Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Nu flyttar du målstolpar. Du hävdade att Ebba hade "locket på" kring var Kd står i regeringsfrågan. Det har hon inte. Kd kommer inte släppa fram en röd regering, är det tydliga beskedet. Lika tydligt är beskedet att Kd vill ha ett blocköverskridande samarbete i energipolitiken. Ingenting nytt där heller.
Att det är oppositionen som har majoritet är knappast heller en nyhet för tråden. Det innebär inte att avgående regeringspartier måste låta bli att trycka på röda knappen.
Jag håller helt enkelt inte med dig. Men det är lugnt, alla behöver inte se allt på samma sätt.
Som jag ser det så sysslar alla partier utom S och SD för tillfället med nån slags kalkylerad grandstanding. Det gör också KD, som låtsas förespråka en ologisk omöjlighet. Det finns ingen Tidö-regering att få. Om inte partiledare börjar ändra sig i förhållande till vad de har sagt tidigare. Och om andra partiledare kan ändra vad de har sagt hittills, för att få till en regering, så kan givetvis också KDs partiledare också göra det.
Det finns ingen sådan logisk situation där just Busch, av alla personer, måste hålla vad hon sagt medan alla andra kan ändra sig.
Ur den synvinkeln så kan Busch trycka rött för Andersson, som hon sagt, och eftersom alla andra gör som de sagt så blir det nyval. Men Busch säger samtidigt att nyval är dåligt, att alla partier då sviker väljarna och att det ska undvikas.
Eller så kan alla partier och partiledare börja ändra sig, och då kan förstås Busch också göra det, och det betyder det hon har sagt hittills ingenting.
Eller sen kan man köra oändliga kombinationer där vissa kossor flyger och andra inte, där olika regler gäller för vem som får bryta vad de har sagt under vissa förhållanden. Det är bevisligen skojigt att spekulera om det, men det medför i så fall att det Busch har sagt hittills inte nödvändigtvis gäller.
Eller för att försöka uttrycka det så enkelt och tydligt som möjligt: det Busch har sagt gäller precis lika mycket som vad de övriga partiledarna har sagt, varken mer eller mindre. Och det gör, enligt mig, att det hon säger inte är tydligt.
Och nu släpper jag det här, för det håller på att bli en meningslös sidodiskussion.