2026-09-10, 11:33
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?

Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende? att inte acceptera eller veta sin plats..

Vågar någon kvinna tala öppet om hur de känner eller är det för pinsamt?

Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?

Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?
Det är en personlighetsgrej. Inte en åldersgrej. Vänta tills du blir lite äldre. + Borderline och NPD. Vilket jävla helvete du kommer ha. Lycka till!
Citera
2026-09-10, 11:39
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är en personlighetsgrej. Inte en åldersgrej. Vänta tills du blir lite äldre. + Borderline och NPD. Vilket jävla helvete du kommer ha. Lycka till!
Alla förväntar sig ett moget beteende efter en viss ålder, det är det.

Ingen mår väl bra av att försöka trycka ner yngre? Det är hjärndött!
Citera
2026-09-10, 11:41
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Jag närmar mig 40 och upplever inte att det varit kvinnor i den åldern som betett sig så. Tycker snarare generellt kvinnor i det stora hela, oavsett ålder, har lite tråkig inställning till kvinnor de finner mer attraktiva/karismatiska än sig själva.
Sen har jag upplevt kvinnor 45+ men oftast äldre än så vara något överrepresenterade i beteendet på arbetsplatser, men inte annars.
Alltså varit med om att yngre kvinnor beter sig likadant och har uppfattat detta som någon typ av osäkerhet/mindervärdeskompex.

Sen kan jag instämma i som någon nämner, att jag förstår man kan känna frustration mot väldigt unga medarbetare. På mitt jobb brister de oftare i både arbetsmoral och kompetens, sen har man såklart inte rätt att vara otrevlig för det.
Så kan det ju också vara! Det är väl bara över gränsen att jämföra sig med yngre också? Och sedan försöka trycka ner personen utan att den unga tjejen eller den snygga kvinnan gjort henne något.
Citera
2026-09-10, 11:42
Medlem
norther1s avatar
De får inte kuk längre därför att ingen vill sätta på dem och vidare väljer dem att rikta sitt missnöje mot de unga och snygga kvinnorna. Notera att dessa kvinnor alltid är fula och signalerar iskall kyla, framför allt då mot de yngre kvinnorna, men ofta också mot andra. De är som incels. Jag lovar er att om en sån får smaka kuk och får den uppmärksamheten hon behöver/ vet inte om att hon behöver, så kommer hon plötsligt bete sig mycket bättre.
Citera
2026-09-10, 11:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kvinnor kommer alltid att vara kvinnor och störa sig på presumtiva hot (yngre vackrare kvinna)
Det med hönshus är ingen myt, det är fakta. Sedan att det finns undantag från regeln, både yngre och äldre är en annan sak.
Men inte alla? Visst?

För jag har aldrig känt så? Jag älskar snygga kvinnor i alla åldrar. Tycker det är roligare när alla är snygga.. men när jag var yngre så fanns det tjejer som hade massa kompisar som var typ tjocka och fula och låtsades att det är hennes bästis men alla visste att hon var med henne för att ”vara den snygga”.

Hela min vänskapskrets är snygga brudar! Säger inte att jag skiter i en person om denne inte ser bra ut, men oftast matchar vi inte personlighetsmässigt på grund av att hon kommer ha komplex och vara negativ och gnällig. Inte alla, men många är ju så.

Och min vibration är hög så jag vill umgås med likasinnade.
Citera
2026-09-10, 11:48
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
De får inte kuk längre därför att ingen vill sätta på dem och vidare väljer dem att rikta sitt missnöje mot de unga och snygga kvinnorna. Notera att dessa kvinnor alltid är fula och signalerar iskall kyla, framför allt då mot de yngre kvinnorna, men ofta också mot andra. De är som incels. Jag lovar er att om en sån får smaka kuk och får den uppmärksamheten hon behöver/ vet inte om att hon behöver, så kommer hon plötsligt bete sig mycket bättre.
Tycker nästan de 40+ som ser bra ut kan bli mest griniga. För hon jämför sig nog mer med den unga kvinnan?
Citera
2026-09-10, 11:51
Medlem
Kvinnor vet att tonåringar med fin hy och fina kroppar är mycket mer attraktiv än vad dom själv är, därför och endast därför.

Kvinnor hatar att vuxna män tänder på perfekta 18 åringar och Kvinnor gör allt för att se unga ut, smink, bröstförstoring, hårförlängning. färga håret osv osv.

Ska dock tilläggas att som 30+ kvinna är det inte så mycket du kan göra, även med smink på ansiktet kommer man fortfarande tycka att en random 18 åring är snyggare.
Är glad att jag är man och kan vara attraktiv även när jag är 50.
Bara en man tränar lite och inte bli småfet så har man god chans även på en 25 åring
Citera
2026-09-10, 12:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men inte alla? Visst?

För jag har aldrig känt så? Jag älskar snygga kvinnor i alla åldrar. Tycker det är roligare när alla är snygga.. men när jag var yngre så fanns det tjejer som hade massa kompisar som var typ tjocka och fula och låtsades att det är hennes bästis men alla visste att hon var med henne för att ”vara den snygga”.

Hela min vänskapskrets är snygga brudar! Säger inte att jag skiter i en person om denne inte ser bra ut, men oftast matchar vi inte personlighetsmässigt på grund av att hon kommer ha komplex och vara negativ och gnällig. Inte alla, men många är ju så.

Och min vibration är hög så jag vill umgås med likasinnade.
Du är ett av undantagen då, visst finns det fler undantag men majoriteten av mognare kvinnor känner en hotbild från yngre och kanske attraktivare. Oklart varför då alla inblandade ändå har en partner? Tänker närmast på tidigare arbetsplatser. Aldrig hört så mycket skitsnack som när man sitter och fikar med en grupp kvinnor och en reser sig och går.. på toa eller hämtar vatten, eller bara går ner till arbetet igen. Då jävlar kacklas det så man nästan rodnar.

Inte lätt att vara kvinna, är inte avundsjuk på dig.
Citera
2026-09-10, 12:06
Medlem
Citat:
Så kan det ju också vara! Det är väl bara över gränsen att jämföra sig med yngre också? Och sedan försöka trycka ner personen utan att den unga tjejen eller den snygga kvinnan gjort henne något.
Vet inte om de jämför sig lika mycket som de är bittra. Sen tror jag detta är en minoritet det handlar om. Majoriteten av ”äldre” kvinnor följer sin ålder och ung är långtifrån lika med snygg. De flesta ser vanliga ut. Är man riktigt snygg är man det ofta som väldigt ung och som ganska mycket äldre också om man tar hand om sig. Är ju primärt den gruppen som blir utsatta för andra kvinnors avund.

Jag har upplevt att du får lov att se rätt bra ut men är du dessutom skärpt och karismatisk/har personlighet går gränsen där.
Citera
2026-09-10, 12:17
Medlem
Jo alla gillar vi rara äldre kvinnor som bryr sig och är omhändertagande, men precis som bland alla grupper finns det rötägg. Även hos äldre kvinnor, sen kan klimakteriet säkert orsaka dåligt humör och vem vet unga tjejer kan säkert vara störande så ja, inget att haka upp sig på skulle jag säga.
Citera
2026-09-10, 12:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
The Karen Syndrome.

Som medicinare som ett långt arbetsliv sett beteendet bland starka kvinnor som mina pat så är min övertygelse att det är i personligheten,
inte i åldern.

"Det här är befängt! jag kräver få tala med The Manager".

Karen, är oftare i arbetsledarställning, än vad hon är USK.

Japp. Det är heller inte specifikt "äldre kvinnor" utan snarare i 30-årsåldern, medelklass och väldigt intrigerande typer. Hotet behöver inte alls vara yngre än de själva, räcker med snygg, smart, mjuk (!).
Har inte bott i Sverige på 11 år men jobbade för några år sen med en grupp svenskor som var riktigt fega och intrigerande. De var inte direkt "äldre" utan mellan 35-40.
Citera
2026-09-10, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Jag närmar mig 40 och upplever inte att det varit kvinnor i den åldern som betett sig så. Tycker snarare generellt kvinnor i det stora hela, oavsett ålder, har lite tråkig inställning till kvinnor de finner mer attraktiva/karismatiska än sig själva.
Sen har jag upplevt kvinnor 45+ men oftast äldre än så vara något överrepresenterade i beteendet på arbetsplatser, men inte annars.
Alltså varit med om att yngre kvinnor beter sig likadant och har uppfattat detta som någon typ av osäkerhet/mindervärdeskompex.

Sen kan jag instämma i som någon nämner, att jag förstår man kan känna frustration mot väldigt unga medarbetare. På mitt jobb brister de oftare i både arbetsmoral och kompetens, sen har man såklart inte rätt att vara otrevlig för det.

Samma här. Kvinnor som gått igenom klimakteriet har inte sett mig som ett hot utan varit mina kloka, äldre medsystrar. Värst har något yngre varit av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in