2026-09-12, 14:50
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.expressen.se/nyheter/politik/camilla-23-slass-for-sin-niqab-ebba-busch-ar-ute-och-cyklar/

All heder åt henne. Politiker skall inte diktera folks klädsel tycker jag. Vad tycker ni?
Fast det gör de.

Om du klär dig avslöjande blir du inlåst.
Citera
2026-09-12, 14:51
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/politik/camilla-23-slass-for-sin-niqab-ebba-busch-ar-ute-och-cyklar/

All heder åt henne. Politiker skall inte diktera folks klädsel tycker jag. Vad tycker ni?

Nä, det skall tydligen islam göra.
Oj vad fint detta blir.
Citera
2026-09-12, 14:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Camilla 23 år 2026.
Camilla 43 år 2046.

På SVT slipper folk se kvinnor eftersom alla är män.

Det finns en ny grundlag att alla kvinnor måste bära mågon form av huvudduk.
Citera
2026-09-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Det är säkert möjligt att det kan leda till sånt. Finns nog ingen universallösning på detta tyvärr. Oavsett om vi förbjuder det eller inte så kommer vi inte kunna påverka vad som sker inom hemmets väggar. Men om vi förbjuder det så sänder vi ändå ut en tydlig signal om att vi inte accepterar den typen av tvång i Sverige.

Sen skulle man kunna upprätta en kvinnojour som inriktar sig mot kvinnor som lever under religiöst tvång, som erbjuder dessa hjälp att hitta skyddat boende och liknande.

Att utbilda kvinnojourer ytterligare och skapa fler är en god idé! Frågan är ju komplicerad då det kan finnas starka klankulturer där bröder kontrollerar systrar, mödrar döttrar, fäder mödrar, osv och i långa led bakåt. Andra är inte kontrollerade alls utan väljer detta i hjärtat.

Personligen tycker jag att om det innebär lite mera frihet för en kvinna att få vistas ute och jobba/utbilda sig, så får hon gärna ha slöja om tron tarvar det.
Citera
2026-09-12, 14:57
Medlem
Citat:

Exakt, farlig väg det där när staten ska lägga sig i hur människor ska klä sig. Vad är nästa steg? Ska staten bestämma vilka åsikter jag har? Vilken bil jag kör? Vem jag umgås med? Vad jag spenderar mina pengar på?
Citera
2026-09-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
Ingen slump att de som konverterar till islam ofta är efterblivna.
Frånvarande far så inte alldeles överraskande.
Citera
2026-09-12, 15:02
Medlem
Duvlorts avatar
Läser att dagens datum i Teheran är 21 shahrivar 1405 och här i Sverige har vi 12 september 2026, hon får helt enkelt välja vilket århundrade hon vill leva i.
Citera
2026-09-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Exakt, farlig väg det där när staten ska lägga sig i hur människor ska klä sig. Vad är nästa steg? Ska staten bestämma vilka åsikter jag har? Vilken bil jag kör? Vem jag umgås med? Vad jag spenderar mina pengar på?
Instämmer. Staten tjuven ska skita i hur vi klär oss. Det är bara ett trick för att de vill åt våra ansikten. Ingenting får vara privat. De kan dra åt
Citera
2026-09-12, 15:12
Medlem
Låt de som vill själva bära nigab , men låt de också ta lagliga konsekvenser , ser till att vi följer detta : så kan de tillbringa sitt egna liv på gatan , jag råkade en gång gå in i en butik utan ta av mig hjälmen glömde mig pga av stannat MC precis utanför , det blev ett jävla liv o jag åkte snabbt ut ..

Om du bär burka eller niqab är det helt lagligt att gå maskerad på allmänna gator och torg, men när du går in i privata lokaler som butiker, banker eller gallerior har ägarna rätt att neka dig inträde eller be dig visa ansiktet av säkerhetsskäl. Även om diskrimineringslagen skyddar din religiösa klädsel, väger butikernas rätt att sätta egna säkerhetsregler (och polisens rätt att identifiera personer vid brottsrisker) ofta tungt, vilket betyder att du kan nekas service eller tillträde om verksamheten har ett strikt förbud mot att täcka ansiktet.
Citera
2026-09-12, 15:33
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är ju roligt för henne nu, när hon är fri. Men man undrar hur det ser ut om 5-10-15 år när en muslimsk man har henne i sina klor, och hon främst har värde som en barnalstrande hushållerska?
Hon är ju gift redan, säger artikeln. Med en man från Storbritannien. Får jag föreslå en gissningstävlan om den mannens etniska och religiösa bakgrund. Hon verkar dessutom ha helt misslyckats på arbetsmarknaden och då förutsätter jag att skolan inte gick så bra. I sådana lägen är det inte ovanligt att identitetssvaga tjejer hittar på något radikalt för att ha en ursäkt för att man är misslyckad. "Det är bara för att alla svenskar är raaasister och islamooooofober".
Citera
2026-09-12, 15:33
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Camilla 23 år 2026.
Camilla 43 år 2046.

På SVT slipper folk se kvinnor eftersom alla är män.

Det finns en ny grundlag att alla kvinnor måste bära mågon form av huvudduk.
Va?! Finns det 😳
Citera
2026-09-12, 15:34
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Tror du alltså att detta handlar om mode? Är du re....ed?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in