2026-09-10, 21:27
Avslutad
40+ kvinnor som skyddar och lyfter unga och hungriga kvinnor är sexiga. Jag hoppas min framtida partner blir en sådan kvinna.
Citera
2026-09-10, 21:30
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Tycker nästan de 40+ som ser bra ut kan bli mest griniga. För hon jämför sig nog mer med den unga kvinnan?

Kanske. Men en attraktiv kvinna i 40års åldern har inga problem med att fixa män om hon vill. Är hon slimmad, trimmad och inte ser helt väck ut i ansiktet kan hon t.o.m. få ungkuk om hon vill. Att smickra unga män är otroligt enkelt. I min erfarenhet handlar det alltså enbart om de fula och äckliga kärringarna. Mvh
Citera
2026-09-10, 22:02
Medlem
Citat:
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?

Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende? att inte acceptera eller veta sin plats..

Vågar någon kvinna tala öppet om hur de känner eller är det för pinsamt?

Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?

Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?

Många 40+ har barn som är kring 20. De "tillrättavisar" väl helt enkelt tjejer som skulle kunna vara deras döttrar. Om de tycker att 20 åringen behöver en "tillrättavisning".

De kvinnor 40+ som jag har sett, som har bett sig så, är dock "tillrättavisande" rent generellt. Även mot jämnåriga och äldre personer. Vissa människor är sådana bara, vill styra och ställa och "tillrättavisa". Men kommer sannolikt vara mer på det sättet med folk som är kring deras barns ålder.
Citera
2026-09-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det handlar ytterst om den svåra övergången från ett högt värde tillskrivet den fysiska attraktionskraften till ett värde som i högre grad vilar på personlighet, karaktär och erfarenhet. När individen har förankrat en betydande del av sitt egenvärde i sin fysiska attraktionskraft kan denna förskjutning bli särskilt smärtsam. Den kan ge upphov till frustration, besvikelse och en känsla av förlust, som ibland projiceras på omgivningen.

Men varje sådan övergång rymmer också möjligheten till en omvärdering av vad som gör människan värdefull.

När den fysiska attraktionskraften gradvis förlorar sin centrala position kan ett annat slags värde träda fram. värdet av att vara en förebild (det är det du ofamnar)

Att åldras och förändras behöver då inte förstås som en förlust, utan som en förädling av människans uppgift. Värdet innefattar att omfamna förändringen och låta de erfarenheter, misstag och insikter som livet har gett en bli något som kan föras vidare till nästa generation.

Det som tidigare var en strävan efter att själv bli sedd kan därmed övergå i en strävan efter att själv bli någon som visar vägen.

Och det har också ett attraktionsvärde.

Skriver du om dig själv nu och om hur du uppfattar att din attraktionskraft dalar och att du därmed blir otrevlig mot attraktiva personer?
Citera
2026-09-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
större delen kvinnor är narcissister och lever på bekräftelse av andra. kvinnor är extremt avundsjuka på uppmärksamheten unga tjejer får för att dom är vackra när deras utseende försvunnit.
dom är besatta med hämnd mot alla

Häng inte så mycket på obskyra incel sidor. Du får en väldigt märklig uppfattning om kvinnor! Flertalet kvinnor jag känner har fullt upp med sina liv: jobb, barn, partner, vänner, hobbies, släkt. De har inte tid att hålla på med sådana ytliga ting som du tror att kvinnor har som prio ett.
Citera
2026-09-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Kvinnor vet att tonåringar med fin hy och fina kroppar är mycket mer attraktiv än vad dom själv är, därför och endast därför.

Kvinnor hatar att vuxna män tänder på perfekta 18 åringar och Kvinnor gör allt för att se unga ut, smink, bröstförstoring, hårförlängning. färga håret osv osv.

Ska dock tilläggas att som 30+ kvinna är det inte så mycket du kan göra, även med smink på ansiktet kommer man fortfarande tycka att en random 18 åring är snyggare.
Är glad att jag är man och kan vara attraktiv även när jag är 50.
Bara en man tränar lite och inte bli småfet så har man god chans även på en 25 åring

Du är ytlig. Och därför inbillar du dig att kvinnor är ytliga. Samtliga 40+ jag känner är så fullt fullt upp med barn, jobb, släkt, vänner, partner, hobbies. De går inte runt och jämför sig med unga kvinnor.

Unga kvinnor jämför sig dock med andra unga kvinnor. För de har tid. Än så länge.
Citera
2026-09-10, 23:26
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Vi har alla sett det eller kanske upplevt det någon gång. Varför kan du som kvinna inte må bra i dig själv och känner ett behov av att vara elak mot yngre kvinnor?

Jag vill diskutera varför vissa äldre kvinnor 40+ beter sig så? Det här gäller GIVETVIS inte alla kvinnor över 40. Men någonting händer med vissa kvinnor när de passerat 40? Är det osäkerhet? Hon känner sig inte attraktiv längre? Tävlar hon verkligen mot 20-åringen? Är det ett sunt beteende? att inte acceptera eller veta sin plats..

Själv är jag en typisk ”storasyster” och känner varken hot, eller mig mindre sexig eller att störa mig på tjugoåringar.. jag är stensäker på att jag inte kommer bli en sådan typ av kvinna när jag är 40. Jag TROR att det där handlar om att man inte känner sig attraktiv eller åtråvärd längre?

Och så att det inte blir några missförstånd; det finns massor av kvinnor som också ser bra ut efter 40 och är trygga i sig själva och beter sig moget. Tråden handlar om elaka 40+ kvinnor som är elaka mot vackra yngre tjejer och vad psykologin bakom det är och vad de får ut av det? Jag förstår inte hur dem orkar hålla på så? Det är ett så…märkligt och onödigt beteende. Vad får hon ut av detta?

Äldre kvinnor är bara så otroligt äckliga. Fula, oattraktiva, det är helt sjukt. Det är som himmel och jord skillnad på gamla kvinnor och en kvinna som är låt oss säga 19 år gammal.

Känner otroligt hat mot detta livet och detta samhället då man i detta sjuka samhället förväntas vara med gamla kvinnor när man blir gammal som man. Man vill ju verkligen hellre dö än att bli gammal.
Citera
2026-09-11, 00:16
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Jag tycker att du börjar i fel ände här. Det finns inget särskilt psykologiskt fenomen där kvinnor passerar 40 och plötsligt börjar angripa yngre, snyggare kvinnor.

Det du beskriver kan absolut förekomma, men mekanismen kallas snarare social jämförelse, avund, statuskonkurrens och egen osäkerhet – och den finns hos både 22-åringar, 42-åringar och 72-åringar.

En människa som byggt mycket av sitt självvärde på exempelvis utseende, sexuell attraktionskraft eller uppmärksamhet kan förstås bli mer sårbar när hon upplever att någon annan får det hon själv vill ha. Då kan nedvärdering bli ett sätt att återställa den egna självkänslan: hon är kanske yngre och snyggare, men hon är dum/slampig/ytlig osv.

Men det är ganska stor skillnad mellan det och slutsatsen att ”något händer med kvinnor efter 40”...

Det intressanta i din text är att du själv verkar tänka i exakt den konkurrenshierarki du tillskriver dessa kvinnor: yngre mot äldre, vackrare mot mindre vackra, mer eller mindre åtråvärd – och dessutom att en kvinna ska ”veta sin plats” (...!). Då blir det lätt att tolka en äldre kvinnas irritation som avund på ungdom och skönhet, även när orsaken kan vara något helt annat.

Så ja...ibland är det säkert avund. Ibland osäkerhet. Ibland ren och skär osympatisk personlighet. Men 40-årsdagen har väldigt lite med saken att göra.
Citera
2026-09-11, 02:18
Medlem
Fantens avatar
Brudar har alltid åsikter om vad andra brudar gör, och hur dom gör det. Har ingenting med ålder att göra, inte på det sättet som TS verkar tro i alla fall.

Edit: Jag ser att ArtificialElegance uttryckte samma poäng, fast med ett elegant resonemang. Jag tar helt och hållet rygg på det.
Citera
2026-09-11, 05:38
Medlem
cacas avatar
Klart många äldre stör sig då de själva sitter med söndersprängd fitta efter barnafödande, bröst som slår i knäna, gäddhäng och dubbla hakor och en röv som gravitationen påverkat kraftigt, baddräktskropp då bikini otänkbart. Lägg sedan till par misslyckade förhållanden (givetvis inte hennes fel), lätt missbruksproblematik (BiB) och en ekonomi körd i botten.

De ser sen yngre vackra kvinnor med framtiden framför sig, självklart det sticker i ögonen på dessa och man vill minsann tillrättavisa dessa att de inte ska tro de har någon framtid utan de kommer bli precis som dom och deras väninnor är.
Citera
2026-09-11, 06:28
Avslutad
Trashtalking är kvinnors sätt att få ut aggressioner. Vi är alla människor.. Det måste ut på nåt sätt.
Citera
2026-09-11, 07:02
Avslutad
Det är ju ett väletablerat fenomen att kvinnor egentligen inte är vänner med varandra utan istället ser varandra som konkurrenter.
Egentligen så förstår inte kvinnor vänskap, därav att de kan se en film om två män som är vänner och deras första tanke är att dom måste vara bögar.

Därav att de snackar skit om sina så kallade vänninor bakom ryggen, för att förstöra den andra kvinnans status och höja sin egen.
Äldre kvinnor ser nog att deras bäst-före datum har passerat, många hamnar i en utdragen psykos när de går in i klimakteriet.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-09-11 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in