Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det var snarare raka besked och inte mångtydigt alls. Kd har sagt samma sak innan valet:
De kan göra upp med vilket parti som helst i sakfrågor.
Dvs om Maggan tänker sig hoppande majoritet är Kd villiga att samarbeta med S i sakfrågor där partierna är överens, eftersom att Ebbas tänkta alternativ (Tidö) inte fått majoritet i RD.
Kds statsministerkandidat är fortfarande Kristersson, och Kd kommer trycka rött för Andersson.
Jag tycker att du väljer att läsa in för mycket. Och att du ignorerar att också om stödet för KD backade kraftigt på slutet så fick de ändå mer röster nu än i valet 2022, och att KD inte får nånting för det, i fyra år framöver, om det blir en svensk regering utan minsta KD-inflytande.
Men min ursprungliga poäng var att KD är det enda parti som lagt locket på gällande diskussioner om "regeringsbildningen". All de sju övriga prtierna anser, helt tydligt, att det är nåt man gärna diskuterar. I insändare, i olika media, i direktsända svenska tv-nyheter. Men inte KD. Och det är nog inte en slump, men det jag inte förstår är varför KD kommer fram till rakt motsatt slutsats än de övriga partierna i det avseendet.