2026-09-14, 22:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
De C-väljare som tror att det partiet vill ha fri invandring har missuppfattat en del. De vill ha fri arbetskraftsinvandring, men i övrigt en reglerad migration.

De vill alltså att personer ska få invandra om det gynnar landet och företagens ekonomi.

Fri arbetskraftinvandring är samma sak som fri invandring. Man ordnar helt enkelt att fiktivt jobb hos Ali Ben Hassan som minkdomptör eller vad som helst. En S/Mp/vpk-regering är en garanti för att det inte kommer att vara några kontroller.
Och vad gör man med folk som kommit in på riktiga jobb och sedan blir uppsagda? Vill C skicka hem dessa? Givetvis inte.
Citera
2026-09-14, 22:37
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är väl det viktiga området?.. Utan bra ekonomisk politik stannar sverige oavsett om vi släpper in 7000 eller 2000 babbar?
För C är det deras värderingar och ideologi som väger tyngre än sakpolitiken. Hade de på något sätt accepterat SD så hade C tappat allt stöd bland unga som hade då gått över till MP och V
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2026-09-14 kl. 22:39.
Citera
2026-09-14, 22:39
Medlem
Citat:
Det är väl det viktiga området?.. Utan bra ekonomisk politik stannar sverige oavsett om vi släpper in 7000 eller 2000 babbar?

Moderaterna har samma linje som SD i vilket fall. Och de samarbetar gärna med dem utan SD
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
S kommer att kasta karensdagen och stoppa tonårsutvisningar som ben till
Centern, går säkert att hitta mer.
S bryr sig inte super om karensdagens vara eller inte, trots att LOs medlemmar är de mest drabbade av den.

Det svåra för S är V i regeringen. I den ekonomiska politiken kan de kompromissa och komma överens, men S vill inte ha islamister eller galenpannor i regeringen. Och där har inte V rent i farstun även om de säger det.

De s.k. tonårsutvisningarna är redan stoppade. Men de kan säkert hitta på någon skrivelse som gör att de kan hävda att de har stoppat dem. I övrigt håller jag med. S bryr sig bara om regeringsmakten, inte politiken, och då blir det besvärligt att ha antisemiter och terrorkramare i regeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, det är just det inte har. C står värderingsmässit nära Mp och vpk.
- Fri invandring
- Pro islam
- Allmänt slappt samhälle

Enda området där C är nära borgarna är inom det ekonomiska.
Japp. Du har en poäng.
Iaf skönt att de skrotade sitt tidigare idéprogram med förslaget att tillåta polygami (att vara gift med flera personer samtidigt) och slopad skolplikt.
Citera
2026-09-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
För C är det deras värderingar och ideologi som väger tyngre än sakpolitiken.

Håller helt med, har svårt att se något annat än en S + MP + C + V konstellation. Sen hur de löser det sinsemellan är en annan fråga.
Citera
2026-09-14, 22:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Finns många andra viktiga frågor som kan få landet att ruttna på rot.
- Kriminalitet
- Brist på elkraft
- Pengar slösas bort på t.ex. kinesikt ägd vindkraft som i själva verket är enorma skalbolagsaffärer, smörjt av skattemedel.

Edit: Sverige släpper inte in 2000 eller 7000 babbar. Utan +100000.
Senast redigerad av LeifD2 2026-09-14 kl. 22:44.
Citera
2026-09-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
De s.k. tonårsutvisningarna är redan stoppade. Men de kan säkert hitta på någon skrivelse som gör att de kan hävda att de har stoppat dem. I övrigt håller jag med. S bryr sig bara om regeringsmakten, inte politiken, och då blir det besvärligt att ha antisemiter och terrorkramare i regeringen.
Om S kommer stå inför valet mellan V och SD så lär S bita i det sura äpplet och välkomna V
Citera
2026-09-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
För C är det deras värderingar och ideologi som väger tyngre än sakpolitiken.

Jag upprepar det jag skrev precis. Moderaterna har samma immigrationspolitik som SD, men är inte uteslutna av centern för det.

Alltså är det inte en värderingsfråga, det är en partifråga
Citera
2026-09-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallklart2026
Jag upprepar det jag skrev precis. Moderaterna har samma immigrationspolitik som SD, men är inte uteslutna av centern för det.

Det är en ideologisk fråga och den enda som kan beskyllas för detta är gingeridioten Annie Lööf.
C har en del gemensamt med V när det gäller migration och kultur, och det är tunga områden där C kan ha råd att göra eftergifter när det gäller ministerposter.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2026-09-14 kl. 22:46.
Citera
2026-09-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallklart2026

Alla partier som har SD som samarbetsparti i ett regeringsunderlag är per automatik uteslutna av C.
Citera
2026-09-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Fri arbetskraftinvandring är samma sak som fri invandring. Man ordnar helt enkelt att fiktivt jobb hos Ali Ben Hassan som minkdomptör eller vad som helst. En S/Mp/vpk-regering är en garanti för att det inte kommer att vara några kontroller.
Och vad gör man med folk som kommit in på riktiga jobb och sedan blir uppsagda? Vill C skicka hem dessa? Givetvis inte.

Ganska osannolikt att C vill att de ska börja gå på bidrag. Det har ju liksom med ekonomin att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in