2026-09-20, 20:53
Medlem
Karmans avatar
Ett straff i sig att inte få griskött. Det är ju väldigt gott rätt tillagat.
Citera
2026-09-20, 21:11
Medlem
Inspirit81s avatar
Kan bara meddela att så är det på de flesta anstalter och häkten jag känner till idag, och det beror på 70-80% inte är svenskar som sitter där, jag vet jag har jobbat inom KV.
Citera
2026-09-20, 21:19
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Nu har anstalten Hällby slutat att servera griskött till fångarna. En ur personalen är kritisk eftersom han tycker att det är billigare med griskött än nötkött.

https://www.kriminalvardsmagasinet.se/public/223954-griskott-har-slutat-serveras-pa-hallby/

Om man hamnar i Svenskt fängelse borde det enbart serveras mat med bacon/fläsk i alla måltider.
Alla möbler borde kläs i grisläder osv....

Det hade kanske minskat kriminaliteten i landet.

MagI
-----------------
Citera
2026-09-20, 22:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
SD var ju valets fantastiska vinnare förra gången så va fan gör sandnegrerna här?

Skulle dom inte ut?

Istället fortsätter man med Tidö succén att importera fler potentiellt kriminella sandnegrer och Orchar, medan här boende och arbetande bla engelska medborgare kastas ut efter 20,30 år i Sverige, dessutom utan föregående fängelsestraff...

Likaså tonårsutvisningarna

Va fan är det här för jävla SD vallöften?!

Ska man rösta V istället för att spöa Jimmie eller va fan är det här!?

SD var inte i ensam majoritet.
Hade de vunnit så många röster att de själva hade kunnat bilda regering, hade de sannolikt infriat sina vallöften.
Nu blev SD tvungna att kompromissa stort i immigrationsfrågorna.

Men återigen - myndigheterna borde snarast presentera statistik och fakta kring härkomsten på dömda brottslingar.
Äter majoriteten av fängelseinternerna över lag inte griskött av religiösa skäl - har vi onekligen ett väldigt stort importerat problem med en viss typ av brottslingar i Sverige.
Senast redigerad av coli 2026-09-20 kl. 22:49.
Citera
2026-09-21, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
SD var inte i ensam majoritet.
Hade de vunnit så många röster att de själva hade kunnat bilda regering, hade de sannolikt infriat sina vallöften.
Nu blev SD tvungna att kompromissa stort i immigrationsfrågorna.

Men återigen - myndigheterna borde snarast presentera statistik och fakta kring härkomsten på dömda brottslingar.
Äter majoriteten av fängelseinternerna över lag inte griskött av religiösa skäl - har vi onekligen ett väldigt stort importerat problem med en viss typ av brottslingar i Sverige.

SD i viss mån ja men ändå, Jimmie blev “just another politician” o idag ser vi 200k färre röster

Utlänningar på kåken ja definitivt.

Tendensen var tydlig redan under 80 talet men 4-5 decennier senare vore det inte PK att använda/exponera statistik plötsligt…

”Vem belastar Sveriges rikes lagx, Domstolsverket, kriminalvården och advokatkåren och vad gör vi åt det?”

Gör åt det?

Bygger förorter för att importera mer av det
Citera
2026-09-21, 06:08
Medlem
Är väl absolut billigaste alternativet med fläsk då ingen äter, behöver inte köpa in mer än att de räcker till dom som äter fläsk.
Är förmodligen av samma anledning att mjölk försvunnit men säger att det är pga kostnaden, är bara vi i norden i de närmaste som dricker komjölk.
Citera
2026-09-21, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...
Som i alla andra fängelser.. Muslimer får äta gris om de sitter i fängelse.
Citera
2026-09-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Som i alla andra fängelser.. Muslimer får äta gris om de sitter i fängelse.

Vilka fängelser? Inte i Sverige alla fall. Och inte heller i Danmark eller resten av EU och USA. I Sverige kan du slippa gris, biff av religiösa skäl. Men man är endast garanterad vegetarisk mat som alternativ. Jag vet att på flera anstalter brukar kalkon vara alternativet, men det är upp till varje anstalt. Hur man löser det är upp till anstalten.

"If you are a vegetarian or need special food for religious reasons, such food requirements will be observed."

https://www.gov.uk/government/publications/denmark-prisoner-pack/information-pack-for-british-nationals-arrested-or-detained-in-denmark

Det är däremot inte garanterat att du får Halalslaktad mat i EU.

I till ex Thailand så får muslimska fångar även halalslaktad mat

https://www.nst.com.my/news/nation/2024/11/1132017/thai-jail-holding-6-malaysians-serves-halal-food

Nu tror jag att det beror på vilken provins och fängelse i Thailand. Plus grundmaten i thailändska fängelser är usel. Är du i djupaste södern i fängelse i Thailand så får du nog halalmat. Men befinner du dig i östra thailand så får du nog räkna med gris. (Min gissning).

I Singapores fängelser är maten halal certifierad. Men struntar i andra religioner men man brukar inte a biffkött.

https://sethlui.com/life-behind-bars-prison-food-singapore-changi-prison/

Dock när jag läste Singapores fängelselag så allmänt att man ska ta viss hänsyn till individen men sa inget om religion. Men det är uppenbart att man gör det. Det viktiga i Singapore är rätt mängd kalorier och näringsämnen.

I Japan så ska muslimer slippa gris i fängelser. men det har uppstått fel i bland. Och då har fångar matstrejkat och protesterat. Och det blir problem. Jag har sett svenska fångar matstrejkat och det är ett helvete för anstalten. Man kan inte tvinga folk att äta på svenska anstalter. Man vill inte att fången ska bli svårt sjuk eller dö. Då är det risk för upplopp i hela anstaltssystemet. I till ex USA tvångsmatar man personer. FN är väldigt upprörd. I Sverige tar man beslut i enskilda fallet och beslutet beror på om fången förstår vad hungerstrejken innebär och vill ändå fortsätta eller är beslutet påverkat av exempelvis allvarlig psykisk sjukdom/förvirring? Man agerar bara när det blir livshotade och man anser att fången inte psykiskt kapabel att ta beslut.

Varför slipper religiösa grupper i världen viss mat? Bättre säkerhet. OK mat snällare fångar och lättare rehabilitering. Nu har jag inte tittat hur man gör i Kina och Nordkorea.

PS I Thailand har man ett kiosk system så du kan ex få Mcdonalds och Pizza om du har pengar. Det funkar även i immigration-jail (Som är värre än Ban Kwang) Men du måste ha pengar. De flesta västerländska ambassader ger bidrag. Maten i thailändska fängelser är USEL. Har blivit bättre. Jag har faktiskt ätit Spaghetti bolognese där. Men det var delvis genom kiosk systemet. Men jag fick förklarat för mig att till ex vattnet inte var drickbart för västerlänningar. Man var tvungen ha pengar eller kontakter från utsidan. (Intervjuat västerländsk fånge)
Citera
2026-09-23, 17:59
Medlem
Står det någonstans vad det blir istället för gris? Bönor?
Citera
2026-09-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vilka fängelser? Inte i Sverige alla fall. Och inte heller i Danmark eller resten av EU och USA. I Sverige kan du slippa gris, biff av religiösa skäl. Men man är endast garanterad vegetarisk mat som alternativ. Jag vet att på flera anstalter brukar kalkon vara alternativet, men det är upp till varje anstalt. Hur man löser det är upp till anstalten.

"If you are a vegetarian or need special food for religious reasons, such food requirements will be observed."

https://www.gov.uk/government/publications/denmark-prisoner-pack/information-pack-for-british-nationals-arrested-or-detained-in-denmark

Det är däremot inte garanterat att du får Halalslaktad mat i EU.

I till ex Thailand så får muslimska fångar även halalslaktad mat

https://www.nst.com.my/news/nation/2024/11/1132017/thai-jail-holding-6-malaysians-serves-halal-food

Nu tror jag att det beror på vilken provins och fängelse i Thailand. Plus grundmaten i thailändska fängelser är usel. Är du i djupaste södern i fängelse i Thailand så får du nog halalmat. Men befinner du dig i östra thailand så får du nog räkna med gris. (Min gissning).

I Singapores fängelser är maten halal certifierad. Men struntar i andra religioner men man brukar inte a biffkött.

https://sethlui.com/life-behind-bars-prison-food-singapore-changi-prison/

Dock när jag läste Singapores fängelselag så allmänt att man ska ta viss hänsyn till individen men sa inget om religion. Men det är uppenbart att man gör det. Det viktiga i Singapore är rätt mängd kalorier och näringsämnen.

I Japan så ska muslimer slippa gris i fängelser. men det har uppstått fel i bland. Och då har fångar matstrejkat och protesterat. Och det blir problem. Jag har sett svenska fångar matstrejkat och det är ett helvete för anstalten. Man kan inte tvinga folk att äta på svenska anstalter. Man vill inte att fången ska bli svårt sjuk eller dö. Då är det risk för upplopp i hela anstaltssystemet. I till ex USA tvångsmatar man personer. FN är väldigt upprörd. I Sverige tar man beslut i enskilda fallet och beslutet beror på om fången förstår vad hungerstrejken innebär och vill ändå fortsätta eller är beslutet påverkat av exempelvis allvarlig psykisk sjukdom/förvirring? Man agerar bara när det blir livshotade och man anser att fången inte psykiskt kapabel att ta beslut.

Varför slipper religiösa grupper i världen viss mat? Bättre säkerhet. OK mat snällare fångar och lättare rehabilitering. Nu har jag inte tittat hur man gör i Kina och Nordkorea.

PS I Thailand har man ett kiosk system så du kan ex få Mcdonalds och Pizza om du har pengar. Det funkar även i immigration-jail (Som är värre än Ban Kwang) Men du måste ha pengar. De flesta västerländska ambassader ger bidrag. Maten i thailändska fängelser är USEL. Har blivit bättre. Jag har faktiskt ätit Spaghetti bolognese där. Men det var delvis genom kiosk systemet. Men jag fick förklarat för mig att till ex vattnet inte var drickbart för västerlänningar. Man var tvungen ha pengar eller kontakter från utsidan. (Intervjuat västerländsk fånge)

Det är sinnessjukt att utländska brottslingar är dom som bestämmer vilken mat som ska serveras i svenska fängelser!
Finns det något i sverige som inte muslimer bestämmer över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in