2026-10-02, 12:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Skaffa elbil det är billigare och miljövänligare
Och du är så naiv att du tror lågavlönade har råd att köpa en elbil.
Har du elbil själv eller räcker inte bidraget till det?

I Sverige har 1 136 400 personer garantipension, tror du de har råd att byta till en elbil?
De har ca 12 000 kr/månad före skatt. Och är de gifta/sambo så blir det lägre.
Citera
2026-10-02, 12:22
Medlem
Mr-Laheys avatar
Bara inte Norlen ger C sonderingsuppdraget som förrförra gången. Jävlar då flög topplocket när Annie skulle sondera.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det är Talmannens roll att tvinga fram en statsministerkandidat som kan tolereras i riksdagen
Tvånget står partipiskan för.
Citera
Medlem
Citat:
Just där det är viktigt är laddning dåligt uppbyggt.

Nu har vi hamnat OT och det finns många trådar om det.
Citera
2026-10-02, 12:23
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Det påstod jag inte heller? Såklart läget kan ändra sig, det är därför Magda borde få sondera och inte Ulf Kristersson.

Ja det uppdraget har hon ju fått nu igen sen kommer hon prövas i riksdagen . Sen hsr talmannen tre statsminsiteromröstningar till på sig innan det automatiskt blir ett extraval . Men det har aldrig hänt innan.
Citera
2026-10-02, 12:28
Medlem
Torsuss avatar
När han säger att uppdraget börjar på måndag och ge dom 3 dagar för "eftertanke och reflektion" så är det ju solklart vad han menar. Han tar partierna i nackaskinnet och säger: "nu tar ni och lugnar ner er under helgen. Sedan tar ni och pratar som vuxet folk!"
Citera
2026-10-02, 12:31
Medlem
kungenslillapigas avatar
Om det i slutändan skulle leda till omval skulle det då vara möjligt att ta bort personkryssande? Nån som vet om det finns hinder för detta?

I detta val (och kanske även tidigare) verkar det ha fuskats rejält och kanske varit en omständighet som ledde till valresultatet.

Är det inte rimligare att partierna själva väljer vem de vill sätta i kommun/riksdag?
Citera
2026-10-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
För många vänsterpartister jag känner är sossarna fienden. Det är de som "tar" vänsterröster från V inte högern. Konkurrenten. Hatat och avundsjukan mot S är enormt inom V. Kalla det mindervärdeskomplex om man vill. Det ska man inte underskatta.

Det vet såklart högern att utnyttja. Speciellt nu när de fått en Moderat talman serverad till dem av V.

Först fäller de Löfvens regering. Bara för att. Och nu röstar de på moderaterna i talmansvalet. För att.
Det är ju inte svårt att se vart vinden blåser. Jag tror inte på omval. Men jag tror absoult att V kan tjura sig till en högerregering, och vara glada för det. Det är lite grodan och skorpionen.

Visst det kan också vara "tuff" förhandlingsteknik a la Trump. Men jag vet inte om Trump är en så bra förebild.

Ok jag har inte koll på vänsterns innersta krets, men jag fattar ditt resonemang, om man går tillbaka några år. Visst kan V vara ute på ett långdraget korståg mot S, som har glidit läskigt nära borgarna, om man ser det från V:s synvinkel.

S är ju klassförrädare iaf, så fuck them liksom.

Så konflikten som ligger i botten på alltihop, är V + högerns hat mot S. Mycket möjligt.

Jag tror att UK går ut som vinnare och att Maggan blir totalförnedrad.

Att V valde Norlén var nog ett sätt att jävlas, markera, det håller jag med om. Ett hot.

V är fö ett helgalet parti, så Maggan har häcken full. Fy fan.
Citera
2026-10-02, 12:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
0 chans att det skulle bli omval. det skulle dom rödgröna förlora VÄLDIGT mycket på.

Rödgröna sörjan kommer inte kunna enas. Svårare än så är det inte så jag tror det är 95% chans till omval och 5% chans att Tidö består
Citera
2026-10-02, 12:34
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
Bara inte Norlen ger C sonderingsuppdraget som förrförra gången. Jävlar då flög topplocket när Annie skulle sondera.
Om Maggan misslyckas bli vald vore det ju rimligt att det blir C som får prövas nästa gång. Det är ju trots allt de som är knuten till det läge som vi hamnat i.
Citera
2026-10-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
C röstar förr eller senare för en grönröd regering, med V. Ingen törs vara vilde i C i en så här fundamental omröstning.

Nej, det kommer bli garanterad några centervildar som kommer rösta rött på en regering som V ingår i.
Thand vet detta.
Citera
2026-10-02, 12:39
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:

För en elbil är ju gratis och jävligt pålitlig i Sveriges arktiska klimat 9 månader om året…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in