2026-09-15, 21:38
Medlem
folkgemenskaps avatar
SD blev framgångsrikt med att göra migration och kriminalitet till centrala politiska frågor. När de andra partierna började driva ungefär samma linje försvann en stor del av SD:s särställning. Samtidigt hade SD blivit en del av makten och fick därmed svårare att fungera som protestparti.
Då började framför allt väljare i gamla SD fästen röra sig därifrån.

Det riktigt intressanta är alltså att SD:s svaghet 2026 verkar vara starkast bland just de grupper som en gång gjorde partiet stort: arbetarklass, mindre industriorter och ekonomiskt svagare kommuner.

Det är potentiellt ett mycket större problem för SD på längre sikt än ett vanligt valbakslag.
Citera
2026-09-15, 21:41
Medlem
lakritcs avatar
Tittar man på väljarströmmar från VALU så verkar soffliggare vara en väsentlig förklaring.
Citera
2026-09-15, 21:42
Avstängd
Jimmie slösade bort en politisk möjlighet som bara dyker upp en gång på tusen år. I stället för att ändra Sverige från grunden valde han att sitta i knät på Kristersson och rädda Liberalerna.

Den chansen kommer aldrig tillbaka. Om han hade haft samma historiska hederskodex som Hannibal efter sitt slutgiltiga misslyckande hade han tagit gift och skurit av sig handlederna men för att rädda det lilla som finns kvar av sin politiska värdighet i dag måste han göra politisk harakiri och avgå omedelbart från partiledarposten.
Citera
2026-09-15, 21:48
Medlem
När SD var ett litet parti sa dem att deras mål var att inte behövas. Jag tror vi nästan kommit dit. Samtliga partier utom v och mp har ju i stora drag helt kopierat deras politik. Även v och mp har vissa delar från SD. Att bara prata om språkkrav var extremt laddat i början av 90-talet. Många partier har gått långt åt höger i SD:s frågor inte minst s och jag tror deras tvångsanpassning mot höger provocerar ledande s personer extremt mycket.
Citera
2026-09-15, 21:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tittar man på väljarströmmar från VALU så verkar soffliggare vara en väsentlig förklaring.
Har haft den känslan hela valrörelsen. Fanns inget driv i SD. Bara tryck upp random budskap och klistra upp på stolparna. Förr var det verkligen drag under galoscherna men jag tyckte det var extremt trött i år. Det behövs någon arvtagare som inte är Tobias Andersson eller Henrik Vinge. Inte heller Jomshof. Nån som verkligen kan engagera folk. Se på Le Pens parti i Frankrike, de har Jordan Bardella som är runt 30 och extremt karismatisk eller han ledaren för AfD i Sachsen-Anhalt som just vann med över 43%. En sådan person hade behövts, hen hade inte behövt vara partiledare men nån som aktiverar soffliggarna om inte annat för jag tror de nästan åt upp hela tappet i detta val.
Citera
2026-09-15, 21:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
När SD var ett litet parti sa dem att deras mål var att inte behövas. Jag tror vi nästan kommit dit. Samtliga partier utom v och mp har ju i stora drag helt kopierat deras politik. Även v och mp har vissa delar från SD. Att bara prata om språkkrav var extremt laddat i början av 90-talet. Många partier har gått långt åt höger i SD:s frågor inte minst s och jag tror deras tvångsanpassning mot höger provocerar ledande s personer extremt mycket.
Oj då har du missat mycket. Att resterande partier accepterat att vi inte ska ta in en halv miljon på fyra år som regeringen Löfven gjorde 2014-2018 är en bra start men nästa mål är ju att få folk att vända tillbaka. Återvandringen är nästa stora sak och där behövs SD i allra högsta grad, vilket annat parti tror du kommer dra det lasset? De är långt ifrån klara, återkom om 30 år eller så.
Citera
2026-09-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vad har du själv gjort?
Ej röstat på dem iallafall
Citera
2026-09-15, 22:00
Medlem
Deras rasistiska reklam fick mig att välja Moderaterna, de har verkligen gått all in i år med att pissa på invandrarna och visar vad SD verkligen står för.

Hade de inte kört med sin rasistiska reklam så hade troligtvis invandrarna knappt brytt sig om att rösta på Vänstern och fler svenskar hade röstat på SD.
Citera
2026-09-15, 22:05
Medlem
saladfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
SD har sänkt sig på många punkter.

Det fortsätter att välla in blattar under deras indirekta styre.

Dom fjäskar för världens värsta ondska, d.v.s judarna.

Titta bara på ledamöterna, det har blivit som en ungdomsgård för översittare till brats.

Den ena efter andra skandalen avlöser varandra.
Partiet har blivit vad dom en gång kritiserade.

Jag röstade på SD i mina 3 första val, även när dom låg utanför riksdagen.
Men har de två senare valen röstat på AFS.
Något jag fortsatt kommer att göra.

Ah, AFS som har en ledare som inte ens bor i Sverige och som har uppenbara psykopatiska issues. Det finns en anledning till att väldigt många av politikerna som gick från sd till AFS lämnade partiet. Finns en del intressanta avsnitt på Dulnys poddar on detta.
Citera
2026-09-15, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

Och vilken väg ska partiet välja nu framöver när partiet hamnar i opposition igen?

Den enda logiska strategin är att inta en helt oförsonlig oppositionsroll och skrota hela samarbetstanken. Efter raset till det nuvarande bottenrekordet existerar inga skyldigheter gentemot etablissemanget.

Jimmie visade prov på uselt taktiskt omdöme när han överlämnade regeringsmakten trots ett gynnsamt utgångsläge. Han blev fullkomligt bortkollrad av den kvinnliga liberala profilens inviter och de intima mötena i kanslihuset vilket ledde till att han offrade sina trognaste anhängare för att hålla ett dödsdömt småparti under armarna och för att bevara rörelsens sista gnutta respekt måste han lämna sin post omedelbart. Tillsätt istället profiler som kan framkalla verklig skräck hos motståndarna.
Citera
2026-09-15, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
SD blev framgångsrikt med att göra migration och kriminalitet till centrala politiska frågor. När de andra partierna började driva ungefär samma linje försvann en stor del av SD:s särställning. Samtidigt hade SD blivit en del av makten och fick därmed svårare att fungera som protestparti.
Då började framför allt väljare i gamla SD fästen röra sig därifrån.

Det riktigt intressanta är alltså att SD:s svaghet 2026 verkar vara starkast bland just de grupper som en gång gjorde partiet stort: arbetarklass, mindre industriorter och ekonomiskt svagare kommuner.

Det är potentiellt ett mycket större problem för SD på längre sikt än ett vanligt valbakslag.

Det handlar inte om en vanlig opinionssvängning utan om ett totalt strukturellt haveri till följd av ett monumentalt svek mot kärnväljarna.

Industriarbetarna, jägarna och människorna på landsbygden röstade för ett fundamentalt systemskifte och inte för att SD skulle administrera Moderaternas ekonomiska politik och sitta i knät på Kristersson.

När partiledningen blev berusad av de fina salongerna och lät den kvinnliga liberala profilens inviter i kanslihuset diktera villkoren abdikerade man från sitt egentliga uppdrag.

Att man slet ihjäl sig för att hålla ett dödsdömt småparti under armarna medan det egna fotfolket glömdes bort är anledningen till det historiska bottenrekordet och en sådan politisk möjlighet uppstår bara en gång under ett helt millennium. Om inte den mjäkiga falangen rensas ut till förmån för stridbara företrädare som kan framkalla verklig skräck hos etablissemanget är projektet stendött för alltid.
Citera
2026-09-15, 22:44
Medlem
Bye bye SD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här