Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Japp, men på den tiden subventionerades elen också från staten. Sen släpptes den fri i mitten på 90-talet med lovord från Göran Persson att elpriserna skulle bli ännu billigare ifall de konkurrensutsattes. Well...
Nu kommer vattenfall tvinga konsumenterna eller staten att betala nya reaktorer, för det uppstår ju inte pengar helt magiskt. När det var i statlig ägo till 100% så stoppades det in pengar ifrån din skattesedel och således märkte inte din pappa av kostnaden. Jag säger inte att jag är emot den högre kostnaden vid nybyggnation, men jag vet om den iaf och stoppar inte huvudet i sanden. Det kommer bli en massa politiskt svammel vems fel det är för kostnaden som kommer uppstå, men faktum är att privata intressen alltid måste gå med vinst, annars funkar ju inte marknadsekonomin. Så antingen e man komuninist och tror på den sortens ideologo, eller så tror man på marknadsekonomin och betalar vad det faktiskt kostar för att bygga nytt.
Göran Persson ja... det är en girig jävel. Satt i styrelsen för Ålandsbanken ett tag.
Nu ska staten garantera att Wallenberg får ut ett visst pris och ersätta om elpriset sjunker.
Givetvis borde staten äga kärnkraften eftersom det är ett gemensamt intresse för alla svenskar att det finns billig energi.