2026-09-14, 23:13
Medlem
GustavAnders avatar
Jag får problem med blodtrycket när jag ser de totalt inkompetenta nollorna i S
Ygeman Morgan Hultqvist, återigen intar arenan.
Att S ens funderar på att återanvända dessa totalt inkompetenta sopor gör mig förbannad och orolig för Sverige.
Citera
2026-09-14, 23:13
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Att få igenom vissa ekonomiska incitament är sakpolitik. C och SD har en helt skild syn på ideologisk politik, dvs de värderingar som genomsyrar respektive parti. De flesta partier bedriver nu en restriktiv migrationspolitik. Politiken är dynamisk, inte retroaktiv. Vem kommer ihåg att tack sossarna för lika rösträtt, folkpensionen, barnbidraget och den allmänna sjukförsäkringen?
Är det inte just därför de fortfarande är största partiet i Sverige? Ärligt talat fattar jag inte alls SDs logik när man utan att blinka sväljer 25.000 anhörig-invandrare 2025, men fokuserar på att betala några få som varit här länge att lämna landet? Silar mygg och sväljer kameler.
Citera
2026-09-14, 23:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Att S ens funderar på att återanvända dessa totalt inkompetenta sopor gör mig förbannad och orolig för Sverige.
Ja, det får mitt blod att koka hur S fortsätter att snacka skit och jublar över att Sd fått färre röstar. Jävla äckliga svin. Sd räddade Sverige, Jimpan räddade Sverige. Visa lite tacksamhet era svin.
Citera
2026-09-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Nooshi är tyvärr inte dum. Hon kommer kräva poster inom det sociala, kultur och migration.

Med all rätta. Och C kan väl också kräva någon post liksom Mp. De får respektera varandra som vuxna människor. C är tramsiga.
Citera
2026-09-14, 23:15
Medlem
Freebops avatar
Är det bara jag som fått intrycket att Uffe är väldigt cool i sina uttalande och agerande? Har han någon ess i rockärmen tro?
Citera
2026-09-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Folkpartiet var med på det.

Det du nämner finns i andra länder som inte haft sosseriet så stäng igen den dörren att det var tack vare sosseriet.

Barnbidrag borde ersättas med skatteavdrag efter inkomst och folkpensionen är ju ett skämt, låt folk själva placera sin pension med skatteavdrag.

Vi pratar svensk politik här. Att svenska partier har haft samarbetspartier är väl självklart. Att socialdemokraterna har varit den drivande kraften i dessa reformer är helt enkelt något du får leva med. Men det är något jag nämnde för att påvisa en poäng, inget som jag menar ska tas ur sin kontext för att diskutera nuvarande regeringsbildning.
Citera
2026-09-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallklart2026
Liberalernas grundläggande värderingar är inte de samma som SDs heller.

Sen tror jag inte att SDs övriga politik faktiskt är den som vi ser i kammaren utan de har en tendens att rösta pragmatiskt på sätt som gynnar deras parti långsiktigt.

SDs generella politik är närmare gamla Socialdemokraterna än än moderaterna. Men de röstar med moderaterna för att vara pragmatiska och kanske har en mindre dogmatisk hållning.

Vissa kallar det mittenparti. Som intressant nog Centerpartiet är per definition

Liberalerna har ju sålt ut sig totalt. Har de ens någon vettig ideologi? Var det inte Pourmokthari som tidigare tog starkt avstånd från SD för att sen smeka Åkesson medhårs? Det är ett parti utan ryggrad som har tagit sig över spärren genom att överleva på taktiska stödröster och förbarmande. C har alltid varit konsekventa i sin ideologiska politik gentemot SD. Oavsett om man klassar SD som ett mittenparti, så är i såna fall SD och C två partier som står väldigt långt ifrån varandra ideologiskt.
Citera
2026-09-14, 23:24
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Gud bevare mig !
Citera
2026-09-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Om S kommer stå inför valet mellan V och SD så lär S bita i det sura äpplet och välkomna V

Ja utan tvekan. Och anledningen till det är att S inte bryr sig ett dyft om Sverige och svenska folket. De är bara intresserade av att regera.
Citera
2026-09-14, 23:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Är det bara jag som fått intrycket att Uffe är väldigt cool i sina uttalande och agerande? Har han någon ess i rockärmen tro?
Vem vet, han kanske varit mentalt förberedd för en vänstervinst länge nu och längtar efter pensionen? Eller så har han faktiskt ett ess i rockärmen. Detta ess består i sådana fall av C (eventuellt endast några ledamöter i C).
Citera
2026-09-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Norlen blir inte talman jag tror S Vill ha en sosse som talman .
C borde rösta på Norlen som garanterat är mer välvilligt inställd till en borgerlig lösning som passar C än en lösning som passar bäst för S. Plus, det skulle visa S att det är C som bestämmer. Man kan släta över det med att man tycker att talmannen har gjort ett bra jobb samt att man behöver en talman med erfarenhet av komplicerade förhandlingar i det här läget.
Citera
2026-09-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja alltså C har ju högre krav på V än vad V har på C. Så mest rättvist vore att C ger sig. Båda partierna bör ju få ha någon ministerpost. Är lagom irriterad på C, V är större så varför skulle inte de ha samma rätt att kräva ministerposter? Vi lever i en demokrati. Regeringen bör representera majoriteten av befolkningen som i detta fallet uppenbarligen är rödgrön med bl.a. V och C.

V gillar väl inte C heller men har inga tramsiga krav på att de inte ska få ministerposter. Skulle vilja påstå att de enda mer krav på ett annat parti är ju C. Det är mobbning och odemokratiskt samt orealistiskt ”om V vill ha ministerposter vägrar vi samarbeta men själva kräver vi ministerposter”. Varför ska bara V vika sig? Nej C är dumma i huvudet, de kan få ministerposter som representerar deras väljarandel, det är mest rättvist.

Själv misstänker jag dock att det blir en S+C+KD regering som tolereras av vissa andra partier ev. Inget jag vill ha… men jag tror det slutar där. Det kanske iofs är en minoritetsregering men möjligt att L och V stöttar eller i varje fall släpper fram den.

Ser inga problem alls i att alla partier gör vad de kan för att få den största delen av kakan och gör det de tycker är minst skadsamt för Sverige politiskt. Om C Tycker V är det värsta i partipolitiken så förstår jag om de gör allt de kan. Alla partier har rätten att göra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in