2026-09-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, därför att borgarna samarbetar med Sd.

C har dock gått till val på en bred mittenregering vilket var min poäng

Det kommer inte att bli någon bred mittenregering.
Citera
2026-09-20, 16:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Nu flyttar du målstolpar. Du hävdade att Ebba hade "locket på" kring var Kd står i regeringsfrågan. Det har hon inte. Kd kommer inte släppa fram en röd regering, är det tydliga beskedet. Lika tydligt är beskedet att Kd vill ha ett blocköverskridande samarbete i energipolitiken. Ingenting nytt där heller.

Att det är oppositionen som har majoritet är knappast heller en nyhet för tråden. Det innebär inte att avgående regeringspartier måste låta bli att trycka på röda knappen.

Jag håller helt enkelt inte med dig. Men det är lugnt, alla behöver inte se allt på samma sätt.

Som jag ser det så sysslar alla partier utom S och SD för tillfället med nån slags kalkylerad grandstanding. Det gör också KD, som låtsas förespråka en ologisk omöjlighet. Det finns ingen Tidö-regering att få. Om inte partiledare börjar ändra sig i förhållande till vad de har sagt tidigare. Och om andra partiledare kan ändra vad de har sagt hittills, för att få till en regering, så kan givetvis också KDs partiledare också göra det.

Det finns ingen sådan logisk situation där just Busch, av alla personer, måste hålla vad hon sagt medan alla andra kan ändra sig.

Ur den synvinkeln så kan Busch trycka rött för Andersson, som hon sagt, och eftersom alla andra gör som de sagt så blir det nyval. Men Busch säger samtidigt att nyval är dåligt, att alla partier då sviker väljarna och att det ska undvikas.

Eller så kan alla partier och partiledare börja ändra sig, och då kan förstås Busch också göra det, och det betyder det hon har sagt hittills ingenting.

Eller sen kan man köra oändliga kombinationer där vissa kossor flyger och andra inte, där olika regler gäller för vem som får bryta vad de har sagt under vissa förhållanden. Det är bevisligen skojigt att spekulera om det, men det medför i så fall att det Busch har sagt hittills inte nödvändigtvis gäller.

Eller för att försöka uttrycka det så enkelt och tydligt som möjligt: det Busch har sagt gäller precis lika mycket som vad de övriga partiledarna har sagt, varken mer eller mindre. Och det gör, enligt mig, att det hon säger inte är tydligt.

Och nu släpper jag det här, för det håller på att bli en meningslös sidodiskussion.
Citera
2026-09-20, 16:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Det kommer inte att bli någon bred mittenregering.
Nej, inte nu. Det har de blå gjort klart.

... Men går det till extra val lär vi se en positionsförflyttning med inte lika fastlåsta blockgränser.
Citera
2026-09-20, 16:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag håller helt enkelt inte med dig. Men det är lugnt, alla behöver inte se allt på samma sätt.

Som jag ser det så sysslar alla partier utom S och SD för tillfället med nån slags kalkylerad grandstanding. Det gör också KD, som låtsas förespråka en ologisk omöjlighet. Det finns ingen Tidö-regering att få. Om inte partiledare börjar ändra sig i förhållande till vad de har sagt tidigare. Och om andra partiledare kan ändra vad de har sagt hittills, för att få till en regering, så kan givetvis också KDs partiledare också göra det.

Det finns ingen sådan logisk situation där just Busch, av alla personer, måste hålla vad hon sagt medan alla andra kan ändra sig.

Ur den synvinkeln så kan Busch trycka rött för Andersson, som hon sagt, och eftersom alla andra gör som de sagt så blir det nyval. Men Busch säger samtidigt att nyval är dåligt, att alla partier då sviker väljarna och att det ska undvikas.

Eller så kan alla partier och partiledare börja ändra sig, och då kan förstås Busch också göra det, och det betyder det hon har sagt hittills ingenting.

Eller sen kan man köra oändliga kombinationer där vissa kossor flyger och andra inte, där olika regler gäller för vem som får bryta vad de har sagt under vissa förhållanden. Det är bevisligen skojigt att spekulera om det, men det medför i så fall att det Busch har sagt hittills inte nödvändigtvis gäller.

Eller för att försöka uttrycka det så enkelt och tydligt som möjligt: det Busch har sagt gäller precis lika mycket som vad de övriga partiledarna har sagt, varken mer eller mindre. Och det gör, enligt mig, att det hon säger inte är tydligt.

Och nu släpper jag det här, för det håller på att bli en meningslös sidodiskussion.
Det är inte Ebba som ska lösa regeringsfrågan.
Citera
2026-09-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Titta, som svar på tal:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Någon murvel på Expressen kanske läser Flashback?

Tackar! Lite godis från artikeln:

Citat:
För bara två år sedan nekades Mohamed Abdukardir Ali, som kommer från Somalia, svenskt medborgarskap. Enligt Migrationsverkets beslut som senare fastställdes av Migrationsdomstolen uppfyllde han inte kravet på ett hederligt levnadssätt. Orsaken var hans skulder.
Sen fick hade tydligen igenom det svenska medborgarskapet ändå, tack för att du valde Sverige!

Citat:
Enligt Kronofogden saknar han betalningsförmåga. När beslutet om skuldsanering fattades hade han en uppgiven månadsinkomst före skatt på 10 710 kronor och någon återbetalningsplan har aldrig upprättats. Enligt Skattverket hade han en taxerad inkomst under 2025 på 162 700 kronor, under 2024 var inkomsten 32 500 kronor och 2023 15 800 kronor.

– Det är en skuldsanering utan betalningsplan. Så det innebär att han inte betalar någonting under skuldsaneringen. Eftersom att han då saknar betalningsförmåga för det, uppger Kronofogden.

Men skulle han komma in i riksdagen kan skuldsaneringen komma att omprövas. Grundarvodet för en riksdagsledamot är 81 400 kronor i månaden under 2026.
Då blir det löneutmätning då, undrar om han visste det?

Det känns som att invandrarna har kommit på ett sätt att kapa åt sig politiska uppdrag. Det blir väl trevligt för vänstern kommande år??
Senast redigerad av Snurrespratt24 2026-09-20 kl. 16:57.
Citera
2026-09-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Som är detsamma som nyval antar jag.
Så är det.
Citera
2026-09-20, 16:58
Medlem
Citat:
Nja
För V kan sägas att det inte finns någon uppsida med att S går allt längre högerut. För C kan sägas att det inte finns någon uppsida med att lämna mitten och stödja V i regering.

För S vore det katastrof.

Ett extra val skulle tvinga Tidö till nya positioner. Det är en sak att hålla fast vid löften man gett innan ett ordinarie val, och en annan sak att envist låsa fast sig vid dessa löften även inför ett extra val.
Vilka positioner tänker du att Tidö ska tvingas till?
Citera
2026-09-20, 17:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Vilka positioner tänker du att Tidö ska tvingas till?
Inte tvingas till.

Tidö- partierna gick till val på att det vore uteslutet för dem att stödja en S- regering. Vid ett extra val lär de inte binda sig lika hårt till ett sådant löfte, utan säga att tidö visserligen är ett sammansvetsat team, men att landet måste regeras och att väljarna ska styra vilken konstellation det blir även om alla tidös huvudspår är en tidö- regering.
Citera
2026-09-20, 17:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vad är fel med dig?
V ska rösta rött till varje regering som de inte ingår i.
Maggan måste försöka ta V in regering för att de inte trycka rött.
Förstår du detta eller inte?

Det är fel på alla som vill ha terrorromatiska och antisemitiska V med rötterna i kommunismen i en regering. Vad jag visade i mitt inlägg är att det behövs 175 ja för att fälla ett regeringsförslag. Det behövs inte 175 nej. Att V ska rösta ihop med SD vill jag se innan jag tror det. Självklart kommer de inte att göra det.

Det röstas alltså ja, nej eller avstås. Det finns ingen färgsättning på röstningen så att rösta »rött« är inte möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Då blir ju Ulf statsminister igen i så fall om C lägger ner sina röster, då är ju blåa blocket större. Men det går fortfarande inte att som minoritetsregering få igenom någon politik utan ett avtal på plats.

Nej, du tänker helt fel. Om alla lägger ner sina röster utom S så blir det inte 175 mot S, alltså blir S regeringsbildare.
Citera
2026-09-20, 17:09
Medlem
Citat:
Inte tvingas till.

Tidö- partierna gick till val på att det vore uteslutet för dem att stödja en S- regering. Vid ett extra val lär de inte binda sig lika hårt till ett sådant löfte, utan säga att tidö visserligen är ett sammansvetsat team, men att landet måste regeras och att väljarna ska styra vilken konstellation det blir även om alla tidös huvudspår är en tidö- regering.
Nej men hur tänker du nu. Tidö har fått färre mandat än vänstersidan. Det är inte deras inbördes tjafs som i så fall tvingar fram ett extraval. Det är vänstersidan som i så fall misslyckas trots övervikt av mandat. Tidö har inget att vinna på att luckra upp sitt team, tvärtom. De kan bara säga: hade folk röstat på oss hade vi haft en regering nu. Nu får ni en ny chans.
(Skulle bli kul att se hur många inkryssade invandrare som trängde ut nominerade kandidater på vänsterns listor. Jag vill ha ett extraval bara därför)
Citera
2026-09-20, 17:11
Medlem
knarkhitlers avatar
Det blir bara bättre:
Citat:
För två år sedan nekades Mohamed Abdukardir Ali medborgarskap i Sverige.

Enligt migrationsdomstolen hade han stora skulder och uppfyllde inte kravet på ett hederligt levnadssätt.
Enligt expressen, det get väl visserligen VPK en möjlig räddningsplanka. Skulder ses som en säkerhetsrisk.

Ingen inkomst och har skuldsanering, föga förvånande en parasit.
Senast redigerad av knarkhitler 2026-09-20 kl. 17:14.
Citera
2026-09-20, 17:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det röstas alltså ja, nej eller avstås. Det finns ingen färgsättning på röstningen så att rösta »rött« är inte möjligt.
Här kan man se en bild på knapparna som används när riksdagsledamöterna röstar:

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/debatter-och-beslut-i-kammaren/beslut-om-arenden/

Såvida man inte är färgblind kan man se att ”nej”-knappen har en röd ring runt sig. Om man har det i åtanke är det ganska tydligt vad det innebär att ”rösta rött”: nämligen att trycka på ”nej”-knappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in