2026-09-15, 15:23
Medlem
sinewaves avatar
Något som är tråkigt i debatten är.qtt extra val ses som någon sorts misslyckande.
Det är svårt att se att fråga folket igen som ett misslyckande tycker jag.

Det som skulle ske är trots allt att många röster från "övrigt" skulle tillkomma bland annat.
Dvs de som kastade bort sina röster kör knappast göra om det.

-

Gör det snabbt, kräv bankid och få ett nytt resultat på en vecka.
Om inget löser sig så får det väl helt enkelt vara så då.

Men... Det är långt bättre än t ex en regering som får sina budgetar fällda eller något annat uppenbart instabilt.
Citera
2026-09-15, 15:25
Medlem
Baudin kräver att Kristersson erkänner sig besegrad, helt rätt. Dvärgen försöker klamra sig fast vid makten trots att tidelaget förlorat.
Citera
2026-09-15, 15:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det räcker att Centerpartiet beter i enlighet med sin politik så har vi en blågula regeringen omgående.

Centerpartiet är det parti som ligger längst ut till höger. Typ moderaterna 2.0.

Ja, men C är j princip ett enfrågeparti som ger upp alll sin politik för en enda sak:
Att inte samarbeta.
Citera
2026-09-15, 15:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Kommer Magdalena få ihop en budget? Detta förstår jag inte, har S tänkt regera med Tidö-budgetar i 4 år???

Haggan har sagt att hon inte kommer att regera på en blågul budget. Så där har vi nästa röda linje.

SVT och Haggan säger att dom vann valet. Är det inte dags att visa det nu??
Citera
2026-09-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Centern är det enda parti som har två röda linjer (V, SD). Resten av partierna bara en även om S högst ovilligt bildar regering med V. Vilket parti blir först med att ha noll röda linjer? C har ju onekligen chansen nu men jag tror att svekdebatterna skulle bli väldigt förödande i alla fall för förtroendet för partiledningen.
Jag funderar på om inte C:s röda linje mot V i en regering mest är en charad och förhandlingstaktik. Att de i själva verket redan beslutat att acceptera V i en regering om valet skulle gå som det nu gått, men att de håller kvar i sitt motstånd utåt för de vill att V ska få betala dyrt för sina ministerposter i minskat politiskt inflytande i frågor där C tycker annorlunda. Kanske funkar inledningsvis, men sen lär V kräva allt mer och då är det bara för C att gapa och svälja för de har inga alternativ.
Citera
2026-09-15, 15:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Köp elbil eller sluta gnäll, man kan ta bussen eller cykla också. Vi måste lämna över en ren jord till framtidens barn.
Varför skrota en fullt fungerande Volvo med underbar dieselmotor?
Jag valde diesel för man det påstods vara bättre med lägre koldioxidutsläpp.

Finns ingen ekonomisk vinst för mig att köpa elbil även om dieseln skulle kosta 50 kr/liter.
Dock kommer många lågavlönade få en riktigt tråkig situation.
Men sådant fattar inte du.

Åk du buss.
Citera
2026-09-15, 15:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, men C är j princip ett enfrågeparti som ger upp alll sin politik för en enda sak:
Att inte samarbeta.

Jaa, det är bedrövligt att riksdagen skall vara en lekstuga - för vuxna.
Senast redigerad av LeeVan 2026-09-15 kl. 16:05.
Citera
2026-09-15, 15:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Baudin kräver att Kristersson erkänner sig besegrad, helt rätt. Dvärgen försöker klamra sig fast vid makten trots att tidelaget förlorat.
Är valet redan klart?

Jag trodde man behövde räkna alla röster innan man är klar.

Hur tänkte du nu?
Citera
2026-09-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nog känns det något märkligt att rösterna från våra invandrarghetton kommer att avgöra mandatfördelningen i Sveriges riksdag och vem som kommer att få bilda regering. Skall dessa individer ha rösträtt öht bara för att de fått ett svensk medborgarskap på tvivelaktiga grunder.
MÄRKLIGT är ordet, men inte oväntat.Dom dumma svenskarna ska sudda ut sig själva.
Citera
2026-09-15, 15:37
Medlem
Epimaness avatar
Nå, partiledarna för M, S samt KD var ju med på Bilderbergmöte 2025 så de kan nog brainstorma fram något mellan sig.
Citera
2026-09-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nog känns det något märkligt att rösterna från våra invandrarghetton kommer att avgöra mandatfördelningen i Sveriges riksdag och vem som kommer att få bilda regering. Skall dessa individer ha rösträtt öht bara för att de fått ett svensk medborgarskap på tvivelaktiga grunder.

Ska inte alla med rösträtt få rösta? Ska vi ha parkbänkar med only white-skyltar också?
Citera
2026-09-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag funderar på om inte C:s röda linje mot V i en regering mest är en charad och förhandlingstaktik. Att de i själva verket redan beslutat att acceptera V i en regering om valet skulle gå som det nu gått, men att de håller kvar i sitt motstånd utåt för de vill att V ska få betala dyrt för sina ministerposter i minskat politiskt inflytande i frågor där C tycker annorlunda. Kanske funkar inledningsvis, men sen lär V kräva allt mer och då är det bara för C att gapa och svälja för de har inga alternativ.

Mycket svårt att se att C skulle släppa igenom en regering bestående av S + V i riksdagsomröstning. Ett borgerligt Centerparti som ger kommunister makten? Då har nog C spikat i sista spiken i egen kista för gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in