2026-09-15, 06:21
Moderator
Maviels avatar
Det finns ju böcker på fenomenet också. "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor" av Liza Marklund och Lotta Snickare är en av dem, titeln på boken är för övrigt ett citat av Madeline Albright. Det är helt klart så att kvinnor ibland inte är vidare snälla mot varandra. Vi är värre än män, de kan ryka ihop men sedan är det liksom bra. Kvinnor slutar inte. Samma ser man ju i djurvärlden exempelvis tikar i hundvärlden som inte alltid är att leka med.
Citera
2026-09-15, 06:23
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vad ska vi diskutera? Du har ju redan gått in och förstört tråden med allt vilseledande skit du skrivit. Finns väl ingenting kvar att diskutera, eftersom att du upprepande gånger fokuserar på annat än själva ämnet jag ville prata om, och med dig drog du hit massa skitskribenter som såg sin chans att smeta in tråden i bajs. Ni är väldigt bajsnödiga av er helt enkelt och så blir det väl när man är en olycklig person som projicerar sina tankar och känslor på andra.

Vi får hoppas att du startar en egen tråd istället för att förstöra andras.
Förstört tråden? I princip alla trådar på FB syftar till diskussioner där olika åsikter kommer fram. Det är inte heller så att det här är din tråd även om du startat den, ordet är fritt för var och en som vill delta. Tror du gravt missuppfattat FBs koncept.

Ämnet är ju intressant i sig, är det verkligen ett fenomen att äldre kvinnor hackar på yngre diton? Jag förnekar inte att det finns idioter även i den kategorin, men att de skulle begränsa sig till just yngre kvinnor och inte vilket lätt offer som helst tvivlar jag på.
Citera
2026-09-15, 06:26
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det finns ju böcker på fenomenet också. "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor" av Liza Marklund och Lotta Snickare är en av dem, titeln på boken är för övrigt ett citat av Madeline Albright. Det är helt klart så att kvinnor ibland inte är vidare snälla mot varandra. Vi är värre än män, de kan ryka ihop men sedan är det liksom bra. Kvinnor slutar inte. Samma ser man ju i djurvärlden exempelvis tikar i hundvärlden som inte alltid är att leka med.
Intressant. Sades det någonting om orsaken till detta fenomen?
Citera
2026-09-15, 06:28
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Förstört tråden? I princip alla trådar på FB syftar till diskussioner där olika åsikter kommer fram. Det är inte heller så att det här är din tråd även om du startat den, ordet är fritt för var och en som vill delta. Tror du gravt missuppfattat FBs koncept.

Ämnet är ju intressant i sig, är det verkligen ett fenomen att äldre kvinnor hackar på yngre diton? Jag förnekar inte att det finns idioter även i den kategorin, men att de skulle begränsa sig till just yngre kvinnor och inte vilket lätt offer som helst tvivlar jag på.
Men säg det då istället för allt annat dravel du kommit med hittills.

De går på de svaga och sköra. Tror inte att dem vågar hålla på mot de som befinner sig i samma åldersgrupp. Deras syfte är att knäcka personen, det blir ju svårare om kvinnan är äldre och vågar säga emot.
Citera
2026-09-15, 06:37
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Vilken fin titel!

”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor”.

Men jag tror inte på argumentet att de är elaka för att hon är ”korkad” osv. Tror helt klart det beror på avundsjuka. Att många kvinnor tävlar mot varandra och att vissa har svårt att förstå att de inte är i samma spann..eller att det är dags att sluta tävla efter en viss ålder.
Citera
2026-09-15, 06:40
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Jag kan förstå om det uppstår konkurrens om uppmärksamheten bland kvinnor i samma åldersgrupp på arbetsplatser eller i vänskapskretsen möjligen. Men att äldre kvinnor skulle attackera yngre diton på grund av avundsjuka låter ologiskt, de konkurrerar ju inte om samma män/saker.

Sedan håller jag med om det titeln på boken uttrycker, även om det låter lite väl drastiskt. Man ska såklart försöka vara en förebild/mentor åt den yngre generationen.

I vår tid ses dock äldre oavsett kön som försoffade och förbrukade, så ett sådant mentorskap har lite tappat sitt värde tyvärr och kan lätt uppfattas som kränkande. Vi borde ta till vara på de äldres erfarenheter och vishet mer än vad som görs idag.

Citat:
Men säg det då istället för allt annat dravel du kommit med hittills.

De går på de svaga och sköra. Tror inte att dem vågar hålla på mot de som befinner sig i samma åldersgrupp. Deras syfte är att knäcka personen, det blir ju svårare om kvinnan är äldre och vågar säga emot.
Det har jag gjort hela tiden, det är ju påståendet i Ts jag sätter mig emot, att det skulle handla om just äldre kvinnor.

Edit: Lär dig skillnaden på De, Dem och Dom.
Citera
2026-09-15, 06:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Intressant. Sades det någonting om orsaken till detta fenomen?

Jag har ju läst boken för många år sedan, jag minns att jag tyckte den var bra men minns inte detaljerna i den men jag tror att den fokuserade till stor del på hur kvinnor som är unga och klättrar på karriärstegen behandlas. Det fenomenet kan jag känna igen från mina arbetsplatser, och jag kan själv känna igen hur det kan upplevas. Jag fick som ganska ung (yngst på den arbetsplatsen) vikariera som chef när chefen försvann hastigt och lustigt. Jag blev tillfrågad av ledningen, och alla de som tyckte att de skulle ha fått frågan gick bananas. Det var ett djävla eldbad och mer elakhet har jag aldrig någonsin varit med om. Efter ett år hade jag gått ner massor av kilo i vikt och gick käpprätt in i väggen och fick EKG förändringar. Jag bestämde mig efter det att aldrig någonsin själv bete mig på det sättet.

Jag har funderat mycket på det där, jag kom ju bra överrens med mina kollegor innan detta. Jag hade ju själv inte funderat på att bli chef alls. Men hade väl de egenskaperna. Det var just kvinnor över 40 som betedde sig värst och gemensamt för dessa var väl att de kände att de stagnerat och inte kom längre. Då väckte det väl ont blod att se en ung snärta segla in och bli tillfrågad att bli chef.
Senast redigerad av Maviel 2026-09-15 kl. 06:51.
Citera
2026-09-15, 06:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Jag har ju läst boken för många år sedan, jag minns att jag tyckte den var bra men minns inte detaljerna i den men jag tror att den fokuserade till stor del på hur kvinnor som är unga och klättrar på karriärstegen behandlas. Det fenomenet kan jag känna igen från mina arbetsplatser, och jag kan själv känna igen hur det kan upplevas. Jag fick som ganska ung (yngst på den arbetsplatsen) vikariera som chef när chefen försvann hastigt och lustigt. Jag blev tillfrågad av ledningen, och alla de som tyckte att de skulle ha fått frågan gick bananas. Det var ett djävla eldbad och mer elakhet har jag aldrig någonsin varit med om. Efter ett år hade jag gått ner massor av kilo i vikt och gick käpprätt in i väggen och fick EKG förändringar. Jag bestämde mig efter det att aldrig någonsin själv bete mig på det sättet.
Usch, beklagar det du fick utstå.
Finns det inte skyddsmekanismer för mobbing på arbetsplatser. Man tycker ju att någon/några borde satt sig emot ett sådant beteende istället för att bete sig som rovdjur i flock.
Citera
2026-09-15, 16:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Usch, beklagar det du fick utstå.
Finns det inte skyddsmekanismer för mobbing på arbetsplatser. Man tycker ju att någon/några borde satt sig emot ett sådant beteende istället för att bete sig som rovdjur i flock.

Jag borde ju tackat nej, för jag var inte rustad erfarenhetsmässigt. Men jag fick lära mig den hårda vägen. Själen växer genom lidande
Citera
2026-09-16, 20:25
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag borde ju tackat nej, för jag var inte rustad erfarenhetsmässigt. Men jag fick lära mig den hårda vägen. Själen växer genom lidande
Tråden dog när pripps inte fick jiddra mer. Hon kom in bajsade ner tråden och drog. Sorry för det. Det är sådant öde trådar får om man inte sätter stopp för tramset tidigare. Dem är inte här för att diskutera ämnet, somliga kommer bara in för att förstöra.

Tycker i alla fall inte att du ska ångra dig att du tackade ja, du fick en bra möjlighet och du tog den. Sedan att det finns dumma kärringar på vägen - det är tyvärr ett ”samhällsproblem”. Det kommer alltid att finnas vuxna elaka kvinnor som är avundsjuka eller missunnsamma.

Många tror att bara för att de är äldre så vet de bättre, men så är ju inte alltid fallet. Det finns fullvuxna kvinnor - till tanter som är helt dumma i huvudet med låg IQ. Vissa stannar i utvecklingen.
Citera
2026-09-17, 00:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Skriver du om dig själv nu och om hur du uppfattar att din attraktionskraft dalar och att du därmed blir otrevlig mot attraktiva personer?
Givetvis inkluderar det mig själv. Jag kan inte undkomma den dalande fysiska attraktionskraft som manifesterar kontinuerligt i tiden.
Citera
2026-09-17, 02:29
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Tråden dog när pripps inte fick jiddra mer. Hon kom in bajsade ner tråden och drog. Sorry för det. Det är sådant öde trådar får om man inte sätter stopp för tramset tidigare. Dem är inte här för att diskutera ämnet, somliga kommer bara in för att förstöra.

Tycker i alla fall inte att du ska ångra dig att du tackade ja, du fick en bra möjlighet och du tog den. Sedan att det finns dumma kärringar på vägen - det är tyvärr ett ”samhällsproblem”. Det kommer alltid att finnas vuxna elaka kvinnor som är avundsjuka eller missunnsamma.

Många tror att bara för att de är äldre så vet de bättre, men så är ju inte alltid fallet. Det finns fullvuxna kvinnor - till tanter som är helt dumma i huvudet med låg IQ. Vissa stannar i utvecklingen.
Och du fortsätter att bekräfta tesen om att dumheten inte har något med ålder att göra, det sitter i personligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in