Citat:
För att religionsfriheten både är grundlagsskyddad och reglerad i EKMR. Det är ju heller inget nytt att förekomsten av att finna sin tro, eller utveckla sin tro, i många fall kan bidraga till att man återgår till ett vanligt liv igen. Jag vill också tillägga att den ordningen du förespråkar isåfall även skulle gälla kristendomen och kristna intagna.
En fråga: Hur tänker du att denna "absoluta arbetsplikten" skall omfatta pensionärerna och barnen på anstalterna, vilket alltså är grupper som normalt sätt inte skall arbeta? ...och hur skall det appliceras på intagna som har sjukdomar, nedsättningar eller är psykiskt störda?
Sedan får du gärna läsa vad jag skriver. Jag frågade hur mycket i matkostnader man skulle kunna kapa för den som inte arbetar - innan man passerar gränsen för hälsofara eller tortyr? För vi kan väl enas om att det är hälsofarligt att knappt äta något och att det är tortyr att (nästan) inte få någon mat.
En fråga: Hur tänker du att denna "absoluta arbetsplikten" skall omfatta pensionärerna och barnen på anstalterna, vilket alltså är grupper som normalt sätt inte skall arbeta? ...och hur skall det appliceras på intagna som har sjukdomar, nedsättningar eller är psykiskt störda?
Sedan får du gärna läsa vad jag skriver. Jag frågade hur mycket i matkostnader man skulle kunna kapa för den som inte arbetar - innan man passerar gränsen för hälsofara eller tortyr? För vi kan väl enas om att det är hälsofarligt att knappt äta något och att det är tortyr att (nästan) inte få någon mat.
Det man kan göra är att kolla ålder, fysisk aktivitet och minska eller öka kaloriintaget efter det. Man följer fortfarande alla rekommendationer. Men det blir för komplicerat. Dock vet jag en anstalt som alltid lagade de mer "dyrare" rätterna då flest fångar hade frigång/permission.
Det är arbetsplikt på svenska anstalter. Pensionärer behöver inte arbeta och unga ska studera. Pensionärer vill ofta arbeta eller studera (De ligger ofta efter digitalt). Problemet är att det är arbetsbrist på sv anstalter. Man kan sjukskriva sig efter x dagar behöver man intyg fr läkare/sjuksyster. Det går ut på att göra det så lika samhället med rättigheter och skyldigheter. Ex fångarna får a-kassa när det arbetsbrist. 11-13 kr i timmen jmf med 17kr. De får också övertidsersättning och helgersättning för arbete. Det händer sällan. Det finns/fanns någon anstalt där man betalade ut marknadsmässiga löner.