Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9
Tror inte att något tidöparti vill ge C det utrymmet.
Tror inte de vill ha dem i regeringen heller.
På sin höjd att både C och Sd får vara konstruktiv opposition som det heter.
Men då måste C kanske ha gått igenom ett extra val först, de verkar helt rabiata. Näringslivet pressar dem men vet inte om de har något inflytande egentligen där, de struntar i Sverige och bryr sig så klart bara om de egna positionerna.
Men vägen vänsterut verkar stängd om de inte går med på vänsterpolitik, "förnedringsklausuler" och nyliberal politik som sjöstedt gick med på verkar V inte vilja ha längre.
Nej det vill de nog inte. Men det kanske är enda sättet att få över C till Tidö; att C får ha statsministerposten. Vi gammelfolk minns ju att C haft statsministerposten tidigare. 1976-78 och 1979-1982. Och det funkade hyfsat. Dock var ju Fälldin vettigare än Thand-R.
Vad som helst är bättre än en vänster-regering.
Jag har tidigare trott att V kommer att vika sig. Nu börjar jag att tvivla. Jag tror istället att Centern viker sig till slut. När tredje eller fjärde statsminister-omröstningen skall ske, så lägger C ned rösterna, och landet får en S-V-MP regering. Eventuellt går C med i denna regering.
Det finns ett annat alternativ. Men det endast under förutsättning att Socialdemokraterna bedömer att det kommer att gå dåligt för dem i ett extraval. Och det är en regering med C på statsministerposten, L,KD och MP ingår.
Förutsätter att S lägger ned sina röster. Precis som S gjorde hösten 1978 när de släppte fram Ullsten som statsminister för en FP-regering.
En sådan regering kommer M, SD och V att rösta nej till. Men om S avstår går den igenom. Som sagt, om S är skraja för ett extraval kan de kanske släppa igenom en sån regering. Hänger såklart också på att KD och L vill hänga på.