Citat:
Ursprungligen postat av
ballkulan
Givetvis blir SD i viss mån överflödiga, och är redan i viss mån, med tanke på hur både S och M (även L och KD) äntligen anammat deras hjärtefrågor och insett svenskens intresse/behov av dessa, SD har således gjort sitt jobb, rent av ett hästjobb. Som jag skrev, håller övriga Tidöpartier plus S kvar den strama hållningen kring SDs frågor, kommer med största sannolikt en hel del väljare gå tillbaka till de klassiska partierna, sakta men säkert.
Svensken går inte att jämföra med fransmän, de går i mycket (kulturellt) ej heller att jämföra med danskar/Danmark, anledningarna är många, du vet säkert varför. Svensken är i mycket en hämmad, kuvad konflikträdd PK-människa, till skillnad mot Danmark, tyvärr. Svensken är snudd på en sjuklig vanemänniska i jakt på trygghet, rent av autistisk. Det är varken danskar eller fransmän. SD är fortfarande i mycket ett missnöjesparti av rang om än de försöker bredda sig. Lägg till att SD är Jimmie Åkesson. SD är faktiskt mer SD än vad Olof Palme var för S under sina mest populära dagar. Utan honom, inget SD. Det tror jag de flesta är medvetna om.
Detta har inget med önsketänkande att göra, tvärtom. Men står var och en fritt och tänka och tro kring. De närmaste åren kommer berätta att jag har rätt.
Ja en bra analys. Väldigt mycket talar för att SD har peakat redan eller , i värsta fall, gör det idag. Som du säger de andra, etablerade partierna tar över deras politik till stora delar i SDs hjärtefrågor. Vidare har SD fått igenom mycket av sin politik redan också , det gör dem ju också mindre relevanta.
Då kommer väljarna i större omfattning att återgå till de andra partierna, S,M ,L osv.
SD tillhör numera det sk etablissemanget , inte minst om de skulle vinna valet och få minister poster , men även annars. Detta gör att de inte kommer få missnöjes röster heller.
Dessutom är det ju så att ju mer inflytande SD får desto mer märker ju väljarna att de inte har svaren, inte mycket blir bättre, kanske snarare tvärtom t.o.m. Även detta kommer att bidra till partiets tapp.
Frågan är också vad som händer med partiet när Jimmie" jag vet inte" Åkesson slutar som partiledare ( han lär göra max 1 valrörelse till) .
Hans betydelse för partiet, och dess popularitet är enorm.
Du nämner Danmark och det är ju en bra jämförelse . Man kan kika även på Finland t.ex. den utveckling liknande partier som SD haft i dessa länder kan nog ge en hint om hur utvecklingen för SD kommer att bli .
Jag förutspår att SD idag landar på 19,1%.
2030 får de 14,9%.
2034 12,0%.
2038 8,7%.