2026-10-02, 23:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Det står absolut inte i grundlagen att vi måste personrösta och vi borde inte göra det heller.
Nej, men det står att man har rätt att personrösta. Du kan således inte ta bort det. Det strider mot grundlagen.
Citera
2026-10-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, men det står att man har rätt att personrösta. Du kan således inte ta bort det. Det strider mot grundlagen.

Du har rätt. Jag läste på mer nu och insåg att du har rätt.

Jag vill ha nyval, extraval eller omval NU.
Mitt sista alternativ annars är att jag drar utomlands.
Citera
2026-10-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Tänk så ironiskt att svenskar flyr sitt eget land när resten av världen kommer hit…
Citera
2026-10-02, 23:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Ja verkligen.
Men man kämpar på låga nivåer. Man köper in Birgitta Olsson i för att stjäla en liten målgrupp
Blir nog svårt att hänga med i förändringen, svårt hålla röda linjer. Gäller ju vika sig åt rätt håll i rätt läge.

Ja valet att "värva" Birgitta Olsson är för mig helt obegripligt. Hon har alltid varit en vandrande katastrof, särskilt för den egna partiledningen. Det lär inte sluta på något annat sätt den här gången heller.

Hon har en övertro på den egna förträffligheten och saknar helt lojalitet till egna sfären.
Citera
2026-10-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja valet att "värva" Birgitta Olsson är för mig helt obegripligt. Hon har alltid varit en vandrande katastrof, särskilt för den egna partiledningen. Det lär inte sluta på något annat sätt den här gången heller.

Hon har en övertro på den egna förträffligheten och saknar helt lojalitet till egna sfären.

Ändå aningen bättre än Tandtrollet väl ? Nu när Tandtrollet har utspökat sig till fågelskrämma i sin folkdräkt känns det mer eller mindre som öppet mål för Nooshi: hon behöver bara himla lite med ögonen, så har hon hela folket med sig, till och med Kristersson (som ler i mjugg) .
Citera
2026-10-02, 23:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ändå aningen bättre än Tandtrollet väl ? Nu när Tandtrollet har utspökat sig till fågelskrämma i sin folkdräkt känns det mer eller mindre som öppet mål för Nooshi: hon behöver bara himla lite med ögonen, så har hon hela folket med sig, till och med Kristersson (som ler i mjugg) .

Nej, där ligger Tandtrollet flera hästlängder efter.

Men vi kan ju hoppas på att hon är tillräckligt avskräckande. Tanken på att bjuda in näringslivet för att övertyga Nooshi förefaller mer än lovligt korkat.
Citera
Igår, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, där ligger Tandtrollet flera hästlängder efter.

Men vi kan ju hoppas på att hon är tillräckligt avskräckande. Tanken på att bjuda in näringslivet för att övertyga Nooshi förefaller mer än lovligt korkat.

Fågelskrämman aka Tandtrollet är ändå hyfsat ny i gemet och verkar inte fatta skumraskspelet riktigt. Nooshi och Kristersson, som jag ser som riktiga slamkrypare vad gäller intrigspel, kan spela bort Tandtrollet på någon minut utan att hon ens förstår vad som hänt. Hon säger att V är oproffsiga. Den som känns oproffsig är ju hon.
Citera
Igår, 00:17
Medlem
MrTomtes avatar
Jag kan inte upphöra att fascineras över S. Det är något fel som är trasigt när det kommer till deras självbild samt om det demokratiska systemet.

Talmannens agerande ska ske inom den opartiska och partipolitiskt neutrala roll som både riksdagsordningen, förarbetena och etablerad praxis bygger talmansämbetet kring. V med Nooshi i spetsen valde att rösta fram moderaten Norlén som ny talman. En av anledningarna som angavs var att man inom V helt enkelt inte litade på att en talman från S skulle kunna vara opolitisk och neutral på det sätt som föreskrivs och man befarade inom V att en talman från S kanske skulle gynna S i processen.

I min värld är detta ett häpnadsväckande uttalande för vad Nooshi och V säger rätt ut är att de inte tror att S som parti kommer att följa den demokratiska processen eller i vart fall tänja på den för egen vinnings skull. Detta är ett problem i sig och faktiskt en ganska seriös anklagelse men det stora problemet är att flera representanter för S efteråt indirekt ger Nooshi och V rätt! Flera tunga personer från S (Lena Hallengren, Anders Ygeman och faktiskt Maggan själv) har gått ut och uttryckligen kopplat ihop partitillhörigheten för talmannen med regeringsbildningsprocessen dvs öppet påstått att en talman inte är eller behöver vara neutral i sitt ämbete. Som jag ser det så erkänner S just det som V anklagat S för vilket för mig är väldigt anmärkningsvärt. S implicerar helt öppet att om det hade blivit en talman från S så hade de själva tyckt det vore inte bara OK utan helt rimligt att den talmannen hade gett S som parti fördelar vid regeringsbildningen vilket helt går emot bl.a. Riksdagsordningen.

Talmannens uppdrag
"Talmannen är partipolitiskt neutral och står utanför det partipolitiska riksdagsarbetet.".
https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/talmannen/talmannens-uppdrag/

I guess S didn't get the memo...
Citera
Igår, 00:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Njaäee, det var kanske lite väl vidlyftigt: Skatten på plastpåsar i Sverige infördes den 1 maj 2020 av Regeringen Löfven II (S och MP) tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna genom det så kallade Januariavtalet. (enkel googling)

Om det inte ser ut som en eftergift till MP så vet jag inte vad det skulle vara.

Edit: Ändock en parentes i historien.

Fast ett bevis så gott som något att MP inte är ett parti med smarta idéer.
Citera
Igår, 01:05
Medlem
Conny63s avatar
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran .
Citera
Igår, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran .

Så svårt är inte:

Magdalena Andersson, statsminister
Nooshi Dagostar, vice statsminister 1
ETR, vice statsminister 2
Anders Ygeman, utrikesminister
Daniel Hellden, klimat- och miljöminister
Annika Hirvonen, migrationsminister
Mikael Damberg, finansminister
Morgan Johansson, justitieminister
Birgitta Ohlsson, näringslivminister
Peter Hultqvist, försvarsminister
Senast redigerad av liapunov13 Igår kl. 01:26.
Citera
Igår, 01:49
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Så svårt är inte:

Magdalena Andersson, statsminister
Nooshi Dagostar, vice statsminister 1
ETR, vice statsminister 2
Anders Ygeman, utrikesminister
Daniel Hellden, klimat- och miljöminister