter, även de om vad som de "mänskliga rättigheterna" skall omfatta, är självklart möjliga att omförhandla, det är detta jag menar - inget annat. Sedan kan man ju fundera på hur "mänskliga" ex. en tortyrmördare är och varför denne skall omfattas av välvilja och dylikt...?
Citat:
Jag tror att du själv vet och kan räkna ut vilka fler konsekvenser som naturligt tillkommer av ett straff. Men vill du ha exempel så kan detta vara att inte kunna träffa/ha kontakt med sina nära och kära när man vill, hur man vill eller vart man vill. Eller att tvingas "dela tak" med folk man inte känner, inte har något gemensamt med eller inte ens tycker om.
Vad gäller detta stycke och innehåll så är det väl skitsamma - med ett straff kommer det konsekvenser och detta är inget någon skall bry sig om. "If you can´t do the time, don´t do the crime..."
Åhh, blev du lite kränkt i dina manstrosor? Skulle jag då anmäla ditt inlägg där du skrev att jag skulle ta mina "Atarax"? Är inte detta lika mycket ett personangrepp då du antyder att jag behöver medicineras? Jag kränks dock inte lika lätt som er vänsterextrema.
Nej, du har verkligen INGEN empati - i alla fall inte gentemot brottsoffer. Du vurmar enkom för dina kära brottslingar.