Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Varför skall Sveriges anstalter ens ta intagnas religioner på allvar? Detta skall vara en del av straffet - har du begått grov brottlighet ja - då tas dina möjligheter till att utöva mången ritualer bort. Att detta skal vara en rättighet är enkom sjukt och kontraproduktivt! Du lär inte en grov brottsling något genom att låta denne få fortsätta sitt "normala" leverne innanför murarna. Inskränkningar av det mesta som är normalt för dessa måste vara legio. Att sedan samhället i stort är mjäkiga gentemot ex. religiösa minoriteter är inget jag anser hör hemma i denna diskussion - det är enkom whataboutism...
Om de jobbar för sin föda så kan denna summa höjas - men, då skall det fan i mig jobbas hårt! 58 kronor/dygn låter kanske lite, men med storkok så är denna summa väldigt bra. Det går att förändra ting - bara för att det ser ut på ett visst sätt, för närvarande, så behöver inte detta vara ristat i sten. Man kan förändra ting, även inom murarna och levnadsvillkoren där. Att svenska fångar skulle leva under någon sorts "hälsofara" är bara löjligt att ta upp, hur låg än dygnssumman för näring är. Att du tar upp "tortyr" i denna mening som vi snackar om blir enkom patetiskt, vad du än menar med detta...
Angående aktiveringen så är det väl självklart vad jag menar - bidrar du inte till din egen "försörjning" när du sitter av ditt straff så skall alla förmåner dras tillbaka. Jobbar, studerar du inte så är det "vatten och bröd", som gäller!
Religion är en faktor som minskar återfall, därför ska man ta det på allvar. Det råder redan arbetsplikt på svenska anstalter. Vatten och bröd är tortyr och efter en relativt kort tid kan vara dödligt.
Det sagt när det gäller skälet att inte äta fläskkött på svenska fängelser har bara indirekt med religionen att göra. Det finns fyra skäl:
1 Kultur- De flesta "muslimska" fångarna är i princip lika religiösa som svenska. Dvs inte alls.
2 Press av "muslimska kompisar" att vara muslim och inte svensk.
3 Reta svenskar (Fängelsemyndigheten). Konstiga Matallergier ökar extremt på anstalter. Det gäller även svenskar.
4 Marginalen av intagna blir mer religiös på anstalt. Det gäller även kristna**
Kristendom skulle jag säga lyckas bättre med minska återfall i Sverige. I USA till ex är det troligen Islam alla fall fram till 9/11. Efter det vet jag inte. Svenska kriminalvården har alla fall tidigare haft svårt att få tag i bra imamer. Jag gissar att det har blivit något bättre.
Ett problem i fängelserna, speciellt efter 9/11 och ISIS var risken för radikalisering inom just Islam. Den risken verkar ha minskat
Hur som helst Religion är av faktor a flera som minskar risken till återfall. Just Islam har några fördelar:
1. Struktur, disciplin och nykterhet
2. Gemenskap och broderskap
3. 3. Utbildningsprogram och hjälp med återanpassning (Bättre i USA inte lika väl utbyggt i Sverige)
När det gäller arbete så fungerar det sådär. Det har alla fall varit ofta varit arbetsbrist, sen i till ex i södra Sverige har anstalter konkurrerat utan vanliga tvätterier. Studier på lägre nivå är det som har fungerat mycket bra. Många av fångarna har inte gått ut grundskolan/Gymnasiet. De flesta fångar vill arbeta eller studera. Då har det något att göra. En sak som du skulle satsa på men vågar inte är call-center. Det gör det i USA och till ex i Thailand
Det finns några studier* som visar att minskat proteinintag minskar nivån på våld. Jag tror att man skulle öka kolhydrat intaget för minska risken för våld och minska kostnaden.
*Inte helt bevisat
**Det finns böne/meditationsrum på alla anstalter. Det används av alla religioner.
Allt som på ett billigt sätt kan öka säkerheten och minska återfallen är bra. OK till bra mat är sådan sak. Religion är en annan. Rätt färg på väggarna är en annan. Arbete gör det också.