Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Om C viker ned sig och släpper fram V att sitta i regeringen är politiskt självmord. Då kan C lägga ner sitt parti.
De är politiskt och ekonomiskt mycket olika.
Även en hel del skillnader mellan S och C där exempelvis hur de ser på vinster i välfärden.
Det här är galenskap. C passar inte ihop med oppositionen mer än vissa delar hos MP
Ja absolut. Nyliberaler och kommunister är ingen klockren match och man hade gärna varit en fluga på väggen när de ska budgetförhandla.
Men centern har ju själva förvandlat sig till ett två-fråge-parti. De är emot SD och de vill ha låga skatter. Så vad ska de göra? De måste ju välja mellan SD och V, och det valet är ju egentligen redan gjort. Sverige måste ha en regering - ska C ta oss till extra val då och riskera att åka ut när de får skulden för den havererade regeringsbildningen? Jag tror de kommer backa till slut ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Vet inte det jag. C är i själva verket motpolen till allt Sd och V står för. Från Cs perspektiv finns det en tydlig majoritet för nyliberal politik i RD, inte för vänsterpolitik och inte för högerpolitik. Jag ger dem dessutom rätt i det.
C är absolut en motpol till både V och SD men på olika sätt.
Det finns absolut inte en riksdagsmajoritet för nyliberal politik. Det är centern, liberalerna och möjligtvis moderaterna som vill ha det och de bildar definitivt ingen majoritet. Inget av de andra partierna står för en nyliberal politik.
Det finns stöd för en ekonomisk mitten-vänster politik med stram invandring och att man avstår från att slösa pengar på symbolpolitik. På många sett är Markus Allards ÖP helt rätt för den svenska opinionen, men tyvärr går det inte att ha honom i möblerade rum.