2026-09-15, 16:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vpk's ledning har ryggrad som kokt spagetti. Får de någon form av inflytande och/eller personliga fördelar så betyder kongressbeslut ingenting. Vad skall folk i vpk göra åt det? Ingenting.
Sökte på nätet

"Om ett politiskt parti i Sverige går emot ett beslut som fattats på dess egen partikongress (eller riksmöte) uppstår i första hand en intern politisk kris och förtroendekris, eftersom kongressen är partiets högsta beslutande organ. Det finns dock inga juridiska eller rättsliga straff för detta, eftersom svenska partier styrs av sina egna stadgar och inte av allmän lagstiftning på det området."

Troligen kommer Nooshi får avgå då.
Citera
2026-09-15, 16:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Straffande av Sverige på EUnivå har redan börjat för att ha så hårfin demokrati som tar tid.

EUs långtidsbudget håller på att förbereddasmed bl a besök i de 27 medlemsländerna så de kan förklara vad de vill komma med de närmsta 7 åren.
... förutom Sverige som inte har planerat besök ännu.

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/the-eu-s-long-term-budget-2028-2034/

" EU håller på att utarbeta en ny långtidsbudget för 2028–2034 för att fastställa hur nästan 2 biljoner euro ska investeras runt om i EU under de kommande sju åren. "
Citera
2026-09-15, 16:26
Medlem
Gravsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Vänsterpartiet skulle tjäna på ett extraval. De har uppenbarligen lyckats mobilisera alla invandrare i förorterna nu.

Det sämsta för Tidö skulle nog vara ett extraval för då ryker Liberalerna och då är det över för Tidö.

Just därför är Vänsterpartiet inte rädda för ett extraval.

Men skulle de verkligen tjäna på det?

Extraval går ju till lite snabbare, eller? Jag tror de inte skulle ha tid att mobilisera igen, och jag tror inte många invandrare heller skulle bry sig om det skulle hända ett extraval.
Senast redigerad av Gravson 2026-09-15 kl. 16:29.
Citera
2026-09-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
V kommer troligtvis få fler röster vid ett extraval. Partiet framstår som rimliga i röda-linjer-härvan. Resten av vänsterpartierna kommer antagligen förlora mandat.

Massa nötter som röstade vänster utan att tänka den 13 september kommer sukta efter Strömmer & Co, ordning och reda, en fungerande statsledning, en börs som inte störtdyker som nu, stabil energi och ränta etc etc. Kristersson comeback ligger i korten.

Möjligt men väldigt osäkert.

Tror de går att pussla ihop vettig regering redan nu.
Citera
2026-09-15, 16:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vpk's ledning har ryggrad som kokt spagetti. Får de någon form av inflytande och/eller personliga fördelar så betyder kongressbeslut ingenting. Vad skall folk i vpk göra åt det? Ingenting.
Fel, sällan har ett politiskt parti suttit med så bra kort som V just nu. Gjorde ett kanonval, snodde flera hundratusen röster av sossarna, har momentum, har kapat åt sig mycket större andel av vänsterpartiernas totala röster än vad någon förväntade sig. V slarvar aldrig bort denna guldsits — inte ens vänsterpack och kommunister är så pantade. V räds inte heller ett extraval, till skillnad mot C, vilket stärker dem ytterligare.
Citera
2026-09-15, 16:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Vänsterpartiet skulle tjäna på ett extraval. De har uppenbarligen lyckats mobilisera alla invandrare i förorterna nu.

Det sämsta för Tidö skulle nog vara ett extraval för då ryker Liberalerna och då är det över för Tidö.

Under min livstid har inga nyval hållits. Det kommer inte att ske nu heller.

Jag skulle säga att fördelningen var lika komplicerad både 2018 och 2022 men man fick ändå ihop det. Dock efter krumbuktande i 100 dagar i ena fallet och det är ganska fascinerande hur (s) accepterade att få utföra en Höger-budget i 4 år, eller dansa efter minipartiernas pipa L+C med 73 Höger-punkter i januariavtalet. Som jag t.o.m. hade glömt namnet på för de åren var ett skämt.

Nä, C kommer tillbaka i Högerburen, SD tar sitt ansvar för landet och skippar regeringsposter en omgång till men får som tack bestämma hälften av punkterna på Tidö-2-pappret. Med C i högerburen vinner Högern valet även 2030 eftersom de har stor majoritet.
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:

Hmm, du har nog rätt. Låter väldigt logiskt. Så V sitter i en väldigt stark position. Men jag undrar om de vågar att utlösa ett nyval.
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravson
Men skulle de verkligen tjäna på det?

Extraval går ju till lite snabbare, eller? Jag tror de inte skulle ha tid att mobilisera igen, och jag tror inte många invandrare heller skulle bry sig om det skulle hända ett extraval.

Det räcker ju med att de skriver på sociala medier att om ni inte går och röstar på Vänsterpartiet igen så kommer Åkesson kasta ut er men först knulla era mammor i röven.
Citera
2026-09-15, 16:33
Medlem
Kid-Stardusts avatar
"Partiets röda linjer mot Vänsterpartiet i regering står dock fast.

– Det var det vi gick till val på, det var det väljarna belönade oss på. Så det är klart vi är tydliga med det även efter valet."

Det säger Centerns Hannes Hervieu. Varför i hela helvete gick man till val på att vara höger när man huserar på vänstersidan? Slutresultatet var ju givet. Parlamentarisk kaos. Hade C gått till val på att vara med på högersidan, där de hör hemma, tror jag de hade blivit mer belönade av väljarna.
Citera
2026-09-15, 16:34
Medlem
RGB-belysnings avatar
V står fast vid att de ska sitta i regering. Men det är väl bara att glömma, inte kommer väl S att ge med sig. Eller?
Citera
2026-09-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Min fetning

Det skulle man kunna tro, det är trots allt det rationella om målet är att få igenom så mycket av sin politik som möjligt. Notera dock att C står långt höger om M i ekonomisk politik, det är rentav ett extremt parti på högersidan när det kommer till ekonomi. Dvs SD skulle behöva ge upp vissa saker där de är betydligt mer vänster än vad C är.

Något annat jag kan tycka är att det är dags att lägga ned det här med "SD är..." nu, det har gått väldigt lång tid nu.

SD kom in i riksdagen, det blev inga koncentrationsläger.
SD ingick i regeringsunderlaget, det blev inga koncentrationsläger.

Gissningsvis blir det inga koncentrationsläger den här gången heller.
Det blir liksom helt löjeväckande när en uppenbar majoritet finns men ett enda parti lägger ned ALL sin politik endast pga ovilja att samarbete.

Rentav barnsligt.

Ja, demoniseringen av SD är fånig. Man ser ju nu hur destruktiv den taktiken är.

De människor som SD är fientliga mot -dvs tungt kriminella invandrare - är däremot farliga. Det är inte SD som mördar folk, dränker Sverige i knark ocv spränger portar.

Tand vet såklart att hon måste pudla - och hjäpa till att städa upp i slummen. Hon kommer att gå åt höger. Lööfs politik är förlegad.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-15 kl. 16:36.
Citera
2026-09-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag är inte imot vindkraft.

Men bygg åtminstone ett kärnkraft i södra Sverige där det går åt mycket ström.

Elpriset i Sverige beror ju på de idiotiska elpris områdena. Och efterfrågan från länder runt om.
Tanken från EU var väl att priser skulle utjämnas men när det är brist i Tyskland höjer det ju bara vårt pris.

Det funkade utmärkt på 70- talet när strömmen mest användes inom Sverige. Låga priser till industrin byggde välstånd.
( Och min far hade råd att bada bastu utan att bli pungslådd.)

Japp, men på den tiden subventionerades elen också från staten. Sen släpptes den fri i mitten på 90-talet med lovord från Göran Persson att elpriserna skulle bli ännu billigare ifall de konkurrensutsattes. Well...

Nu kommer vattenfall tvinga konsumenterna eller staten att betala nya reaktorer, för det uppstår ju inte pengar helt magiskt. När det var i statlig ägo till 100% så stoppades det in pengar ifrån din skattesedel och således märkte inte din pappa av kostnaden. Jag säger inte att jag är emot den högre kostnaden vid nybyggnation, men jag vet om den iaf och stoppar inte huvudet i sanden. Det kommer bli en massa politiskt svammel vems fel det är för kostnaden som kommer uppstå, men faktum är att privata intressen alltid måste gå med vinst, annars funkar ju inte marknadsekonomin. Så antingen e man komuninist och tror på den sortens ideologo, eller så tror man på marknadsekonomin och betalar vad det faktiskt kostar för att bygga nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in