Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Det finns ju böcker på fenomenet också. "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor" av Liza Marklund och Lotta Snickare är en av dem, titeln på boken är för övrigt ett citat av Madeline Albright. Det är helt klart så att kvinnor ibland inte är vidare snälla mot varandra. Vi är värre än män, de kan ryka ihop men sedan är det liksom bra. Kvinnor slutar inte. Samma ser man ju i djurvärlden exempelvis tikar i hundvärlden som inte alltid är att leka med.
Jag kan förstå om det uppstår konkurrens om uppmärksamheten bland kvinnor i samma åldersgrupp på arbetsplatser eller i vänskapskretsen möjligen. Men att äldre kvinnor skulle attackera yngre diton på grund av avundsjuka låter ologiskt, de konkurrerar ju inte om samma män/saker.
Sedan håller jag med om det titeln på boken uttrycker, även om det låter lite väl drastiskt. Man ska såklart försöka vara en förebild/mentor åt den yngre generationen.
I vår tid ses dock äldre oavsett kön som försoffade och förbrukade, så ett sådant mentorskap har lite tappat sitt värde tyvärr och kan lätt uppfattas som kränkande. Vi borde ta till vara på de äldres erfarenheter och vishet mer än vad som görs idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
Men säg det då istället för allt annat dravel du kommit med hittills.
De går på de svaga och sköra. Tror inte att dem vågar hålla på mot de som befinner sig i samma åldersgrupp. Deras syfte är att knäcka personen, det blir ju svårare om kvinnan är äldre och vågar säga emot.
Det har jag gjort hela tiden, det är ju påståendet i Ts jag sätter mig emot, att det skulle handla om just äldre kvinnor.
Edit: Lär dig skillnaden på De, Dem och Dom.