Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Nä men så e det ju. Som exempel så borde tex vätgas vara ett bättre alternativ då vi mer eller mindre vaskar el på sommaren. Det är billigare att använda värgas än kärnkraftsel ifall vi bara haft ett bättre sätt att spara vätgasen på. När de löser den problematiken så kommer inget parti vilja driva linjen att bygga dyra reaktorer, men vi är ju inte där än.
Billigaste lösningen idag är just kärnkraft, även om det kommer betyda en extrem ökning av elkostnader för den gemene svensken. Hörde nåt om 4 kr/kWh om det skall byggas, så många svenskar kommer nog bli sura för det ökade priset. Men nån måste ju betala kalaset också. Jag är fine med att betala dessa extra kronorna eftersom jag redan satt upp solceller och funderar även på att sätta in en kamin i huset, men vissa grupper i samhället som har det sämre ställt kanske inte förstår kopplingen mellan prishöjningen och de reaktor-byggen som skall göras. Alternativet är att höja skatten, men jag tror att folk hellre betalar mer för elen än via skattsedeln. Det vi istället får är en mer neutral prisbild som även löper på vintern.
Jag är inte imot vindkraft.
Men bygg åtminstone ett kärnkraft i södra Sverige där det går åt mycket ström.
Elpriset i Sverige beror ju på de idiotiska elpris områdena. Och efterfrågan från länder runt om.
Tanken från EU var väl att priser skulle utjämnas men när det är brist i Tyskland höjer det ju bara vårt pris.
Det funkade utmärkt på 70- talet när strömmen mest användes inom Sverige. Låga priser till industrin byggde välstånd.
( Och min far hade råd att bada bastu utan att bli pungslådd.)