Citat:
Om Centerpartiet ska gå så långt att man släpper in Vänsterpartiet i en regering så kommer det bli extremt dyrt för resten av de rödgröna.
C kommer lova näringslivet att all ekonomisk vänsterpolitik ska blockeras.
Vi kan utan tvekan räkna med att budgeten måste bli precis som Centerpartiet vill också om de inte ska släppa fram Tidös budget.
Därför tror jag att priset för att Vänsterpartiet ska få sitta i en regering blir för högt för både Vänsterpartiet och sossarna.
Det blir ju i princip exakt samma ekonomiska politik som under Tidö. Kanske till och med ännu mer till höger.
S, V och MP skulle förlora otroligt mycket på att sitta i en sådan regering. Rena självmordet.
Det finns en anledning till att sossarna är så arga på Vänsterpartiet. De vet att Vänsterpartiets krav kommer förstöra allt.
C kommer lova näringslivet att all ekonomisk vänsterpolitik ska blockeras.
Vi kan utan tvekan räkna med att budgeten måste bli precis som Centerpartiet vill också om de inte ska släppa fram Tidös budget.
Därför tror jag att priset för att Vänsterpartiet ska få sitta i en regering blir för högt för både Vänsterpartiet och sossarna.
Det blir ju i princip exakt samma ekonomiska politik som under Tidö. Kanske till och med ännu mer till höger.
S, V och MP skulle förlora otroligt mycket på att sitta i en sådan regering. Rena självmordet.
Det finns en anledning till att sossarna är så arga på Vänsterpartiet. De vet att Vänsterpartiets krav kommer förstöra allt.
Jag tycker du har en poäng. S+MP+V förstår naturligtvis att de skulle behöva gå med på väldigt mycket C-politik för att få med C på tåget och frågan är om det finns en gräns och var den i så fall går för S+MP+V. En sak som komplicerar det hela är JÖK:en från 2019. C har ju erfarenhet av att bli stödparti till vänstern och få ett kladdigt dasspapper som tack. Det fanns 73 punkter i JÖK:en. Av dessa 73 punkter var 33 punkter som C fått igenom (JÖK:en var ju en överenskommelse inte bara med C utan även med L). Alltså... C sålde in själ för dessa 33 punkter.
Här finns det några intressanta saker att ta med sig. En är att C alltså redan har gjort något liknande förut. Detta skulle alltså inte vara första gången. Det gör steget lite kortare att ta. En annan aspekt är att C 2019 hade som absolut krav att L också var med. Utan L, ingen JÖK. Idag är ju L inte alls med i ekvationen. Man kanske skulle kunna tänka sig att det skulle göra steget idag lite större men jag tror inte det har någon betydelse trots allt. Det kan dock diskuteras. Ytterligare en annan aspekt är att V bröt JÖK:en då man ju valde att rösta mot Svetsarn i ett misstroende 2021 så att regeringen föll. Samma partiledning då som nu i V. Kan C lita på Nooshi? Oavsett är det en osäkerhetsfaktor. Hur stor kan diskuteras. Vidare så var det endast 7 av de 33 punkter som var C:s av de totalt 73 punkter JÖK:en som till slut blev helt genomförda. Alltså... även om C bryter sin röda linje mot V och även om de får ett redan använt dasspapper med några punkter politik är det alltså inte alls säkert att dessa sedan blir genomförda. Det finns en reell risk för C att man bryter en röd linje, förlorar politiskt och sedan inte får den betalning man hoppades på. JÖK:en innebar att C fick igenom mycket men långt ifrån allt och några av deras mest profilerade prestigeprojekt föll. C:s egen analys kom fram till att många av C:s högprofilerade frågor aldrig blev av. Naturligtvis beskrev C samtidigt själva utfallet betydligt mer positivt men det är ju inte så konstigt. Man ville ju inte framstå som de förlorare man var.
Detta ovan kan absolut diskuteras men hur man än vänder och vrider på det hela är det tydligt att man inte kan räkna med att alla överenskommelser blir genomförda och detta har naturligtvis betydelse idag. Då trodde man att man skulle få "full betalning". Nu vet man att det mest troligt inte kommer bli det. En gissning är att C då skulle vara tuffare vid en ev sakpolitisk förhandling idag. Vad skulle V tycka om det? Är de villiga att betala? Du menar att priset skulle bli för högt. Jag vet inte men jag säger inte emot dig. Det är oavsett vad inte till fördel vid en ev. sakpolitisk förhandling.