2026-09-15, 15:54
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det stora problemet i det hela är väl att V har spikat att man ska sitta i regeringen under sin partikongress i april 2026 om man ska släppa fram arga Magda. Och det ska tas bort så måste en ny partikongress planeras så det är ju egentligen inte förhandlingsbart.

Då är alternativet att C släpper kraven på att V får sina platser vilket de sagt 100% att de inte kommer få.

Så var finns alternativen för den denna röra?

Vänsterpartiet verkar mycket hellre gå till extraval än att ge upp.

Då är det Centerpartiet som förmodligen kommer behöva acceptera Vänsterpartiet i en regering.

Det tror jag dock bara att den absoluta toppen inom C skulle kunna acceptera. Det kommer bli fullständig kaos inom Centerpartiet där flera ledamöter garanterat kommer rösta med Tidö när det gäller alla frågor som handlar om ekonomi.

Det blir därmed en kaosregering som förmodligen inte kommer existera särskilt länge.
Citera
2026-09-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Mycket svårt att se att C skulle släppa igenom en regering bestående av S + V i riksdagsomröstning. Ett borgerligt Centerparti som ger kommunister makten? Då har nog C spikat i sista spiken i egen kista för gott.
Det är sista spiken i kistan för C.
Citera
2026-09-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
OK, lånar din formulering och ändrar lite så kanske du fattar hur dum du är

SD är större än C och har inga röda linjer mot Centern. Så att Centern som mindre parti ska ha röda linjer är rätt fånigt

Nej det funkar inte så.
Ganska rimligt och ungefär så som Tidö-partierna har agerat. M, KD och L har alla en efter en fått sänka garden mot SD för att kunna sitta i regering.
Citera
2026-09-15, 16:00
Medlem
Det tråkiga med "förlusten" är att SD inte tog chansen när Såssarna vacklande/fiasko och klantade till det så innihelvette med tveksamma bokköp , knarkande Poliser i bil m.m nått man med arslet kunnat räkna ut skulle få konsekvenser det handlade inte om att några stödröstat på ett litet skitparti utan slapphet i leden och inget annat!
- Nu straffas Vi Sverigevänner med att lida pin med komunister och andra knäppgökar i fyra år till medans såssarna åker värden runt och skämmer ut Sverige och gösslar med våra skattepengar, Die dumme Schwäden
Senast redigerad av Bajsolle2 2026-09-15 kl. 16:10.
Citera
2026-09-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Den bästa lösningen för en regeringsbildning är att Åkesson visar att han är den "vuxne i rummet" och släpper kravet på ministerposter och fortsätter som stödparti vilket bäddar för att C bildar regering och majoritet i riksdagen tillsammans med M, L och KD. Vi vill till varje pris undvika Magda som statsminister och inflytande från V och MP.
Bravo
Citera
2026-09-15, 16:04
Medlem
Månsans avatar
Det blir givetvis omval, extraval, nyval eller vad fan ni väljer att kalla det. Insatserna från V och C är nu så skyhöga att ingen av dem kommer backa.

V:s röda linjer innehåller ett visst mått av logik till skillnad mot centerns. Redan stendumma Annie Lööf målade in partiet i ett hörn, sen har de uppenbart lika underbegåvade arvtagarna förvärrat situationen genom att envist stå kvar i hörnet och lägga till nya stolliga krav utan verklighetsförankring.

Allt pekar på val igen hyfsat snart.
Senast redigerad av Månsan 2026-09-15 kl. 16:10.
Citera
2026-09-15, 16:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Den bästa lösningen för en regeringsbildning är att Åkesson visar att han är den "vuxne i rummet" och släpper kravet på ministerposter och fortsätter som stödparti vilket bäddar för att C bildar regering och majoritet i riksdagen tillsammans med M, L och KD. Vi vill till varje pris undvika Magda som statsminister och inflytande från V och MP.
Håller med om det, tror det dessutom skulle gynna SD 2030
Citera
2026-09-15, 16:06
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Vänsterpartiet verkar mycket hellre gå till extraval än att ge upp.

Då är det Centerpartiet som förmodligen kommer behöva acceptera Vänsterpartiet i en regering.

Det tror jag dock bara att den absoluta toppen inom C skulle kunna acceptera. Det kommer bli fullständig kaos inom Centerpartiet där flera ledamöter garanterat kommer rösta med Tidö när det gäller alla frågor som handlar om ekonomi.

Det blir därmed en kaosregering som förmodligen inte kommer existera särskilt länge.

Men i Sverige hatar man extraval. Det partiet som orsakar det tappar oftast röster/stöd.
Citera
2026-09-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Ska bli roligt att se hur detta slutar.
Vi kommer ha en riktigt tuff tid framför oss om vi får en röd grön regering. Alla som röstat på dom tror att de kommer bli så mycket bättre.

Det kommer bli dyrare och sämre för alla i slutändan, högre arbetslöshet, minskad konsumtion. Vänta och se!

Första gången jag mår fysiskt illa av ett val. Samtidigt ser jag lite fram emot att se vänstermupparna att göra bort sig och föra Sverige i en riktning som är värre än vi skådat i modern tid. Låter kanske som jag överdriver men faktum är ju att så kallade medborgare som inte är svenskar och lever på bidrag och vill införa Sharia och/eller lever kaos har fått se hur deras sammanslutning är det som styr skutan. Nej för fan, det blir bra underhållning 24/7 i fyra år plus årtiondena det tar att reparera det här.
Citera
2026-09-15, 16:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja där sitter Tand fast. Tand ärvde väl självmordstaktiken från Lööf, som underskattade samarbetsviljan hos resten av högern. Andra fattade att frysa ut-SD-taktiken var förlegad men inte C. Nu ska nybörjaren Tand dessutom slå åt två håll, åt höger OCH vänster. V vill hon inte heller ha. Lycka till. Jag tror att Tand kommer att massakreras snabbt. Hon kommer att gå till historien som Sveriges mest misslyckade partiledare. Hon död innan speket ens har börjat, befarar jag.

Lite lustigt också, att C gör revolt mot sin egen historia. C har aldrig varit känt som nåt antirasistiskt parti. Tvärtom. De gamla bönderna var extremt högervridna och rasrena och de hade aldrig sett en icke-kaukasier.

Jag tror att C och SD kryper till korset båda två. För att skapa ett starkt högerblock, kommer de att släppa in C i värmen, medan JÅ drar i trådarna i bakgrunden.

Det är bråda tider för C. Om partiet inte hittar en plats nu, kommer det nog att försvinna.

Min fetning

Det skulle man kunna tro, det är trots allt det rationella om målet är att få igenom så mycket av sin politik som möjligt. Notera dock att C står långt höger om M i ekonomisk politik, det är rentav ett extremt parti på högersidan när det kommer till ekonomi. Dvs SD skulle behöva ge upp vissa saker där de är betydligt mer vänster än vad C är.

Något annat jag kan tycka är att det är dags att lägga ned det här med "SD är..." nu, det har gått väldigt lång tid nu.

SD kom in i riksdagen, det blev inga koncentrationsläger.
SD ingick i regeringsunderlaget, det blev inga koncentrationsläger.

Gissningsvis blir det inga koncentrationsläger den här gången heller.
Det blir liksom helt löjeväckande när en uppenbar majoritet finns men ett enda parti lägger ned ALL sin politik endast pga ovilja att samarbete.

Rentav barnsligt.
Citera
Medlem
diseuses avatar
Om man tar en kik på prognosmarknaderna, så säger de så här:

https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government

De bedömer det i skrivande stund som sannolikt att S, MP och C kommer sitta i nästa regering, men ser det samtidigt som osannolikt att V kommer göra det. Det verkar som om ”marknaden” antar att V, trots sitt kongressbeslut, ger vika och väljer att stöta en S+MP+C-regering utan att själva ha några ministrar i den. För annars ser jag inte riktigt hur de har tänkt att få det slutresultatet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja där sitter Tand fast. Tand ärvde väl självmordstaktiken från Lööf, som underskattade samarbetsviljan hos resten av högern. Andra fattade att frysa ut-SD-taktiken var förlegad men inte C. Nu ska nybörjaren Tand dessutom slå åt två håll, åt höger OCH vänster. V vill hon inte heller ha. Lycka till. Jag tror att Tand kommer att massakreras snabbt. Hon kommer att gå till historien som Sveriges mest misslyckade partiledare. Hon död innan speket ens har börjat, befarar jag.

Lite lustigt också, att C gör revolt mot sin egen historia. C har aldrig varit känt som nåt antirasistiskt parti. Tvärtom. De gamla bönderna var extremt högervridna och rasrena och de hade aldrig sett en icke-kaukasier.

Jag tror att C och SD kryper till korset båda två. För att skapa ett starkt högerblock, kommer de att släppa in C i värmen, medan JÅ drar i trådarna i bakgrunden.

Det är bråda tider för C. Om partiet inte hittar en plats nu, kommer det nog att försvinna.

Jag håller med. " Stureplanscentern" är ju helt åt skogen.
På landet har partiet tappat till SD. Bara i Norrland är centern stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in