2026-09-20, 17:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Nej men hur tänker du nu. Tidö har fått färre mandat än vänstersidan. Det är inte deras inbördes tjafs som i så fall tvingar fram ett extraval. Det är vänstersidan som i så fall misslyckas trots övervikt av mandat. Tidö har inget att vinna på att luckra upp sitt team, tvärtom. De kan bara säga: hade folk röstat på oss hade vi haft en regering nu. Nu får ni en ny chans.
(Skulle bli kul att se hur många inkryssade invandrare som trängde ut nominerade kandidater på vänsterns listor. Jag vill ha ett extraval bara därför)
Du har missat diskussionen. Kolla bakåt!
Citera
2026-09-20, 17:19
Medlem
diseuses avatar
Nu tror jag i och för sig inte att någon som har i uppgift att förhandla för V eller C sitter och läser den här tråden, men i så fall vore det bra om de läser den här artikeln också:

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/wg59PL/gaslighting-sa-kanner-du-igen-varningstecknen

Exempelvis kan vi räkna med att S den närmsta tiden kommer utmåla V och C som om de vore ”barnsliga” och ”omogna” ifall de beter sig på exakt precis det sätt som de lovade sina respektive väljare att de skulle bete sig i regeringsfrågan. Att stå fast vid sitt vallöfte och agera som man fick mandat av väljarna att agera kommer kallas ”rabiat”. S kommer försöka intala V och C att de ”egentligen” har lovat sina väljare att stötta Magdalena som statsminister utan reservationer och förbehåll.
Citera
2026-09-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har missat diskussionen. Kolla bakåt!
Nej det tänker jag inte göra. Om du inte kan argumentera för din sak så får det vara. Jag tar det som att du inte har mycket till argument.
Citera
2026-09-20, 17:28
Medlem
Hegamons avatar
Vad är det ni argumenterar för nyval för? Det verkar svajigt, alltså vem bestämmer? Är de så ni menar?
Citera
2026-09-20, 17:29
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nu tror jag i och för sig inte att någon som har i uppgift att förhandla för V eller C sitter och läser den här tråden, men i så fall vore det bra om de läser den här artikeln också:

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/wg59PL/gaslighting-sa-kanner-du-igen-varningstecknen

Exempelvis kan vi räkna med att S den närmsta tiden kommer utmåla V och C som om de vore ”barnsliga” och ”omogna” ifall de beter sig på exakt precis det sätt som de lovade sina respektive väljare att de skulle bete sig i regeringsfrågan. Att stå fast vid sitt vallöfte och agera som man fick mandat av väljarna att agera kommer kallas ”rabiat”. S kommer försöka intala V och C att de ”egentligen” har lovat sina väljare att stötta Magdalena som statsminister utan reservationer och förbehåll.

Nu läser inte jag AB. Jag har vägrat befatta mig med AB på säkert 20 år men det du beskriver tror även jag på. Jag vill minnas att jag skrev det i en tidigare post precis efter valet. Vi kommer att få läsa ordet "ansvar" och jag tror att det är mest Maggan som kommer använda ordet. Det kostar inget för vare sig V eller C att stenhårt hålla fast vid sina respektive positioner så det kommer de göra ett bra tag till. Maggan vill däremot att någon av dem viker sig och visar "ansvar". Visa ansvar så att jag får bli statsminister! Vi kommer få se Maggan och S som försöker sätta maximal press på C och V med alla till buds stående medel (samt andra medel med). Allt är tillåtet i krig, kärlek och regeringsbildning!
Citera
2026-09-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Men... vad var det i det jag skrev som var otydligt i "... detta skapar en politisk bundenhet till den partisammansättningen... "? Det betyder ju att den tillträdande statsministern inte efter omröstningen fritt kan ändra vilka partier som ska ingå i regeringen och inte. Regeringsformen är den mest grundläggande grundlagen vi har i Sverige och där står uttryckligen att om en viktigare förändring sker i regeringens sammansättning eller parlamentariska underlag ska en ny regeringsbildningsprocess genomföras. Den nya statsministern är bunden vid sammansättningen för det är både sammansättningen och statsministern som röstats fram av kammaren.

Det var exakt det som skedde 2021. MP valde att lämna regeringssamarbetet med S. Detta förändrade det parlamentariska underlaget. Maggan begärde omedelbart att få bli entledigad. Sedan startade talmannen en ny regeringsbildningsprocess.

Riksdagens ställningstagande gäller i realiteten inte bara vem som ska bli statsminister utan ”framför allt” regeringens partimässiga sammansättning och dess program i stort. Du menar att Maggan, som ylat och joddlat sig hes vad gäller demokrati, skulle göra en slags Trump och bara strunta i den mest grundläggande demokratiska grundlag vi har i Sverige och kasta in Sverige i en extraordinär konstitutionell konflikt?

Ta istället och läs vad regeringsformen säger regeringsbildningen i 2 kapitlet.

4$ När en statsminister ska utses, kallar talmannen företrädare för varje partigrupp inom riksdagen till samråd. Talmannen överlägger med vice talmännen och lämnar sedan förslag till riksdagen.

6$ När riksdagen har godkänt ett förslag om ny statsminister, ska han eller hon så snart det kan ske anmäla de övriga statsråden för riksdagen.

Dvs riksdagen utser statsministern. Statsministern i sin tur utser stadsråden, dvs de övriga ministrarna. Statsministern är den enda personen som kan sätta samman en regering och riksdagen har inget med detta att göra.

Det enda riksdagen kan göra är att avsätta ett statsråd via en misstroendeförklaring.

Edit:
Ett stadsråd behöver inte sitta i riksdagen eller ens vara en politiker.
Senast redigerad av zapohd 2026-09-20 kl. 17:38.
Citera
2026-09-20, 17:34
Medlem
Citat:
Och hur tänker du att de eller det parti som utesluts ur regeringen efter att först ha uttalats av statsministern som ett regeringsparti kommer att reagera?

Som jag skrev så är detta scenario knappast troligt och lär leda till en misstroendeförklaring mot statsministern. Vad som skulle hända sedan går ju bara att spekulera i.
Citera
2026-09-20, 17:36
Medlem
Citat:
Tackar! Lite godis från artikeln:

Sen fick hade tydligen igenom det svenska medborgarskapet ändå, tack för att du valde Sverige!

Då blir det löneutmätning då, undrar om han visste det?

Det känns som att invandrarna har kommit på ett sätt att kapa åt sig politiska uppdrag. Det blir väl trevligt för vänstern kommande år??

Tar han över klimatfrågan från Kajsa med tro?

Från samma artikel.
Citat:
Därmed förlorar partiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm den riksdagsplats hon fick 2022.

Känns bra att en svensk puttas bort iaf, vi behöver lite mer somaliskt inflytande i riksdagen!
Det lär vi få gott om nästa val då V kommer fungera som ett perfekt parti att infiltrera och ta över.
Citera
2026-09-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Det kommer inte att bli någon bred mittenregering.

Finns det en möjlighet att S släpper fram Ebba Bush som statsminister liknande Ullsten (man ångrade väl dock det senare) som får bilda en svag minoritetsregering som tolereras av stora delar av riksdagen ?

Som får försöka hitta stöd med hoppande majoriteter. För att undvika extra val och regering med V eller SD.
Citera
2026-09-20, 17:39
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Den här snubben borde få sitta med I regeringen

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/
Citera
2026-09-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Vad är incitamenterna för nyval?

Bara undrar, vill inte låta sarkastisk.

Läste lite löst att någon högt uppsatt i V vill skrota de röda linjerna och samarbeta med C.

C bör ju kunna göra samma sak, och vips har vi en "fantastisk" regering enligt Magdalena Andersson.

Centern är Europas mest parlamentariskt invalda nyliberala parti.

Vänstern ett parti infiltrerat av islamister, Hamas och marxist-stalinister.

Sedan har du ett SAP som gör sitt sämsta parti sedan 1921 och består av en marknadsliberal socialdemokrati och av ett djuprött reformistisk falang samt en wokeelit som älskar BLM och Hamas.

Samsas?
Senast redigerad av darkestpassenger 2026-09-20 kl. 18:11.
Citera
2026-09-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om C viker ned sig och släpper fram V att sitta i regeringen är politiskt självmord. Då kan C lägga ner sitt parti.
De är politiskt och ekonomiskt mycket olika.
Även en hel del skillnader mellan S och C där exempelvis hur de ser på vinster i välfärden.

Det här är galenskap. C passar inte ihop med oppositionen mer än vissa delar hos MP

Ja absolut. Nyliberaler och kommunister är ingen klockren match och man hade gärna varit en fluga på väggen när de ska budgetförhandla.

Men centern har ju själva förvandlat sig till ett två-fråge-parti. De är emot SD och de vill ha låga skatter. Så vad ska de göra? De måste ju välja mellan SD och V, och det valet är ju egentligen redan gjort. Sverige måste ha en regering - ska C ta oss till extra val då och riskera att åka ut när de får skulden för den havererade regeringsbildningen? Jag tror de kommer backa till slut ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vet inte det jag. C är i själva verket motpolen till allt Sd och V står för. Från Cs perspektiv finns det en tydlig majoritet för nyliberal politik i RD, inte för vänsterpolitik och inte för högerpolitik. Jag ger dem dessutom rätt i det.

C är absolut en motpol till både V och SD men på olika sätt.

Det finns absolut inte en riksdagsmajoritet för nyliberal politik. Det är centern, liberalerna och möjligtvis moderaterna som vill ha det och de bildar definitivt ingen majoritet. Inget av de andra partierna står för en nyliberal politik.

Det finns stöd för en ekonomisk mitten-vänster politik med stram invandring och att man avstår från att slösa pengar på symbolpolitik. På många sett är Markus Allards ÖP helt rätt för den svenska opinionen, men tyvärr går det inte att ha honom i möblerade rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in