2026-09-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du verkligen V "antisemiter" och KD sionister skulle kunna fungera?

Det har du rätt i.
Citera
2026-09-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Liberalerna har ju sålt ut sig totalt. Har de ens någon vettig ideologi? Var det inte Pourmokthari som tidigare tog starkt avstånd från SD för att sen smeka Åkesson medhårs? Det är ett parti utan ryggrad som har tagit sig

Det är exakt så politiker och politik fungerar
Citera
2026-09-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallklart2026
Det är exakt så politiker och politik fungerar

Måhända, fast min poäng var mer att L var beredda att sälja ut sig för att nå makten. Jag tror knappast att C kommer gå samma väg genom att ge upp sina värderingar som L har gjort.
Citera
2026-09-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Måhända, fast min poäng var mer att L var beredda att sälja ut sig för att nå makten. Jag tror knappast att C kommer gå samma väg genom att ge upp sina värderingar som L har gjort.

Som jag redan förklarat så kommer SD få inflytande på antingen det som överlappar med ett samarbetsparti eller immigrationspolitiken. Det finns ingen radikal fråga där SD kommer få komma till tals. Det kommer endast vara en historisk kuriosa att de vill gå ut ur NATO eller vad det nu än är.
Senast redigerad av Kristallklart2026 2026-09-14 kl. 23:43.
Citera
2026-09-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Blir skönt med att kunna ta ledigt varje måndag med karensavdraget.
Jag röstade V endast pga detta! 4 timmars arbetsvecka från och med idag!
Citera
2026-09-14, 23:53
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Är det bara jag som fått intrycket att Uffe är väldigt cool i sina uttalande och agerande? Har han någon ess i rockärmen tro?
Det är väl teatern han har spelet senaste 4åren?
Citera
2026-09-14, 23:57
Medlem
Det är svårt att känna sig glad eller nöjd efter detta val.
Även om "mitt" parti ligger i topp och som vanligt fått flest röster om äm färre än vanligt.

Att valdeltagandet är lägre.

Att det kommer bli en ny katastrofkaoshöst likt DÖ 2014 eller nu senast Tidö. Det är för jämt mellan parterna. Ingen vill samarbeta för långt till rött eller gulbrun. Mellanmjölk är ett väl beskrivande ord för alla mjäliga partier som har rätt lika manifest. Så lika efter allf
Citera
2026-09-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Det är svårt att känna sig glad eller nöjd efter detta val.
Även om "mitt" parti ligger i topp och som vanligt fått flest röster om äm färre än vanligt.

Att valdeltagandet är lägre.

Att det kommer bli en ny katastrofkaoshöst likt DÖ 2014 eller nu senast Tidö. Det är för jämt mellan parterna. Ingen vill samarbeta för långt till rött eller gulbrun. Mellanmjölk är ett väl beskrivande ord för alla mjäliga partier som har rätt lika manifest. Så lika efter allf

Va?

Du tror inte indragen kärnkraft och Europas högsta bensinpriser ger kaos också?

Vad fan tänker du med? Trollar du? MP kräver allt detta för att släppa fram regeringen.

Denna politik finns inte hos Tidö som inte leder till enorm inflation. Du tänker att det är sämre politik då?

Förklara
Citera
2026-09-15, 00:06
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag får problem med blodtrycket när jag ser de totalt inkompetenta nollorna i S
Ygeman Morgan Hultqvist, återigen intar arenan.
Att S ens funderar på att återanvända dessa totalt inkompetenta sopor gör mig förbannad och orolig för Sverige.

Nej, inte Morgan Johansson igen!
Citera
2026-09-15, 00:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Tyckte L svamlade något om en välfärdsaxel igår kväll.

Så mest sannolika utfallet är nog S, MP, C och L i en regering som p.g.a. behovet av stöd från V måste implemtera en del av V:s politik.

Alternativ två är att S och MP ensamma bildar en minoritetsregering med C och V som stödpartier. Det blir en schizofrenisk politik.

Att C skulle stödja en Alliansregering som är beroende av SD håller jag som helt osannolikt, så därför är tredje alternativet att de ältar fram till nyår, sedan blir den nyval.

De åtta Riksdagspartierna har lyckats helt fucka upp situationen. Det jag gissar Sverige mest får ångra kommade 25 åren var att L räddades kvar.
Citera
2026-09-15, 00:25
Medlem
Tror Nooshi kan glömma en plats i regeringen. Därför ser jag en regering bestående av S, C, L KD och Mp. Mp har förvisso sagt att de vägrar KD men tror inte de är lika rabiata som C och V med deras röda linjer hit och dit. V, M och SD går i opposition. Och de kommer antagligen växa på grund av det. KD kan eventuellt tjäna på ett sådant samarbete också.
Senast redigerad av noden 2026-09-15 kl. 00:27.
Citera
2026-09-15, 00:27
Medlem
badbollen3s avatar
OK, ska vi försöka reda ut det här:

S vill bilda regering. De är beredda att förhandla med alla utom SD. MP är en tidigare partner, som kräver att sitta i regeringen om de ska stödja den. Det har V annamat och har ett kongressbeslut på, de ska ingå i regeringen eller så röstar de mot den. Då detta inte räcker så måste de ha stöd utav C, som vägrar att släppa in V i regeringen. Ska man strunta i V så räcker det inte med att locka över L eller KD. Man måste få över båda, för att säkra mandaten. M kommer aldrig att bilda regering med S om det inte är krig, eller stödja den. Skälet är enkelt. Om de skulle göra det så dör demokratin, då det defacto inte finns någon riktig opposition. SD vill inte S ha med att göra.

Tidö har inte bättre förutsättningar. De fick inte majoritet och måste ha över någon. Det är C, eller möjligen MP som skulle kunna vara aktuella. Men den senare är inte direkt trolig, bara mer trolig än V eller S. C vill inte sitta i, eller stödja en regering som är beroende av SD.

V kommer inte att backa. SD däremot, skulle garanterat backa från sina krav på att sitta i regeringen. Man slipper skattehöjningar m.m. samt att man vinner lite politiska poäng till framtiden, lite good will, att man faktiskt kan spela boll och inte bara ställa till kaos. Då är frågan bara om C kan acceptera det? Jag är inte så säker på det. Och är svaret nej, och C håller kvar sina röda linjer, så blir det extra val såsmåningom. L riskerar att åka ur igen och då kan man säkra en majoritet utan V eller SD. Det spelar ju ingen roll vad andra tycker och tänker, det är C som bestämmer. Om deras kalkyl kommer fram till detta så blir det extra val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in