2026-09-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Köp elbil eller sluta gnäll, man kan ta bussen eller cykla också. Vi måste lämna över en ren jord till framtidens barn.

Att köpa någon annan bil över huvud taget är helt omöjligt för mig just nu. Att pendla med kollektivtrafik är också omöjligt då jag börjar klockan 7 i antingen Jönköping, Nässjö eller Skövde, beroende på vilken ort vi ska jobba i nästa dag. Jag utgår från centrala Östergötland och det finns INGA alternativ med kollektivtrafik.

En spekulation:
Om MP kommer in i regeringen och får makt, och bränslepriset gör att jag inte har råd att fortsätta jobba (sjukt att man ens kan hamna i en situation där MAN INTE HAR RÅD ATT JOBBA!), så finns det kanske en risk att jag kommer börja använda metoder för att direkt påverka miljön negativt.
Kanske slänga sopor, metall, plast, med mera i naturen istället för soprum. Kanske bränna soptunnor osv i områden för att andra människor ska tröttna på att hålla sitt skräp och också slänga det i naturen. Kanske vandalisering av olika slag för att påverka miljön negativt. Vem vet, allt är endast spekulation.

BTW jag är invandrarbarn och röstar SD. Så ni vänster-puckon med rosa, blått eller lila hår får gärna försöka köra med rasistkortet.
Jag har lång stubin men när den väl brinner ut... Så får vi se hur allt går.
Citera
2026-09-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det blir givetvis omval, extraval, nyval eller vad fan ni väljer att kalla det. Insatserna från V och C är nu så skyhöga att ingen av dem kommer backa.

V:s röda linjer innehåller ett visst mått av logik till skillnad mot centerns. Redan stendumma Annie Lööf målade in partiet i ett hörn, sen har de uppenbart lika underbegåvade arvtagarna förvärrat situationen genom att envist stå kvar i hörnet och lägga till nya stolliga krav utan verklighetsförankring.

Allt pekar på val igen hyfsat snart.

Nej jag tror inte det
Negativt för " marknaden" och även osäkert. Vänstern kanske får ännu mer röster i ett omval.
Citera
2026-09-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Alla parter har ett ansvar att kompromissa om det behövs för att hitta en lösning. Alternativt söka samarbete på annat håll… det lär man väl till och med sina barn? Man kan inte bara ställa orimliga krav i en förhandling utan måste förstå att för att hitta en lösning behöver man även själv tillmötesgå vissa av motpartens krav. Det är ett ge och ta. C och V har ungefär lika många väljare, V till och med fler. Då blir det orimligt att de inte skulle få ungefär lika mycket inflytande.

Hade du tyckt likadant om det var högersidan vi pratade om och SD det handlade om?
Citera
2026-09-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiIncendio
.

BTW jag är invandrarbarn och röstar SD.

Du är framtiden.
Citera
2026-09-15, 16:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om man tar en kik på prognosmarknaderna, så säger de så här:

https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government

De bedömer det i skrivande stund som sannolikt att S, MP och C kommer sitta i nästa regering, men ser det samtidigt som osannolikt att V kommer göra det. Det verkar som om ”marknaden” antar att V, trots sitt kongressbeslut, ger vika och väljer att stöta en S+MP+C-regering utan att själva ha några ministrar i den. För annars ser jag inte riktigt hur de har tänkt att få det slutresultatet.
Det krävs ett nytt kongressbeslut för att ändra det beslut man har tagit om att sitta med i en regering.
Finns inget som heter vika sig då.
Citera
Medlem
C toppskikt skiter i politik dom vill behålla sina platser och fortsätta att kalasa på parti kassan.
Jag drömde inatt att Jimmy Maggan o Ebba öppnade morgonsoffan i tv4 med varsitt fulfinger i luften asgarvande...
Citera
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Köp elbil eller sluta gnäll, man kan ta bussen eller cykla också. Vi måste lämna över en ren jord till framtidens barn.
Bortsett från följdverkan där dyrare drivmedel leder till högre livsmedelspriser och därmed i sin tur spär på inflationen så är också drivmedel en per definition nödvändig vara. En nödvändig vara definieras inom mikroekonomin som en vara med låg priselasticitet, dvs en vara där efterfrågan inte förändras proportionellt mot prisförändringar. Att höja drivmedelspriserna får alltså till följd att de flesta fortfarande tankar i princip lika mycket, bara att de får en sämre likviditet. Detta tillsammans med högre priser på livsmedel slår hårdast mot de med låga inkomster, samma individer som vänstern säger sig värna om, då dessa utgifter utgör en större andel av din disponibla inkomst ju lägre den disponibla inkomsten är.

Så om du inte ensam tänkt cykla omkring och leverera alla livsmedel som efterfrågas så kan du ta och vara tyst i rummet när de vuxna diskuterar.
Citera
2026-09-15, 16:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ett alternativ är att S+MP blir tolererade av C samt V och sedan görs olika enskilda förslag upp mellan blockgränserna. Frågan är vad S behöver ge MP så att nya reaktorer får byggas på Ringhals. Utan ström så finns mindre incitament för folk att köpa MP:s elbilar så paradoxalt så borde ju MP tjäna på denna utbyggnad.

Blir inga nya reaktorer med mp i regering.
Det finns ström så det räcker åt öwferklassen. Det är inte meningen att allmogen skall ha bil i mp's värld.
Citera
2026-09-15, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Köp en elcykel och gå upp ett par timmar tidigare. Klimatomställningen kan inte ställas in för gnälliga troll som dig.
Du ska enbart hålla tyst.
Du skrev så här i en annan tråd.

"Samma här faktiskt, har inte röstat mp tidigare men gjorde det i år, mest för att jävlas."
Citera
2026-09-15, 16:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det krävs ett nytt kongressbeslut för att ändra det beslut man har tagit om att sitta med i en regering.
Finns inget som heter vika sig då.

Vpk's ledning har ryggrad som kokt spagetti. Får de någon form av inflytande och/eller personliga fördelar så betyder kongressbeslut ingenting. Vad skall folk i vpk göra åt det? Ingenting.
Citera
2026-09-15, 16:22
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Nej jag tror inte det
Negativt för " marknaden" och även osäkert. Vänstern kanske får ännu mer röster i ett omval.
V kommer troligtvis få fler röster vid ett extraval. Partiet framstår som rimliga i röda-linjer-härvan. Resten av vänsterpartierna kommer antagligen förlora mandat.

Massa nötter som röstade vänster utan att tänka den 13 september kommer sukta efter Strömmer & Co, ordning och reda, en fungerande statsledning, en börs som inte störtdyker som nu, stabil energi och ränta etc etc. Kristersson comeback ligger i korten.
Citera
2026-09-15, 16:23
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Men i Sverige hatar man extraval. Det partiet som orsakar det tappar oftast röster/stöd.

Vänsterpartiet skulle tjäna på ett extraval. De har uppenbarligen lyckats mobilisera alla invandrare i förorterna nu.

Det sämsta för Tidö skulle nog vara ett extraval för då ryker Liberalerna och då är det över för Tidö.

Just därför är Vänsterpartiet inte rädda för ett extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in