Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?
Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende?

att inte acceptera eller veta sin plats..
Vågar någon kvinna tala öppet om hur de känner eller är det för pinsamt?
Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?
Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?
Jag tycker att du börjar i fel ände här. Det finns inget särskilt psykologiskt fenomen där kvinnor passerar 40 och plötsligt börjar angripa yngre, snyggare kvinnor.
Det du beskriver kan absolut förekomma, men mekanismen kallas snarare social jämförelse, avund, statuskonkurrens och egen osäkerhet – och den finns hos både 22-åringar, 42-åringar och 72-åringar.
En människa som byggt mycket av sitt självvärde på exempelvis utseende, sexuell attraktionskraft eller uppmärksamhet kan förstås bli mer sårbar när hon upplever att någon annan får det hon själv vill ha. Då kan nedvärdering bli ett sätt att återställa den egna självkänslan:
hon är kanske yngre och snyggare, men hon är dum/slampig/ytlig osv.
Men det är ganska stor skillnad mellan det och slutsatsen att ”något händer med kvinnor efter 40”...
Det intressanta i din text är att du själv verkar tänka i exakt den konkurrenshierarki du tillskriver dessa kvinnor: yngre mot äldre, vackrare mot mindre vackra, mer eller mindre åtråvärd – och dessutom att en kvinna ska ”veta sin plats” (...!). Då blir det lätt att tolka en äldre kvinnas irritation som avund på ungdom och skönhet,
även när orsaken kan vara något helt annat.
Så ja...ibland är det säkert avund. Ibland osäkerhet. Ibland ren och skär osympatisk personlighet. Men 40-årsdagen har väldigt lite med saken att göra.