Idag, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Jo det tror jag dom gör. Det jämnar ut sig person för person. Det är alltså ca 100 000 vs 30 000

Vi kan skära ner på kostnaderna för dom intagna något enormt. Och därmed kostnaderna för hela kriminalvården.

Billigare/mindre mat.
Tvångsarbete.
4/cell.
Ta bort värmen vintertid.

Men den största besparingen är att sluta ta hit muslimer och återinföra återvandring.

Ben Gvir har lyckats bra i Israel. Bukele har lyckats i El Salvador.

Gör dig inte dummare än vad du är nu. Det är ju fler skribenter som påtalat felaktigheterna i det du säger.

Du kan inte påstå att 12-13 000 intagna med en kostnad på 115 000:-/månaden (och då är en intagen på häkte billigare än så kan tilläggas) överstiger månadskostnaden för 22 000 personal som skall ha avtalsenliga löner, OB-tillägg, övertid, semesterersättning, försäkring, tjänstepension, arbetskläder, utbildning- samt blir sjuka, VAB:ar osv.

/Vi avslutar detta
Citera
Idag, 12:33
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gör dig inte dummare än vad du är nu. Det är ju fler skribenter som påtalat felaktigheterna i det du säger.

Du kan inte påstå att 12-13 000 intagna med en kostnad på 115 000:-/månaden (och då är en intagen på häkte billigare än så kan tilläggas) överstiger månadskostnaden för 22 000 personal som skall ha avtalsenliga löner, OB-tillägg, övertid, semesterersättning, försäkring, tjänstepension, arbetskläder, utbildning- samt blir sjuka, VAB:ar osv.

/Vi avslutar detta

Siffran 100 000/intagen vs 30 000/anställd är per person.
En anställd är därmed mer än 3 gånger billigare än en intagen.

Vill man skära ner på kostnaderna för dom intagna så finns flera åtgärder man kan tillämpa - som dessutom skulle vara betydligt mer framgångsrika i rehabiliteringssyfte. En sådan åtgärd är 8 timmars arbete/dag.
Citera
Idag, 12:41
Medlem
Citat:
Siffran 100 000/intagen vs 30 000/anställd är per person.
En anställd är därmed mer än 3 gånger billigare än en intagen.

Vill man skära ner på kostnaderna för dom intagna så finns flera åtgärder man kan tillämpa - som dessutom skulle vara betydligt mer framgångsrika i rehabiliteringssyfte. En sådan åtgärd är 8 timmars arbete/dag.

Visst. Men nu räknade du ju bort sjuttioelva andra kostnader för personal?

I övrigt är vi helt överens om att man givetvis kan/skall försöka minska kostnaderna för de intagna om det är möjligt. Det är ju ett måste om man vill effektivisera och spara in. Men jag kanske inte riktigt står bakom de metoderna/modellerna du tänker använda och jag är fortfarande av den uppenbara åsikten att betydande besparingar inte kan göras utan att inventera personalkostnaderna. Det jag säger är formulär 1A när det handlar om nedskärningar och besparingar i social/offentlig förvaltning.
Citera
Idag, 12:45
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Visst. Men nu räknade du ju bort sjuttioelva andra kostnader för personal?

I övrigt är vi helt överens om att man givetvis kan/skall försöka minska kostnaderna för de intagna om det är möjligt. Det är ju ett måste om man vill effektivisera och spara in. Men jag kanske inte riktigt står bakom de metoderna/modellerna du tänker använda och jag är fortfarande av den uppenbara åsikten att betydande besparingar inte kan göras utan att inventera personalkostnaderna. Det jag säger är formulär 1A när det handlar om nedskärningar och besparingar i social/offentlig förvaltning.

Men det tillkommer en jävla massa kostnader för intagna också. Det jämnar ut sig.

Det går att lösa över en natt med kostnaderna. Det är ingen kärnfysik. Med min modell hade man fått a sevärd lägre kostnader kombinerat med ökag rehabilitering och minskad risk för återfall.

Psykopater kommer dock alltid återfalla. Dom kan man antingen amputera bort benen på eller så kan man skjuta dom i nacken.
Citera
Idag, 12:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jo det tror jag dom gör. Det jämnar ut sig person för person. Det är alltså ca 100 000 vs 30 000

Vi kan skära ner på kostnaderna för dom intagna något enormt. Och därmed kostnaderna för hela kriminalvården.

Billigare/mindre mat.
Tvångsarbete.
4/cell.
Ta bort värmen vintertid.

Men den största besparingen är att sluta ta hit muslimer och återinföra återvandring.

Ben Gvir har lyckats bra i Israel. Bukele har lyckats i El Salvador.
Att jag inte tänkte på det

Du skrev tvångsarbete och ta bort värmen

Arbetar dom blir dom varma så var och en på en ombyggd motionscykel med en generator på

Dom trampar 8 timmar om dagen och generatorn alstrar ström som går ut i elnätet som resulterar i att dom blir varma och vi får billigare el att betala då skulle dom kunna få 5 skivor bröd och en läsk för 8 timmars elproduktion som belöning

Många sådana ombyggda cyklar blir det och kör dom 10 timmar 7 dagar i veckan skulle dom till och med få var sin pizza en torsdag så jag ändrar mitt resonemang om maten men står kvar om platsen där anstalterna ska vara någonstans

Extra elproduktion behövs för att hålla kostnaden nere för oss som ser till att inte bli inlåsta
Citera
Idag, 13:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu står ju inte valet endast mellan nöt och gris. Det serveras minst lika mycket kyckling utöver fisk och vegetariskt som också är billigt.

Verkar dumt att ordna mat som ingen äter och att se det som extra straff är bara sjukt.
Varför skall det över huvudtaget serveras kött annat än i undantagsfall? Vegetarisk mat duger väl utmärkt, och går i linje med vad man förespråkar för alla medborgare från myndighetshåll.
Dessutom finns det ingen risk att folk inte kan äta det pga. ena eller andra religiösa övertygelsen.

Vegetarisk mat kan ätas av alla, och är billigare än kött.
Slopa kött på fängelser.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Jag ser inte riktigt problemet, ärligt talat. Anstalten själva hävdar ju att nästan ingen äter fläskkött och då är det ju helt meningslöst att köpa in det. Känns som en storm i ett vattenglas skapat av människor som tycker att allt ska vara som det alltid vara bara för att det alltid varit så. Omständigheter förändras. Då anpassar man sig.
Citera
Idag, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
De kommer bara vilja importera fler som kan hamna på deras anstalt så jag säger nej till det. Säger inte att jag har 100 procent rätt - jag litar bara inte på privatiseringsmodellen här.
Outsourca fängelsevården av utlänningar till Afrika. Syriska våldtäktsmän kan lika gärna sitta i ett sudanesiskt fängelse som på Kumla. Särskilt med vår extrema biståndsbudget borde vi kunna få någonting tillbaka som fängelsevård i Sudan.
Citera
Idag, 14:35
Medlem
Citat:
Nej!

En genomsnittlig fånge i Sverige kostar 115 000 i månaden, en plit kostar 34 000 i månaden.

Sluta ljug.

Du räknar som en fiskmås. tror du att fängelse och KV bara består av plitar. Du har massor med andra människor. Personalkostnaden är 60 procent av kostnaden. Hyran 17* procent Sen andra mindre saker-

Tre saker som Sverige gör 1 Ett är dåligt - Vi har många ickeplitar som arbetar inom KV. Det ger en ökad kostnad. 60 procent är kriminalvårdare/frivårdare 2 Cirka 20 procent krimvårdare slutar varje år så utbildningskostnaden blir hög. 3 Hyran jmf med andra länder. I Sverige så betalar KV oftast hyra till staten. I andra länder finns det ingen hyra. Andra faktorer vara att i Sverige betalas sociala avgifter genom arbetsgivaren medan i andra länder på annat sätt.

Sen står ju inte dygnskostnaden för en fånge mot personalkostnaden utan personal kostnaden är en del av fångens dygnskostnad. Det är två sätt att räkna kostnaden på. 60 procent av dygnskostnaden för en fånge är personalkostnad.
Citera
Idag, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag ser inte riktigt problemet, ärligt talat. Anstalten själva hävdar ju att nästan ingen äter fläskkött och då är det ju helt meningslöst att köpa in det. Känns som en storm i ett vattenglas skapat av människor som tycker att allt ska vara som det alltid vara bara för att det alltid varit så. Omständigheter förändras. Då anpassar man sig.

Okej, så anstalten ska därför anpassa maten efter vad fångarna tycker om? Lite som att skolan ska sluta servera fisk, eftersom barn sällan eller frivilligt äter det. Med ditt tänk, borde fängelser och skolor enbart servera pizza, kebab, tacos, köttbullar och spagetti med köttfärsås.
Citera
Idag, 15:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
"Så de få svenskar som finns på anstalten ska få lida för att majoriteten är muslimer på anstalten?"

"Svenskar"!? - Det råder religionsfrihet i Sverige. Det betyder att "svenskar" skulle kunna vara muslim (och därmed inte äta griskött) och att en utländsk person kan ha en annan/ingen religion (och därmed äta griskött...och vet du vad? Det kan också finnas "svenskar" som inte äter fläskkött av andra anledningar (att man är vegetarian, inte tycker om det eller är allergisk).

"ska få lida..." - Hällbys anstaltsledning sa ju i artikeln: "Motivet till att anstalten Hällby tagit bort fläskköttet är att nästan ingen av de intagna äter fläskkött". Det är därför denna diskussionen är så konstig, för det finns ju uppenbarligen inte särskilt många som äter/vill ha fläskkött?

Det handlar alltså inte om att någon "får lida"för det finns ju som sagt nästan ingen som äter griskött. Den lilla grupp detta avser får ju äta blandat med kött några dagar i veckan - men som då är nötkött, kyckling eller annan fågel (för att inte tala om alla dagar då det serveras annat än kött). Att du/andra här tar strid för den lilla gruppen (läs "nästan ingen" enligt ledningen) i en sådan här fråga är ingenting annat än hyckleri (och rasism eller hat) för det är inte en människa här som bryr sig om de intagna i någon annan fråga eller tycker dom skall ha rätt till någonting ö.h.t. Så denna "kött-solidaritets-diskussionen" är genomskådad för längesedan!

Såååå - den muslimska minoriteten får ALDRIG diskrimineras i samhället å det minsta, för då blir det ramaskri - de skall få igenom ALLT de vill, trots att de, som sagt, är en minoritet - om än en röststark sådan. Men, när det gäller etniska svenskar som önskar fläskkött på anstalterna, så är det fritt fram att diskriminera, enligt dig? Bra att veta - så mycket för din empatiska föreställningsvärld... Du är en tvättäkta rasist!
Citera
Idag, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Varför skall det över huvudtaget serveras kött annat än i undantagsfall? Vegetarisk mat duger väl utmärkt, och går i linje med vad man förespråkar för alla medborgare från myndighetshåll.
Dessutom finns det ingen risk att folk inte kan äta det pga. ena eller andra religiösa övertygelsen.

Vegetarisk mat kan ätas av alla, och är billigare än kött.
Slopa kött på fängelser.
Vegetarisk mat är dyr. Vad är det för fel på havregrynsgröt? Dessutom är det halal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in