2026-09-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För att religionsfriheten både är grundlagsskyddad och reglerad i EKMR. Det är ju heller inget nytt att förekomsten av att finna sin tro, eller utveckla sin tro, i många fall kan bidraga till att man återgår till ett vanligt liv igen. Jag vill också tillägga att den ordningen du förespråkar isåfall även skulle gälla kristendomen och kristna intagna.

En fråga: Hur tänker du att denna "absoluta arbetsplikten" skall omfatta pensionärerna och barnen på anstalterna, vilket alltså är grupper som normalt sätt inte skall arbeta? ...och hur skall det appliceras på intagna som har sjukdomar, nedsättningar eller är psykiskt störda?

Sedan får du gärna läsa vad jag skriver. Jag frågade hur mycket i matkostnader man skulle kunna kapa för den som inte arbetar - innan man passerar gränsen för hälsofara eller tortyr? För vi kan väl enas om att det är hälsofarligt att knappt äta något och att det är tortyr att (nästan) inte få någon mat.

Det man kan göra är att kolla ålder, fysisk aktivitet och minska eller öka kaloriintaget efter det. Man följer fortfarande alla rekommendationer. Men det blir för komplicerat. Dock vet jag en anstalt som alltid lagade de mer "dyrare" rätterna då flest fångar hade frigång/permission.

Det är arbetsplikt på svenska anstalter. Pensionärer behöver inte arbeta och unga ska studera. Pensionärer vill ofta arbeta eller studera (De ligger ofta efter digitalt). Problemet är att det är arbetsbrist på sv anstalter. Man kan sjukskriva sig efter x dagar behöver man intyg fr läkare/sjuksyster. Det går ut på att göra det så lika samhället med rättigheter och skyldigheter. Ex fångarna får a-kassa när det arbetsbrist. 11-13 kr i timmen jmf med 17kr. De får också övertidsersättning och helgersättning för arbete. Det händer sällan. Det finns/fanns någon anstalt där man betalade ut marknadsmässiga löner.
Citera
2026-09-19, 10:09
Medlem
bithaxs avatar
Det är alltså 80% muslimer som sitter där i fängelset.
Citera
2026-09-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Sschhh! Hemligt!
Citera
2026-09-19, 10:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det man kan göra är att kolla ålder, fysisk aktivitet och minska eller öka kaloriintaget efter det. Man följer fortfarande alla rekommendationer. Men det blir för komplicerat. Dock vet jag en anstalt som alltid lagade de mer "dyrare" rätterna då flest fångar hade frigång/permission.

Det är arbetsplikt på svenska anstalter. Pensionärer behöver inte arbeta och unga ska studera. Pensionärer vill ofta arbeta eller studera (De ligger ofta efter digitalt). Problemet är att det är arbetsbrist på sv anstalter. Man kan sjukskriva sig efter x dagar behöver man intyg fr läkare/sjuksyster. Det går ut på att göra det så lika samhället med rättigheter och skyldigheter. Ex fångarna får a-kassa när det arbetsbrist. 11-13 kr i timmen jmf med 17kr. De får också övertidsersättning och helgersättning för arbete. Det händer sällan. Det finns/fanns någon anstalt där man betalade ut marknadsmässiga löner.
😲 vänta lite, dom får fin mat, tv, fika, gratis boende, får dom även betalt?
Citera
2026-09-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Men vad är rikrlinjerna kring maten? Vilken mat ska serveras? Finns det något stöd för ändringen annat än att fångarna inte vill ha den av religiösa skäl? Vad händer med julskinkan?

Det finns lagar och föreskrifter man ska följa. Men "enskilda" anstalter själva hur det ska lösa det.

(FB) Inget mer griskött för fångarna på anstalten Hällby

Sen är OK och bättre mat ett mycket billigt sätt att höja säkerheten på.

Fångarna spar ofta in på matbudgeten i perioder och i bland samlar även de intagna in pengar för få ett litet julbord, midsommarmat (grilla) och annan högtidsmat. Antingen lagar de själva eller kommer de överens med kökspersonalen tidigare. De har även vissa fördelar. Ex de kan storhandla och har tillgång till ett större kök.

Ta julbordet till ex. Bara hotet att julbordet kommer försvinna om de inte sköter sig får intagna ofta att sköta sig väldigt bra 2-3 månader innan jul. De kan vara väldigt bra på vakta sig själva.
Citera
2026-09-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Fan, heller! Här stänges inga diskussioner bara för att du vill detta! Du kan välja att strunta i att svara - detta är ditt privilegium, men du säger fasiken inte till mig vad vi skall diskutera, eller inte - om det håller sig inom ramarna för TS.

Det är väl självklart att inlåsningen är en del av straffet men kan aldrig vara det enda... Vilka är de andra "konsekvenserna" och "avskräckande faktorerna", menar du, och är inte detta något de borde tänkt på INNAN de begick sina brott - varför skall brottslingarna ges "frikort" för detta? Vem faan bryr sig om ex. en mördare eller våldtäktsmans känslor och/eller rättigheter, förutom ni vänsterextrema liberaler då... Det MÅSTE följa med straffet! Att du har rätt i sak att detta är inskrivet i våra lagar är för mig helt egalt, då dessa lagar, förordningar och statuter borde för länge sedan förändrats! Och varför skulle dessa INTE vara "förhandlingsbara", menar du? ALLA lagar, regler, statuter och förordningar är av människans gjorda och förändras ALLTID över tid, så du svamlar enkom, såklart!

Ja, att du förminskar vad brottsoffren verkligen känner enligt vad DU tror säger det mesta om var dina empatier ligger - du är en äcklig människa som enkom slickar staten och Sveriges Rikes Lagars röv - du kan bara inte se utanför detta. Du är en patetisk människa som enkom vill GMs väl- och ve - detta har du själv påvisat i xx antal trådar och i xxx antal inlägg. Konstigt att dina meningar får så få medhåll. Vad kan detta bero på, tror du? Kan det månne vara så att dina, Sveriges lagar, regler, förordningar och statuter inte följer vad gemena mans uppfattningar om det hela är?

Det är otroligt svårt att ta dig på allvar med en slik, patetisk hållning! Ta nu av dig dina regnbågsfärgade manstrosor och sug av dig själv - ingen annan lär vilja göra det...

Ha en helvetes natt!

Det var inte meningen att göra dig upprörd. Klockan var över halv 1 på natten, så det var hög tid för en avslutning. Jag har heller ingen avsikt att diktera villkoren för denna diskussionen. När jag t ex säger att EKMR och mänskliga rättigheter "inte är förhandlingsbart" så är ju inte det ett uttryck för vad jag tycker, utan hur det faktiskt är. Därför kan jag absolut säga att sådant inte är diskuterbart. Om du vill hålla en konstruktiv debatt så borde du ju föra ett resonemang kring att sådant som EKMR finns och skall följas, men sedan argumentera för hur detta skall tillämpas eller "gås förbi" enligt dig. Jag vet att det är ett främmande sätt för folk att argumentera här på forumet, men du kan väl försöka?

Varför "detta inte är förhandlingsbart" och varför sådana rättigheter inte kan ändras/tas bort är ju ganska uppenbart om man lyssnar till orden "mänskliga rättigheter". Det är alltså rättigheter som gäller alla människor...och människa är man oavsett om man mördar eller misshandlar någon. Det finns ju ett känt uttryck som säger: "Att vara människa är också att vara människa". Jag skulle be dig fundera lite på hur du tror att följderna och konsekvenserna hade kunnat bli om man låste in människor i flera år och under denna tiden tog bort deras (mänskliga) rättigheter. En ledtråd är att i princip ingen hade överlevt...

Jag tror att du själv vet och kan räkna ut vilka fler konsekvenser som naturligt tillkommer av ett straff. Men vill du ha exempel så kan detta vara att inte kunna träffa/ha kontakt med sina nära och kära när man vill, hur man vill eller vart man vill. Eller att tvingas "dela tak" med folk man inte känner, inte har något gemensamt med eller inte ens tycker om.

/Slutligen så vill jag bara säga att min empati gentemot brottsoffer inte avgörs på frågor som vilket kött intagna skall äta, eller om dom skall få ha något så basic som mänskliga rättigheter, så du kan sluta med den retoriken. Jag är ju faktiskt en av få här som möter både offer och förövare dagligen i mitt arbetsliv. Jag känner mig oerhört trygg i min uppfattning om brottsoffer och brottsofferperspektiv. Till skillnad från dig/andra så förespråkar ju jag ett brottsofferperspektiv PÅ RIKTIGT. Vad det gäller min empatiska förmåga i övrigt så är jag inte särskilt orolig för den heller. Jag tror inte man behöver läsa särskilt många av mina inlägg för att förstå att just den empatiska förmågan inte är problemet. Då är jag nog mer orolig för andra när det gäller den saken...

P.S med anledning av det sista du skrev så har jag nu rapporterat dig för överträdelse av regel 1.08
Citera
2026-09-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
😲 vänta lite, dom får fin mat, tv, fika, gratis boende, får dom även betalt?

Fin mat och fika? Den är OK*. Tv är bra att de har. minskar stress och de kan följa vad som händer ivärlden och mm. De får 17kr i timmen. Det ska räcka till tobak, hygienartiklar (Bättre än KV basala**), telefonkort (Viktigast), godis och mm. De får inte ta emot pengar utifrån. Så indirekt betalar de för hyra, mat och mm genom låg lön. Anstaltens kiosk får pressbyrån att verka vara billig.

*Beroende på anstalt.

**KV är inte roliga
Citera
2026-09-19, 10:29
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
De som döms till fängelse ska behandlas väl.
Låt de intagna ha sin religion eller filosofi i fred.
Det heter kriminalvården, då ska det vara mera vård än straff. Det är samhället som bestämt att de ska vara frihetsberövade
Skitsnack! Har de begått brott så ska de straffas! Om du en gång blir ett brottsoffer så kommer du att fatta.
Citera
2026-09-19, 10:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Fin mat och fika? Den är OK*. Tv är bra att de har. minskar stress och de kan följa vad som händer ivärlden och mm. De får 17kr i timmen. Det ska räcka till tobak, hygienartiklar (Bättre än KV basala**), telefonkort (Viktigast), godis och mm. De får inte ta emot pengar utifrån. Så indirekt betalar de för hyra, mat och mm genom låg lön. Anstaltens kiosk får pressbyrån att verka vara billig.

*Beroende på anstalt.

**KV är inte roliga
Jösses dom har det bättre än många i samhället

Behövs verkligen besparingar på fångvårdens avdelningar och på fångarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Så de få svenskar som finns på anstalten ska få lida för att majoriteten är muslimer på anstalten? Du måste tänka på minoriteterna i samhället. Var lite solidarisk.

"Så de få svenskar som finns på anstalten ska få lida för att majoriteten är muslimer på anstalten?"

"Svenskar"!? - Det råder religionsfrihet i Sverige. Det betyder att "svenskar" skulle kunna vara muslim (och därmed inte äta griskött) och att en utländsk person kan ha en annan/ingen religion (och därmed äta griskött...och vet du vad? Det kan också finnas "svenskar" som inte äter fläskkött av andra anledningar (att man är vegetarian, inte tycker om det eller är allergisk).

"ska få lida..." - Hällbys anstaltsledning sa ju i artikeln: "Motivet till att anstalten Hällby tagit bort fläskköttet är att nästan ingen av de intagna äter fläskkött". Det är därför denna diskussionen är så konstig, för det finns ju uppenbarligen inte särskilt många som äter/vill ha fläskkött?

Det handlar alltså inte om att någon "får lida"för det finns ju som sagt nästan ingen som äter griskött. Den lilla grupp detta avser får ju äta blandat med kött några dagar i veckan - men som då är nötkött, kyckling eller annan fågel (för att inte tala om alla dagar då det serveras annat än kött). Att du/andra här tar strid för den lilla gruppen (läs "nästan ingen" enligt ledningen) i en sådan här fråga är ingenting annat än hyckleri (och rasism eller hat) för det är inte en människa här som bryr sig om de intagna i någon annan fråga eller tycker dom skall ha rätt till någonting ö.h.t. Så denna "kött-solidaritets-diskussionen" är genomskådad för längesedan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Det stämmer inte. Och de muslimer som sitter är ofta lika muslimska som du och jag. De är ofta sekulära. När det dags för ramadan så försöker de flesta muslimer någon eller några dagar men faller ifrån. På slutet är det kanske 10-20 procent, som klarar det. Ett fåtal muslimer försöker utnyttja sin religion och kultur för få fördelar eller bråka med KV. De flesta ger upp efter ett tag. Men det finns undantag: Ex Bajsmannen.
Citera
2026-09-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jösses dom har det bättre än många i samhället

Behövs verkligen besparingar på fångvårdens avdelningar och på fångarna

Hur menar du? Vem arbetar för 17 kr i timmen i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in