Citat:
Intressant analys. En av många saker som MA har missat, är att hatet mot S pyr på båda sidor. Ja det finns såklart V-politiker som vill se hela skiten brinna men jag undrar om de är så infama att de släpper fram högern för att kunna förgöra sossarna? Det är lite GOT-varning på det scenariot.
Men visst vore det kul om det var så och om det lyckades.
Jag är inte höger själv men tom jag är pisstrött på vänstern. Jag är så poltiskt deprimerad, så jag vill helst ha 4 år till med UK som chef. Han kan iaf jobbet!
Hanteringen av gängbrottsligheten har verkligen överraskat mig.
Så mycket substans och IQ trodde jag inte att han hade.
Men visst vore det kul om det var så och om det lyckades.
Jag är inte höger själv men tom jag är pisstrött på vänstern. Jag är så poltiskt deprimerad, så jag vill helst ha 4 år till med UK som chef. Han kan iaf jobbet!
Hanteringen av gängbrottsligheten har verkligen överraskat mig.
Så mycket substans och IQ trodde jag inte att han hade.
Jag tror att det är svårt att kanske ta in, men det finns ju en möjlighet att det är för att det finns ett nytt högerparti som gör att (m) fått skärpa sig till det yttersta?
Så även om man kanske är emot och absolut inte gillar vissa partier så är det ju ändå så att de gör viss begränsad nytta genom att bara finnas till som en aktör inom politiken.
Det är ju även så att agerandet från V’s sida kan ha positiva effekter, framförallt på det lite för stora självförtroendet hos S.
Egentligen har S gjort ett historiskt dåligt valresultat som inte alls är något att fira. Så förhoppningsvis leder V’s markering till att man skärper upp sig inom S också, vilket i viss utsträckning kan vara bra för Sverige.
Det är en annan grej som är lite småfarlig dock, och det är om väljarna tröttnar på den demokratiska processen som ju är någonting som behöver ta sin tid. Det är otroligt viktigt att partierna är tydliga med det att det här med förhandlingar och rävspel är en viktig aspekt av att balansera beslutsfattandet enligt ett jämnt valresultat.
Argumentet från v är därmed till viss del giltigt. Att de har fått fler röster denna gång och s har fått mindre än vanligt, och att det är naturligt att detta ska påverka förhandlingsläget i viss mån låter ju i alla fall rimligt.
Samma tänker nog också C, även om de kanske inte basunerar ut det lika högljutt.
Frågan är ju ”hur mycket ska det påverka”, och där är det viktigt att politikerna är tydliga med att det är precis det man håller på med att fundera ut just nu i en förhandlingsprocess.
Problemet med det här valresultatet är att det är ju något som kommer att prägla hela mandatperioden och göra Sverige än mer handlingsförlamat än det redan är.
Så min förhoppning är faktiskt att det blir ett extra val, och att de svenska väljarna lär sig sin läxa och ger ett lite tydligare utslag denna gången.
Lite tråkigt att det betyder att L kan riskera att få för lite stödröster för att hålla sig kvar. För att, som jag tidigare nämnt, så är det inte dumt med flera infallsvinklar på en och samma problemställning.
Demokratins fördel är ju tänkt att vara just den att flera synpunkter får komma till tals och besluten därmed blir av en mer genomtänkt karaktär.
Allt det förutsätter naturligtvis att väljarna är intresserade av att vi ägnar oss åt demokrati, samt att det framförs lite då och då att alternativet till demokratin inte heller är särskilt fördelaktigt för ”gemene man”.