2026-10-02, 11:28
Medlem
Finns det verkligen inga vuxna politiker i detta land?
Lekskola så det räcker och blir över
Citera
2026-10-02, 11:28
Medlem
MrTomtes avatar
Norlén kommer alltså föreslå Maggan som ny statsministerkandidat för omröstning men med en liten tvist. Han ber henne återuppta sin sondering först. Rätt rimligt kan jag tycka ändå med tanke på låsningen. Han ville ju gå vidare med en första omröstning för att föra processen vidare men rättvist att hon får mer tid för sondering.
Citera
2026-10-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ändå pinsamt att häxan surtant lämnar sonderingsuppdraget i affekt och sedan kommer en klok och ansvarstagande talman och ger det tillbaka till henne. Snacka om att vara den vuxne i rummet som behöver tillrättavisa det sura barnet.

Jag har eg ingen koll på Norlén som talman men läsa människor kan man ju. Jag kikade nyss på presskonferensen, och jag gillar honom skarpt Här har vi en riktig diplomat, med mjuk och snustorr humor och subtil charm, som verkar sakna nervositet. Ett ärkeproffs som gör sitt jobb med en liten personlig touch, punkt. Fan vad jag saknar den här typen av person i offentligheten.

Så svensk, så korrekt, så nedtonad, så noggrann. "Jag har kikat i min kalender". Ja men självklart

Ja han är den vuxne i rummet och alla fattar ju att han har lirkat med med Maggan och haft ett långt, allvarligt samtal, som inte vem som helst kan ha. Vem snackar ihop sig med den svårt skadeskjutna, pompösa låtsasmatriarken Maggan och får henne på bättre tankar? Inte många att välja på.

Jag tror att Norlén drar ett tyngre kommunikativt lass än vi tror.
Citera
2026-10-02, 11:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
Alla vet att C till slut kommer vika sig, så som dom gjort innan. Detta är bara väldigt tråkig teater..
Hur då menar du?
Ska S plötsligt släppa in V i en regering?
Har aldrig hänt tidigare och knappast med det vi sett hos V senaste tiden och Margareta har påtalat att V har en lång resa att göra innan de kan sitta med i en regering.

V som stödparti? De har kongressbeslut på att de ska sitta med i en regering.

Så det är inte bara C som ska ändra sig.
Men det har vi haft uppe flera gånger tidigare. Prova att läs igenom tråden från början.
Citera
2026-10-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Den stora breda mitten finns bara i C:s och DN:s fantasi.

C:s röda linje mot SD är tjockare än någon annan röd linje.

2026 blir året då C officiellt "kommer ut" som det lika röda partiet som dess väljarbas. Det har hittills gått gradvis men nu tas det stora avgörande klivet till S, MP och V som står och tar emot dem med öppna armar!

Och i nästa val åker de ur riksdagen.

Nej, Thand håller partiets linje eftersom det kommer vara minst två centervildar som kommer rösta rött till en regering som V ingår i. Thand är inte dum, hon vet detta. Därför är orimligt att Centern svänger.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Alla vet att C till slut kommer vika sig, så som dom gjort innan. Detta är bara väldigt tråkig teater..

Ja, jag är också inne på att detta mer eller mindre är en föreställning vi får se. De vill få oss att tro att det är ett extremt komplicerat läge eftersom de står så långt ifrån varandra när det på förhand är upplagt med röda linjer och sedan en överenskommelse inför de sista rundorna. Nu är det ju mest en transportsträcka.

Det som är mer spännande är hur de ska kunna samarbeta under fyra år, om det ens håller.
Citera
Medlem
Märks att att talmannen är Moderat iallafall.
Citera
2026-10-02, 11:31
Medlem
Hoppas dom under tiden nu när det är ovisst kommer överens om ett kvittningssystem för med den lilla majoriteten så kommer troligtvis den nya oppositionen inte vara intresserad av det.
Citera
2026-10-02, 11:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, det är också min analys av situationen. V kommer inte vika ned sig, de går hellre till extra val än att ge upp regeringskravet. C vill inte ha ett extra val och vill heller inte samarbeta med Sd, alltså blir man tvungen att stödja en S-Mp-V-regering i slutändan.

Det som är tragiskt i allt detta är att C röstar i betydligt högre utsträckning med Sd (och övriga borgerliga partier) i kammaren än med de rödgröna partierna. Man väljer alltså vänsterblocket trots att man har mer gemensamt med högerblocket bara för att man är förblindad av sitt hat mot Sd. Patetiskt.
Citera
2026-10-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, det är också min analys av situationen. V kommer inte vika ned sig, de går hellre till extra val än att ge upp regeringskravet. C vill inte ha ett extra val och vill heller inte samarbeta med Sd, alltså blir man tvungen att stödja en S-Mp-V-regering i slutändan.

Det som är tragiskt i allt detta är att C röstar i betydligt högre utsträckning med Sd (och övriga borgerliga partier) i kammaren än med de rödgröna partierna. Man väljer alltså vänsterblocket trots att man har mer gemensamt med högerblocket bara för att man är förblindad av sitt hat mot Sd. Patetiskt.

Ett alternativ för C är kanske att stödja en regering bestående av M+KD+L om SD hålls utanför regeringen.
Citera
2026-10-02, 11:35
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Märks att att talmannen är Moderat iallafall.

Hur menar du? Tycker själv att herren i fråga gör allt för att låta helt opolitisk.
Citera
2026-10-02, 11:36
Medlem
Magdalena ska voteras, inte sondera igen. Vad håller Andreas Norlén på med egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in